toevoeging aan visbestand

tjvkooten

Well-known member
Lid geworden
10 maart 2016
Berichten
559
Leeftijd
30
Locatie
Putten, NL
130x50x50 cm aquarium met:

15x Danio margaritatus
14x Corydoras pygmaeus
1m1v Trichogaster Chuna
6x Hara jerdoni
4x Anentome helena
teveel black bar endlers
restant vuurgarnalen (ik denk minder dan 10)

mijn vuurgarnalen zijn vrijwel allemaal verdwenen (ik verdenk de Chuna's), en ik wil daarom een nieuwe ongewervelde toevoegen. ook heb ik endlers mee gekregen mer de planten van mijn ouders, en ze planten zich aardig voort.
ik zit te denken aan een harem CPO kreeftjes, mits die mijn Corydorassen met rust laten, en dan nog een vis die zich graag tegoed doet aan jonge endlers. (het liefst 1 die niet al te handig is met jagen zodat van ander vissen de jongen een kans maken.)
 
Kreeften zijn beruchte vinnen knippers. Zou ik alleen houden als je ze een speciaalbak kan bieden.

Ik weet dat gymnocorymbus ternetzi goede verdelgers zijn. Maar die zullen ook de kleintjes van andere vissen opeten als ze de kans krijgen.
 
als kreeften niet goed kunnen, en garnalen toch al opgegeten worden, zou een koppel/harem dwergkogelvissen (Carinotetraodon travancoricus) kunnen?
ik heb niet echt vissen met sluierstaarten dus vinnen knippen/bijten lijkt me niet zo'n groot risico.
 
Dit gaat verder dan sluierstaarten, een dwergkreeft kan in theorie zelfs een volwassen danio of endler gewoon vastpakken en met zijn scharen flink verwonden, misschien zelfs in twee knippen. Daarom wordt ook een speciaalbak aangeraden.
 
die kreeft wordt het dan zeker niet, die dwergkogeltjes lijken me wel leuk, ook interressant gedrag naar wat ik lees.
 
Ik heb er zelf een tijdje 1 gehad. Vond m niet zo heel bijzonder eigenlijk :juggle:

Maar is wel een optie om er bij te zetten idd.
 
Cambarellus montezumae montezumae lijkt wel te kunnen bij gezelschaps aquaria. (niet in combinatie met kogelvissen uiteraard.)
 
ik had vandaag een auto beschikbaar: het zijn halfsnavelbekjes geworden.
 
ik had vandaag een auto beschikbaar: het zijn halfsnavelbekjes geworden.
Een aparte keuze. Ze kunnen nogal eens agressief zijn, en dan zijn de chuna's die in dezelfde waterlaag zitten geen partij. Gelukkig heb je wel een grote bak en dan kan het meevallen. Zorg wel voor veel drijfplanten.

Vlokken pakken ze niet (alleen bij zeer grote honger). Diepvries voer wel maar het is dan even goed aan te raden om nog bij te voeren met bv vleugelloze fruitvliegjes en dergelijke.


http://leo-aquarium.blogspot.nl/2010/02/halfsnavelbekken-hemramphidea_03.html


http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/item/dermogenys-pusillus-halfsnavelbekje
 
ze pakken bij mij gewoon vlokken, en gedroogde muggenlarven. en wat drijfplanten betreft er is wat eendenkroos mee gekomen met andere planten, eerder teveel dan te weinig. ik zal ook eens kijken waar ik fruitvliegjes vandaan kan halen, de dierenwinkel hier moet ze apart bestellen. ik ben ook al weken van plan om een azijnaaltjes kweek op te zetten, maar ik kan nergens aan een entportie komen.
 
Chuna's wensen ook drijfplanten dus die zijn ook blij met kroos.

Fruitvliegjes kun je ook hier bestellen: http://www.terraequipment.eu/fruitvliegen.html

En ik denk dat je via een oproepje op dit forum wel aan entportie Azijnaaltjes kunt komen.
 
jammer dat er bij die kleine bestellingen altijd zoveel verzendkosten komen, misschien toch bij de dierenwinkel bestellen en dan zelf gaan kweken, op lange termijn goedkoper denk ik.
 
Terug
Bovenaan