Wat is er nieuw

Toevoegingen bacteriën, waterverbeteraars etc.

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Bob Unnesop
  • Startdatum Startdatum
B

Bob Unnesop

Guest
Beste aqua liefhebber,

Ik heb reeds ervaring met het opstarten van een bak met en zonder toevoegingen. Ook het verversen van water met of zonder een water verbeteraar.

Ik ervaar daarbij weinig verschil. Hetgeen ik interessant vind om te weten is wie weet iets achter de techniek en samenstelling van deze producten.

Zoals bij het opstarten van een bak worden diverse bacterie culturen aangeboden en word er verteld dat deze goed zijn voor de opstart van een aquarium of vijver.

Ik kan me voorstellen als je direct vis aan de bak of vijver toevoegt dat het een meerwaarde kan hebben, maar in het geval van het water de tijd gunnen en pas op termijn dieren aanschaft zie ik er minder het nut van in.

Wat vinden jullie?

wat is in feite dit soort producten, hoe worden deze gekweekt of geproduceerd

en zijn er natuurlijke bacterie simulanten?
 
Gaan we het daar WEER over hebben? Nee, he.

Doe wat je goed dunkt.
 
m�n opa pieste vroeger tijdens de opstart in zn vijver filter zegt die.. of dat wat met natuurlijke bacterieen te maken heeft geen idee maar hij deed t wel.
 
Het zal in de kern inderdaad op hetzelfde neer komen allemaal een dat is dat je het tijd moet hebben en moet meten.
Ik heb zelf wel altijd bacteri�n toegevoegd bij opstarten. Maar dan nog moet de boel in balans komen en dat duurt ff.

Ik doe de waterverbeteraar wel altijd. Maar dat heeft met het koper uit de leidingen hier te maken. Nederlands water is verder goed genoeg om zonder te kunnen.
 
Iedereen doet het op zn eigen manier. Zelf verkruimel ik een beetje voer en laat de natuur rustig zn werk doen maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden 😉.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan