Wat is er nieuw

Torenhoge nitraat van bodem?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Norion
  • Startdatum Startdatum
N

Norion

Guest
Dag aqua-mensen,

Mijn moeder is totaal verliefd op blue bolts en wil graag een bakje met de kleine schatjes op kantoor. Nu heb ik een leuke bak ingericht (25 liter) met de ph-verlagende bodem voor garnalenvan dennerle. Hij draait al drie weken nu, planten slaan goed aan, weinig alg. Maar toen ik net het water ging testen zat mijn nitraat waarde rond de 100! Er zitten natuurlijk nog geen garnalen in en heb er extra drijfplanten en snelgroeiers in gekwakt onder t mom van; ga eens wat nitraat slurpen jullie. Maar ik vraag me dus af; komt dat nitraat van de bodem? En blijft de bodem zulke hoge waardes afgeven?
image.jpg

Hierbij het bakje inclusief belachelijk veel drijvers en limnophilia 😆

alvast bedankt voor jullie antwoord

Ik denk ook ophoping van stikstof wat in no2 en weer in no3 is omgezet. Als je te weinig hebt ververst dan hoopt dat zich op en daarom moet je veel verversen zoals Corne ook al aangeeft.

Dus ook bij een ph en kh verlagende bodem moet je meermaals Waterwissels doen, ook al Put je dan de ph en kh verlagende eigenschappen uit?

In bepaalde bodems zit veel stikstof als ik het goed heb en daarom staat er ook vaak op dat je een bepaald percentage moet verversen.

Er staat juist bij dat je niet veel en vaak moet verversen. Heb nogmaals de eigenschappen opgezocht en hier staat dit
675D7FEA-E057-45CE-A542-81B9B2A6239C.jpeg

ik snap er niks meer van haha!

Dus. De bodem geeft veel stikstof af, die ik volgens de producent niet moet verversen maar de bak is nu niet leefbaar voor shrimpies. De meegekomen poelslak vermaakt zich trouwens prima bij de torenhoge nitraatwaardes 😆

Niet bij elk merk hoeft dat en als er niets op de zak staat dan zal dat bij deze bodem ook niet hoeven denk ik. Ik gebruik de Enviroment en daarbij hoeft dat ook niet.
Wel heb je nu een erg hoge no3 en ik zou anders zelf 3/4 verversen en kijken wat de no3 de komende dagen gaat doen. Hoe heb je de no3 gemeten en heb je de afgelopen weken ook iets van voer in de bak gedaan voor de opstart?

Gaat dit om "Dennerle Shrimp King Active Soil"? Zo ver ik op de verpakking kan lezen wordt hier niet gesproken over waterwissels tijdens de opstart. Als enige wordt geadviseerd om elke 2 weken slechts 10% water te wisselen en het liefst met osmosewater, dit om de levensduur van de bodem te verlengen.

Ik zou nu een grote wissel uitvoeren om het meeste nitraat weg te krijgen en het over een weekje nog even bekijken.

Dat had wel makkelijk geweest als dit in de openingspost werd vermeld.,.. :juggle:
Uiteraard mee eens maar we moeten ons ook blijven realiseren dat hoe meer je weet van een bepaald onderwerp hoe lastiger het is om je te verplaatsen in anderen die wellicht minder weten. Ik probeer (en mis daar ook de boot regelmatig) dit in ieder geval zo goed mogelijk te doen. In dit specifieke geval weet Norion waarschijnlijk niet dat er verschillende soorten substraat zijn waar bij sommige veel voeding afgeven in het water tijdens de opstart, en een dagelijkse 50% waterwissel wordt geadviseerd. Hierdoor werd ten onrechte gedacht dat het vermelden van 'pH verlagende bodem' voldoende was om een compleet beeld van de situatie te krijgen. Lang verhaal kort, ik kan dus begrijpen waarom niet vermeld is welke bodem exact gebruikt is.

Nu denk ik dat dit hier eigenlijk ook de bodem toch voor wat afgifte van voeding in het water heeft gezorgd, want hoe kom je anders aan 100ppm nitraat na drie weken? Dat het niet op de verpakking staat is zorgelijk. Maar goed, een eenmalige flinke verversing zou dit moeten oplossen en hopelijk blijft het daarna stabiel!

Inderdaad Daniël, het is mijn eerste ph verlagende bodem en dacht dat dennerle en garnaal en ph verlagend de lading wel zou dekken. Sorry hoor jongens, had gescheeld idd, de naam vd soil.

vraag me wel Nog steeds af waar al dat nitraat vandaan komt. Ik heb enkel de bodem toegevoegd, Schoon water toegevoegd, plantjes erin en de boel laten pruttelen. Ik zal morgen mijn kraanwater daar nog eens meten (dat had ik er toen bij gedaan), wie weet zijn die bizar hoog en zal nu een flinke wissel doen met osmosewater om een beetje tot een normale waterWaarde te komen.
De bak is vrij bruin dankzij een nieuw stuk hout, dat heeft verder niks met de nitraat waarde te maken toch?

De bak is vrij bruin dankzij een nieuw stuk hout, dat heeft verder niks met de nitraat waarde te maken toch?

Zover ik weet niet nee. Ik dacht dat je wellicht had gevoerd om de bacteriecultuur op gang te krijgen en dat kan dan ook een hoge no3 veroorzaken.

Nee nog niet eens John. Ik heb gebruikte sponzen gebruikt voor in mijn filter en wilde, zodra ik nitraat zou meten en de verdere waardes mooi waren, garnalen toevoegen. Vervolgens het erg druk gehad waarna ik gisteren pas ging meten, een belachelijk hoge nitraat testte, planten toe had gevoegd en nogmaals de gebruiksaanwijzing van de soil erbij gepakt. Want ik begreep er echt niks van, de verpakking zei juist niet verversen.

Ik meet met zo’n koffertje,voel me elke keer weer een halve chemicus:petjeaf:

Er zaten om te beginnen al planten in btw, en heb vandaag kikkerbeet en limnophilia toegevoegd omdat ik had begrepen dat deze flink nitraat eten.

Ja met druppels zou dat aardig moeten kloppen inderdaad en in je kraanwater zit niet zoveel. Ik zou dan eens 3/4 verversen zodat je het verlaagd en na een paar dagen weer meten om te zien wat dit doet.

Doe ik! Bedankt jongens! En zal andere stenen zoeken want de kh blijft rond de drie steken waarna ik vandaag pas de stenen had getest en deze knoei hard kalk bevatten. We blijven leren 😹
morgen zal ik verversen en meten, zit nu lekker met de kindjes te kleuren.

mocht het echt van de soil komen, dan is een mailtje naar dennerle misschien handig voor overal ter wereld caridina’s omvallen😉

ik heb met schrimp king soil geen water wissel gedaan in de laatste 3 maande deze week toevalig voor het eerst kleine water wissel heb nog wel last van staghorn maar garnalen doen het heel goed

Heb jij ook last gehad van een hoge nitraat dan Patton? Staghorn zie je vaak bij een piek in de nh3/4 en dat wordt uiteindelijk ook no3 namelijk.

Oehhh ik voel een patroon ontstaan! Heb overigens nog geen echte algen gezien in mijn bakje. Maar dat kan zo omslaan natuurlijk haha

Heb jij ook last gehad van een hoge nitraat dan Patton? Staghorn zie je vaak bij een piek in de nh3/4 en dat wordt uiteindelijk ook no3 namelijk.
ja denk het maar ik was met normal bodem begonnen en toen er uit gehaalt en die shrimp king soil in gegooit 3 weken later garnalen er in geen problemen

Oehhh ik voel een patroon ontstaan! Heb overigens nog geen echte algen gezien in mijn bakje. Maar dat kan zo omslaan natuurlijk haha
ahah ziet er goed uit bij mij willen de drijf planten niet eens aan slaan meschien ook wel goed al die nutriens om een goeie opstart te hebben

Uiteraard mee eens maar we moeten ons ook blijven realiseren dat hoe meer je weet van een bepaald onderwerp hoe lastiger het is om je te verplaatsen in anderen die wellicht minder weten. Ik probeer (en mis daar ook de boot regelmatig) dit in ieder geval zo goed mogelijk te doen. In dit specifieke geval weet Norion waarschijnlijk niet dat er verschillende soorten substraat zijn waar bij sommige veel voeding afgeven in het water tijdens de opstart, en een dagelijkse 50% waterwissel wordt geadviseerd. Hierdoor werd ten onrechte gedacht dat het vermelden van 'pH verlagende bodem' voldoende was om een compleet beeld van de situatie te krijgen. Lang verhaal kort, ik kan dus begrijpen waarom niet vermeld is welke bodem exact gebruikt is.

Nu denk ik dat dit hier eigenlijk ook de bodem toch voor wat afgifte van voeding in het water heeft gezorgd, want hoe kom je anders aan 100ppm nitraat na drie weken? Dat het niet op de verpakking staat is zorgelijk. Maar goed, een eenmalige flinke verversing zou dit moeten oplossen en hopelijk blijft het daarna stabiel!
Dat 100ppm nitraat na drie weken komt me bekend voor. In mijn fotoboek bij opstart van mijn bak.
Zou zomaar nitriet piek kunnen zijn waardoor de nitraat test op hol slaat.

Oh oké! Zal morgen dan ook de nitriet nogmaals meten! Bedankt raoul!

Zou kunnen Raoul maar, ik ben helaas meestal nogal negatief over het indraaien wat de meeste mensen doen. Niet op Raoul gericht overigens dat was super 🙂
Ook hier las ik weer dat er eigenlijk niets is gedaan behalve de bak vullen, plantjes erin en laten pruttelen. In mijn optiek doet dat zeer weinig, of eigenlijk niets voor het indraaien en verwacht ik helemaal geen nitrietpiek. Het is goed om het even te meten hoor en ik ben benieuwd wat daar uit komt. Maar als ik moest gokken dan zou ik inzetten op 0 nitriet.

Goed indraaien doe je door voldoende afvalstoffen (ammoniak) toe te voegen vanaf de start, een stap in het proces die te vaak gewoon overgeslagen of vergeten wordt en het is de belangrijkste stap. Zij het voer wat ligt te rotten (niet mijn favoriete methode want te oncontroleerbaar) of gewoon pure ammoniak toevoegen of de salmiak methode.

Een ander iets wat mij binnen schiet is, hoelang wacht je met het wachten op de test? Welk licht gebruik je? Dit soort dingen kunnen soms ook een test minder nauwkeurig maken. Daglicht of natuurlijk gewoon ander wit (diffuus) licht kan ook.

Sorry dat ik je teleurstel Daniël! ;)) Eeuwig spijt daarvoor!!!!!!
Ik had ingedraaide sponzen gebruikt en wilde in korte tijd daar leven aan toevoegen maar was vervolgens druk en daarna had ik een bizarre meting van nitraat.
prettige morgen allemaal! Ik ga straks verversen en meten. Bedankt voor alle adviezen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan