Wat is er nieuw

Torenslak of Helena

airmax

Well-known member
Lid geworden
17 februari 2023
Leeftijd
52
Ik heb een vraag over welk soort slak dit nou is. Ik wilde een slak die de bodem
Schoon ging houden en ook het fijne zand omwoelt. Nou dat doen ze prima echter leggen ze moker veel
Eitjes op de bladeren en het raam. En dat was nou niet de bedoeling.

Doordat ze ontzettend goed voorplanten verwijder ik ze steeds dit om een plaag te voorkomen

Maar wie kan mijn zeggen welke slak soort dit is ? Zie de foto

Alvast bedankt

Bijlagen

• IMG_4713.jpeg
    IMG_4713.jpeg
    1.4 MB · Weergaven: 52
  • IMG_4715.jpeg
    IMG_4715.jpeg
    1.4 MB · Weergaven: 41
Geen van beide. Lijkt mij eerder een sulawesi ofzo.

Sulawesi krijgt ook levende kleintjes en legt geen eitjes. Het lijf lijkt wel op een Sulawesi met die kleur maar ja die legt geen eitjes zover ik weet.

Het vreemde is ook dat het er ontzettend veel zijn . Wel 20 eitjes of meer . En meerdere keren per week.

Soort wit doorzichtig als je met een Loupe kijkt leeft het . Als je er op drukt voel je het stuk breken dus het heeft al een huisje etc

Stukje van Hobbyaquarium:

De Sulawesi slak is een eierlevendbarende slakkensoort. Het eitje wordt in een soort buidel meegedragen en komt van daaruit levend ter wereld. Ze krijgen slechts een paar keer per jaar 1 jong. Een slakkenplaag is dan ook uitgesloten.

Ik moet zeggen dat ik die ervaring niet kan delen. Ik denk dat het nu drie jaar is dat we Sulawesi slakken hebben en onze populatie is uitgegroeid van twee stuks tot misschien wel honderd. Gelukkig worden ze niet allemaal groot anders hadden we ondertussen geen ruimte meer voor vissen 🤪. De meesten blijven rond 1.5cm lang.

Maar dat met die eitjes op raam en bladeren herken ik niet. Dat heb ik bij ons nog nooit gezien.

Ik heb een vraag over welk soort slak dit nou is. Ik wilde een slak die de bodem
Schoon ging houden en ook het fijne zand omwoelt. Nou dat doen ze prima echter leggen ze moker veel
Eitjes op de bladeren en het raam. En dat was nou niet de bedoeling.

Doordat ze ontzettend goed voorplanten verwijder ik ze steeds dit om een plaag te voorkomen

Maar wie kan mijn zeggen welke slak soort dit is ? Zie de foto

Alvast bedankt
Hoe groot zijn de slakken op de foto. Wat zijn de andere bewoners in de bak en heb je een foto van de eitjes?

Ik vind ze wel bijzonder veel op de Sulawesi slak lijken. Weet je zeker dat de eitjes van deze slakken afkomstig zijn?

Ik vind ze wel bijzonder veel op de Sulawesi slak lijken. Weet je zeker dat de eitjes van deze slakken afkomstig zijn?
Dat betwijfel ik ook en vandaar dat ik al vroeg om de medebewoners.

Als het sulawesi slakken zijn, dan bewegen ze zich ook iets anders dan de gemiddelde slak toch? Meer hoppen dan glijden zeg maar. Weet niet of dat ook zo is bij deze?

Ja, tweede foto zitten kapslakjes op het glas. Slak is een Tylomelania soort, of ook al zoals eerder genoemd een sulawesi slak. Verschillende soorten van , mooie dieren, eten helaas wel zachte planten en leggen geen eieren.

Hey is inderdaad vreemd. Ze bewegen zicht met een soort slurf waarmee ze zich omhoog drukken en dan vooruit bewegen. Dan zakken ze weer in en doen ze het opnieuw.
Ik heb verder geen enkele andere slak in de bak. Als ik een eitje over het hoofd zie en hem laat opgroeien komt er exact zo'n lak uit als die ik al heb. De grote zijn 3 a 4 cm

Het is dus geen ander soort. Het lijkt dan ook meer op een sulawesi maar die baren niet zo vaak

Ik heb een foto maar daar zie je het wel slecht op. Ze zitten op het raam, hout em de zwaardplanten

Bijlagen

• IMG_0694.jpg
    IMG_0694.jpg
    468.3 KB · Weergaven: 35
  • IMG_3392.jpg
    IMG_3392.jpg
    468.1 KB · Weergaven: 32
Je hebt meer dan alleen de sulawesi slakken afgaande op de foto's. Er zijn waarschijnlijk wat poelslakken/blaashoornslakken meegekomen met planten die je erin hebt. Zo zijn ze ook bij mij in de bak gekomen. Als je populatie hiervan steeds groter wordt, dan is dat een goede indicatie dat je teveel voert.

Een truc om ze eruit te halen is een stuk geblancheerde komkommer (of broccoli, sla, whatever :)) erin stoppen. Daar komen ze binnen een half uur allemaal op af en dan kun je ze makkelijk in een keer afvangen. Zelf storen ze me niet en zijn het erg behulpzame stofzuigers in het aquarium.

Ik denk ook dat die witte dingen kapslakjes zijn en geen eitjes.

Zal er eens een paar gaan vangen en dan in een bakje zetten om te kijken wat er uit gaat groeien. Alleen kan dat dan ook koud water ?

Teveel voer is bijna uitgesloten. Ik voer de vissen en het raakt amper de bodem. En mocht er wat liggen komen de slaken, Amano garnalen en de sterbai's de bodem schoonmaken.

Verder heb ik nu alleen nog de kardinalen zwemmen .

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan