Wat is er nieuw

Torenslak plaag voorkomen.

Remco787

Well-known member
Lid geworden
29 juli 2012
Leeftijd
29
Hallo allemaal,

Bij het kopen van plantjes krijg ik regelmatig enkele kleine slakjes mee. Ik probeer deze vooraf te verwijderen, maar soms komt er toch er ééntje in het aquarium. 2 maanden geleden heb ik 2 cm grote Torenslak in mijn aquarium gevonden en blijkbaar was die al druk bezig geweest. De laatste weken vind ik regelmatig kleintjes van ongeveer 1 cm groot onder het grind (dus wanneer ik met de planten/bodem bezig ben). Wie weet hoeveel het er ondertussen al zijn...

Nu heb ik gelezen dat deze slak enigszins nuttig is voor de kwaliteit van de bodem, maar hoe voorkom ik nu een grote slaken plaag? Ik ben niet op zoek naar een slak-etend diertje, maar naar een val (mist dat mogelijk is).

Alvast bedankt!

Ik heb ze ook en als je er een voertablet ingooit dan zullen ze daar snel op af komen en dan kun je ze met een stuk slang uitzuigen. Maar ze zijn nuttig in elk geval.

Bedankt voor je snelle antwoord. Ik gebruik al wel voertablets af en toe, maar vaak zijn mijn garnalen er al snel mee vandoor. Ik zal binnenkort eens iets meer tegelijk voeren en afwachten.

Een plak komkommer op de bodem werkt ook wel al zullen de garnalen dat ook vast wel lusten. Ik doe het vaak als het licht uit is en na enkele uren zie je ze dan erop zitten. Ook na het voeren van je garnalen zullen ze wel tevoorschijn komen om mee te snoepen en dan kun je ze uitzuigen.

Ik heb laatst komkommer in mijn bak gestoken, en boem! Alle slakken erop, maar geen garnaal te bekennen. Is dus zeker de moeite waard om eens te proberen. Het schijnt dat torenslakken 's avonds vaak naar boven kruipen (naar boven op het glas) mijn grotere doen dat ook, maar de kleintjes niet. Misschien dan eens 's avonds wat proberen uit te vangen?

Savonds een paar stukken komkommer de bak in, sochtens eruit halen dan zitten ze vol slakken. Als je niet overdreven voert is er ook minder voeding voor de slakken en planten ze zich ook minder snel voort. Een enorme slakken explosie is ook vaak een teken dat er iets niet helemaal in balans is.

Maar met hier en daar een slakje moet je tevreden zijn, die woelen de bodem lekker om voor je en ruimen ook nog eens troep op.

Ik heb er nu enkele (zo ver ik zie), dus het is erg fijn om te horen dat dat juist goed is! Wanneer het echt te veel wordt ga ik jullie tips toepassen, dankjulliewel!

Ja hoor het is juist goed er wat in te hebben en daar hoef je je dus niet druk om te maken.

Als je niet teveel voert, hou je de populatie wel in toom.
En als je ze allemaal weg wil hebben, kun je er antome helena's indoen.😉

Straks wordt dat dan een plaag😛

Straks wordt dat dan een plaag😛

Dat kan idd flink snel uitbreiden.

Maar het grote voordeel van zowel de punt als de helena slak vind ik is dat ze voor het grootste deel in en op de bodem leven.
Wat mij betreft is het hoe meer hoe beter 😀

Het zijn de regenwormen van het aquarium😀
(die woelen namelijk ook de grond om)

Het zijn de regenwormen van het aquarium😀
(die woelen namelijk ook de grond om)

Zo kun je het eigenlijk wel zien ja!
Goede vergelijking!

Weet alleen niet of aquariumslakken ook van regen houden? :sorry:😀😀😀

Zo kun je het eigenlijk wel zien ja!
Goede vergelijking!

Weet alleen niet of aquariumslakken ook van regen houden? :sorry:😀😀😀
Regenwormen houden helemaal niet van regen, ze gaan naar boven met regen, omdat ze anders verzuipen😀😉
Dat kan idd flink snel uitbreiden.

Maar het grote voordeel van zowel de punt als de helena slak vind ik is dat ze voor het grootste deel in en op de bodem leven.
Wat mij betreft is het hoe meer hoe beter 😀
ik heb liever een helena plaag, die zijn een beetje mooier😀😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan