Torenslakken kruipen allemaal omhoog


O

OrionPax

Guest
Hoi allemaal,
Sinds gisterenavond kruipen opeens tientallen torenslakken omhoog, voornamelijk jonge slakjes.
Ik heb net even snel een strip meting gedaan en zie niks geks.
Verder een ammoniak meting gedaan en die is 0.

Ik zie dat één van mijn appelslakken stervende is.

Wie o wie heeft suggesties?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zit er voldoende zuurstof in het water? Zo niet dan willen ze namelijk ook nog wel eens massaal omhoog klimmen.
 
ik zie de vissen niet happen of zo, ben nu een fikse waterwissel aan het doen. (80%)
Die appelslak lag al te stinken en heb ik dus verwijderd...
 
Ik zie dat ook weleens in de 80cm hier hoor. Oorzaak is mij ook onbekend en dit gaat al maanden zo.
Wat me wel opvalt (dacht ik zelf dan) is dat ze het vaker doen als het licht uit is tussen de middag.
 
dat klopt, ik heb een stuk minder verlichting om mijn planten beter te krijgen.
Dus dat kan de aanleiding zijn.

Ik wist niet dat er zoveel jonge slakjes in het zand zaten, echt honderden.
Dat wordt een feestmaal voor de helena's en botia's.
 
Nja, te weinig zuurstof, daar zit ik ook aan te denken, misschien moet je een luchtpomp aansluiten?
 
Het lijkt me sterk, ik denk dat vissen daar eerder op reageren, niet?

Verder heb ik mijn water door een bioloog stromen dus dat voegt altijd heel veel zuurststof toe. En 's nachts staat er in dat bioloog ook een luchtpompje te borrelen.

Ik wil niet eigenwijs zijn hoor, maar vertel gewoon hoe de situatie is en waarom ik zelf dacht dat het geen zuurstof was.
 
OrionPax zei:
Het lijkt me sterk, ik denk dat vissen daar eerder op reageren, niet?

Verder heb ik mijn water door een bioloog stromen dus dat voegt altijd heel veel zuurststof toe. En 's nachts staat er in dat bioloog ook een luchtpompje te borrelen.

Ik wil niet eigenwijs zijn hoor, maar vertel gewoon hoe de situatie is en waarom ik zelf dacht dat het geen zuurstof was.

Nou, dan begrijp ik het ook niet, hoor.

Nee nee, weten we heus wel, dat je niet eigenwijs wilt zijn ;)

Misschien heeft iemand anders hier al last van gehad en kan deze persoon zich nu aanmelden :d

Nee,nee, klinkt een beetje raar, maar serieus, misschien weet iemand anders het wel.
 
Na mijn fixe waterverversing zie ik ze niet meer.
Ik denk inderdaad dat het een combinatie van factoren was: veranderde belichtingstijden en een dode appelslak die het water vervuilde.
 
OrionPax zei:
dat klopt, ik heb een stuk minder verlichting om mijn planten beter te krijgen.
Dus dat kan de aanleiding zijn.

Ik wist niet dat er zoveel jonge slakjes in het zand zaten, echt honderden.
Dat wordt een feestmaal voor de helena's en botia's.

Gooi er maar eens een algentabletje in, dan zie je daar heel snel een hele berg opzitten te snoepen :).
 
Als de slakken de ruiten opgaan denk ik aan nitriet.
Is meestal de oorzaak maar niet altijd.
Hoe meer beweging in het water hoe minder kans dat ze gaan klimmen.
In elk geval zie ik het niet graag gebeuren.
 
Daar zat ik ook aan te denken maar dan met het toch wel zoveel nitriet zijn dat de vissen ook symptomen gaan vertonen en dat het op een stripje zichtbaar moet zijn.
maar misschien is daarom wel mijn discus overleden?

Ik gooi er regelmatig een pleco tablet in (zo'n grote groene met spirulina) en daar komt van alles op af behalve torenslakjes ;)
 
Dit gebeurt nog steeds regelmatig.
 
Ik heb al jaren Puntslakjes in m,n bakken, deze diertjes kruipen van tijd tot tijd massaal bij planten en ruiten omhoog, en soms zie je dagen geen slakjes.
Aan dit gedrag heb ik nooit enige waarde gehecht en heb dienovereenkomstig ook nooit stappen ondernomen om aan die opmerkelijke situatie iets te doen.
Gewoon op z,n beloop laten, er is niets mis mee.
 
Ik heb al jaren Puntslakjes in m,n bakken, deze diertjes kruipen van tijd tot tijd massaal bij planten en ruiten omhoog, en soms zie je dagen geen slakjes.
Aan dit gedrag heb ik nooit enige waarde gehecht en heb dienovereenkomstig ook nooit stappen ondernomen om aan die opmerkelijke situatie iets te doen.
Gewoon op z,n beloop laten, er is niets mis mee.


Dat zag ik gister toevallig ook hier en ook ik snap het hoe en waarom niet. Maar ik heb ook geen reden om te veronderstellen dat het een bepaald signaal is waar je je druk om moet maken. Misschien is het een groepsactiviteit:D;)
 
Wel erg handig om ze dan eventueel uit te vangen :)
 
Dat zag ik gister toevallig ook hier en ook ik snap het hoe en waarom niet. Maar ik heb ook geen reden om te veronderstellen dat het een bepaald signaal is waar je je druk om moet maken. Misschien is het een groepsactiviteit:D;)
Vast en zeker John, dat moet haast wel afgesproken werk zijn van die gasten.;)
 
Ik val misschien in herhaling maar ook ik heb het inderdaad al vaker op het forum voorbij zien komen. En er nooit nare gevolgen over teruggelezen.
 
In mijn bak zitten Helena's. Ook die kruipen van tijd tot tijd omhoog. Met name als er gevoed is! Ik weet dus niet of dit hier ook het geval is?
 
Klopt Ben, wat mij opvalt bij de garnalen is dat de puntslakken vaak snel aan het oppervlak in de drijvers gaan zitten om daar te kunnen eten. dat terwijl het eten natuurlijk zakt maar ja zo slim zijn ze ook weer niet denk ik:D:D. Hele kleine puntslakjes zie ik dan vaak aan het oppervlak drijven en die eten dan denk ik ook.
Een paar uur later zijn ze weer verdwenen terwijl ze massaal aan het oppervlak zaten.
 
mijn helena's komen naar boven omdat ze de puntslakjes gaan eten :D
 
echt wel, ze hebben al mijn appelslakken omgelegd... :oops:
 
zeker, ik had een appelslak zo groot als een tennisbal. Die werd belaagd door 9 helena's.
En dode appelslakken zijn inderdaad nitrietbommen die je water enorm laten stinken.
 
zeker, ik had een appelslak zo groot als een tennisbal. Die werd belaagd door 9 helena's.
En dode appelslakken zijn inderdaad nitrietbommen die je water enorm laten stinken.

Maar Helena's doden toch om te eten? Laten ze bij jou de gedode (Appel-)slakken dan naderhand liggen? Want de slakken "huisjes" alleen stinken niet. Kan natuurlijk zo zijn dat de Helena's hun buikjes al op een andere manier volgegeten hebben.
 
Ze doden om te eten idd maar een appelslak is gewoon te veel vlees voor ze om in 1 keer op te eten.
 

Terug
Bovenaan