Wat is er nieuw

Totale beginner met vraag over plaatsing pomp en planten/moeras filter.

RobsVijver

New member
Lid geworden
13 april 2025
Leeftijd
34
Ik ben bezig met het aanleggen van een vijver van ongeveer 2.5x1.5 meter en wil daar eventueel een moerasfilter bij gebruiken. Ik twijfel nog over de juiste plaatsing van de pomp en het moerasfilter voor een goede doorstroming en filtering.
Nu heb ik totaal geen ervaring en ben eigenlijk gewoon maar begonnen, dus misschien doe ik wel wat onverstandige dingen.

Ik heb een schets/foto toegevoegd waarop ik de situatie heb uitgelegd.

Wat ik me afvraag:
  • Ik wil graag heel helder water, is een moerasfilter uberhaubt wel nodig bij zo'n kleine vijver of maak ik het mezelf veel te moeilijk?
  • Kan het filter beter op plek A (voordat het door de pomp gaat) of plek B? (B Lijkt mij makkelijker, want dan kan ik de uitloop wellicht gebruiken voor de start van mijn waterval.
  • Zijn er dingen waar ik op moet letten bij de aanleg van zo’n moerasfilter?

Alle tips en info zijn zeer welkom!

Bedankt alvast

Bijlagen

• Vijverhulp.png
    Vijverhulp.png
    2.6 MB · Weergaven: 22
Veel vijverpompen zijn zg vuilwaterpompen, en het water hoeft dan niet gefilterd te zijn voordat het water door de pomp gaat.
Wat wel handig is om het water via een skimmer(tje) naar de pomp te laten gaan. Vooral in het oppervlaktewater zit veel troep (stuifmeel, stof, etc etc) en door dat gericht weg te filteren, ben je al veel vervuiling kwijt.
Ik durf zo niet te zeggen of het slimmer is om de opvoer direct na de pomp te doen of dat het niet uitmaakt voor de pompkracht. Je kunt de pomp wel prima gebruiken als begin van je waterval.
Een site waar ik persoonlijk veel aan gehad heb bij het uitpuzzelen van mijn waterpartij is https://schonevijver.nl/

Wat je ook kunt doen (ik weet niet hoe groot de ruimte tussen de vijverwand en de muur is), is ipv een dichte buis het water door een plantenbeek te laten lopen en dan bij B de pomp zetten om het water de waterval in te pompen. Dan trekt de pomp dus het water door de beek heen. Dan krijg je dus je moerasfilter tegen de muur aan. gele lis, waterweegbree etc etc. En dan kun je in de vijver zelf een aantal planten zetten die vooral mooi en niet per se filterend zijn.

Bedankt voor je reactie!
Een skimmer lijkt me een goed plan. Die maak in dan op plek A, voor de pomp. Dan denk ik dat ik een bak met (moeras)filter op plek B doe, en de uitloop daarvan gebruik als start van de waterval.

Een plantenbeek heb ik niet genoeg ruimte voor denk ik. Al is dat wel een heel leuk idee. Waarschijnlijk voor de volgende vijver. 😀

Hoeveel ruimte heb je? Een plantenbeek hoeft niet erg breed te zijn.
Ga je een folievijver doen of een voorgevormde vijver?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan