Touw in Aquarium


Rubz

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2016
Berichten
2,221
Leeftijd
34
Hoi forumleden,

Ik heb een wat bijzonder vraag. Ik vroeg me af of het mogelijk is om een dik stuk touw als decoratie te gebruiken in het aquarium. Voor wat voor materiaal zou ik dan moeten kiezen? Jute, kunststof of wat anders? Zou dit ook de waterwaarden beivloeden? Het idee is om een beetje een scheepwrakachtige sfeer de creeëren in mijn bak (zie handtekening).

Alvast bedankt
 
Ik denk dat als je het touwwerk gewoon goed uitkookt (minstens 10 minuten) het eigenlijk weinig kwaad kan.
Kunststof zal weinig invloed hebben, zo vermoed ik.
Als je ziet wat er aan kunststof ornamenten allemaal in aquaria gestopt wordt....
En het zal geen last hebben van verrotting.
Wel zijn er plastics die nare stoffen kunnen afgeven, maar het fijne weet ik daar niet van.
Dan zal Google even je vriendje moeten zijn voor het materiaal va je keuze.

Natuurtouw als sisal of hennep zal gevoelig zijn voor verrotting, maar zal weinig stoffen bevatten die invloed kunnen hebben.
Ook denk ik dat aangroei als alg zijn weg wel weet te vinden naar natuurtouw.
Het zal wel mooi natuurlijk lijken.

Ik moet er bij zeggen dat ik hardop denk hoor.
Misschien zit ik er wel helemaal naast.
 
Ik denk dat als je het touwwerk gewoon goed uitkookt (minstens 10 minuten) het eigenlijk weinig kwaad kan.
Kunststof zal weinig invloed hebben, zo vermoed ik.
Als je ziet wat er aan kunststof ornamenten allemaal in aquaria gestopt wordt....
En het zal geen last hebben van verrotting.
Wel zijn er plastics die nare stoffen kunnen afgeven, maar het fijne weet ik daar niet van.
Dan zal Google even je vriendje moeten zijn voor het materiaal va je keuze.

Natuurtouw als sisal of hennep zal gevoelig zijn voor verrotting, maar zal weinig stoffen bevatten die invloed kunnen hebben.
Ook denk ik dat aangroei als alg zijn weg wel weet te vinden naar natuurtouw.
Het zal wel mooi natuurlijk lijken.

Ik moet er bij zeggen dat ik hardop denk hoor.
Misschien zit ik er wel helemaal naast.
Zou je ook eens naar deze info. willen kijken? Bij het kopje 'materialen'. https://nl.wikipedia.org/wiki/Touw

Ik zou het bealgen juist ook mooi vinden. Ik dacht zelf aan Manilla naar aanleiding van dit.
 
Zelf zou ik dan naar een natuur materiaal kijken en geen synthetisch.
 
Er is wel een verschil in rottingssnelheid. Touw zijn allemaal kleine vezeltjes. Als het rot zal het snel gaan.
Jute zou ik zeker niet nemen, eerder is van vlas.

In het proces om van vlas de vezel vrij te krijgen wordt het geoogst vlas voorgerot, en dan gekookt. Wat over blijft is de vlasvezel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
ik zou ook voor de natuurlijke gaan en die een epoxy badje geven.
Enig nadeel, je kan de vorm dan niet meer veranderen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz

Terug
Bovenaan