Wat is er nieuw

Traag groeiende planten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rubz
  • Startdatum Startdatum

Rubz

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2016
Leeftijd
35
Dag aquarianen,

Ik heb een theorie waar ik graag wat reacties op wil :petjeaf:

Ik heb een 60 cm aquarium met daarin meerdere Anubias en een Javavaren (windelov). Nou valt me op dat ��n anubia enkele gelige bladeren krijgt en ook bladeren met bruine rand.

Ik voeg Easy-life profito toe, de wekelijkse dosering.Zo'n 5 a 6 milliliter. Nu denk ik dat de plant inderdaad voedingstekorten heeft. Welke precies weet ik niet en vind ik lastig vaststellen. Wel heb ik de volgende theorie, doordat met name de anubias traag groeiende planten zijn, daardoor het fotosynthese proces ook trager gaat. Ik heb gelezen dat voedingsstoffen na een tijdje niet meer kunnen worden opgenomen door de planten . 'vergaan'of iets dergelijks. Ik wil nu als antwoord hierop de dosering dus splitsen naar 2 x in de week met als idee dat er de voedingsstoffen langer beschikbaar zijn.

Of is het bv. wijsheid om nog andere voedingssuplementen toe te voegen? (bv Easy Carbo) Het zijn makkelijke planten in principe maar dan wil ik zo ook in volle glorie hebben.

Btw. Het is sowieso een zwak belichte bak met een minimale co2 toevoeging.

Alvast bedankt,

Mvg. Ruben

Profito schrijft voor 10 ml per 100 liter water, maar vaak is wat meer wel nodig.
het is altijd beter om de dosering te verdelen over de week, het aller beste is om dit dagelijks te doen.
Spoel ook de wortels van de Anubias regelmatig schoon, dit bevordert de voedsel opname. (ik neem aan dat je ze niet in de grond hebt staan)

Dan ga ik vanaf nu 1 ml liter per dag doseren, kleine moeite als ik de vissen toch voer. Goeie tip van het spoelen van de wortels, volgens mij deed ik dit onbewust al want ververs water met een gietertje. Zowel de javavaren als de anubias zitten met visdraad op kienhout of stenen. Ben benieuwd of dit de groei gaat stimuleren. bedankt voor het antwoord

Ik denk idd dat dat in dit geval het meest voor de hand liggende �mankement� is.

Het is in ieder geval de meest voor de hand liggende aanpassing die wel eens de oplossing zou kunnen zijn 😉

Op zich is in die bakjes met 15w de vraag naar voeding minimaal en zou de aanbevolen dosering voldoende moeten zijn. Ik heb vijf zestig centimeter bakken staat en geef wekelijks de aanbevolen dosering.
Stroming is ook essentieel.

Ik doseer nu dagelijks een beetje. Pas eigenlijk alle tips al toe. Maar bij Anubias zie je ook zo langzaam of het beter gaat. Er zit nu een felgroene gloed op sommige bladeren met een bruine rand. Ook 1 blad met gele nerf maar denk dat die gewoon oud is. Ook zitten er meer slakjes op die bladeren in verhouding tot andere planten.

Gele vlekken tussen bladnerf, en bruine gebieden tegen de bladrand Mo (molybdeen) ( tekort

Dode bladpunten en vlekkerige randen Cu (koper) tekort

Deze twee lijken er het meest op. Zit dit in Profito?

groetjes

Bron:
http://www.aquariumbemesting.nl/nl/uitl ... chijnselen

Bedankt Ben, Ik voeg nu dagelijks plantenvoeding toe en heb het uren licht gereduceerd van 12 naar 10. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat groene puntalg het oude blad aan het vernagelen is.

En de nieuwe groei ?

Ja tijd voor een succesverhaal. De meeste anubias hebben een stuk of 3 a 4 nieuwe blaadjes en ze zien er allemaal mooi fris groen uit! Dagelijks 1 ml profito. Bedankt, m'n bakje wordt steeds mooier😀

Mooi! Dat komt neer op ongeveer ��n blad per week en dat is een fijn resultaat voor een plant als Anubias.

Ja echt leuk ook dat je ook echt ziet dat het werk!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan