[ Tranquility ] 120x50x55 full optic white/High tech [ Veilside ]


veilside

Well-known member
Lid geworden
13 januari 2017
Berichten
104
Leeftijd
46
Goeie dag mensen,

Heb ongeveer 2 jaar geleden me hier aangemeld , maar ben alles kwijt kwa wachtwoord en gebruikers naam dus bij deze effe een nieuwe korte introductie van me zelf en me afgelopen aquarium en me aankomend project die ik graag met jullie wil delen.

Mike 39 , me echte naam , en woonachtig in koog aan de zaan.

Tot +- 2 jaar geleden had ik niks met aquaria totdat ik op youtube een filmpje van de wel bekende Amano tegen kwam.....dat wou ik ook hebben!
En al vrij snel kwam ik er achter dat ik viel voor het aquascapen!

Ja..toen kwamen de prijzen omhoog gedreven van ADA spullen en het tijdrovende onderhoud..waar ik dus helemaal nog geen weet van had toen en ook geen tijd,
ben namelijk patissier in een 5 sterren hotel,,geen 8-5 baan.

Maar..daar komt het al...ik was aangestoken , en de maanden daarna zat ik zeker wat uurtjes per week op internet op zoek naar filmpje,s / foto,s / informatie etc etc.

Met te weinig geld voor wat ik wou maar toch heel graag wou beginnen en dacht het te weten naar de hornbach gevlogen en een bakje van 40L gekocht met daarbij de nodige spullen..en wat al bleek in de maanden daarna zo alles geupgrade van verlichting naar externe filter...co2 erbij...over op EI planten voeding en uiteinderlijk het bakje vrij van algen gehouden voor de laatste maanden met stabiele waardes.

Na een jaartje nog een keertje over gedaan kwa scape en nu met ADA bodem en ADA filter materiaal..
toen na de nieuwe opstart al vrij snel algen..van alles en nog wat...
Omdat ik te weinig tijd had om het bij te houden en bv iets simpels als planten voeding geven schoot al er al snel bij in...gevolg een bak wat er niet meer uit zag en vol met blauwalg.

Ondertussen zins het begin al begonnen met sparen omdat ik er zeker wist dat er met een jaar of 2 een aquarium kwam die ik wou hebben .

Heb vorige week nog effe een all in one aquarium gekocht van 60L om die als opvang bak in te laten draaien voor me huidige visjes en garnalen ( die 40 liter is over ) want me nieuwe project gaat wel effe maandje of 2 a 3 duren voordat er de visjes en garnalen in kunnen.

Oke korte hoe of wat:koffie:

Nu me nieuwe project,
eerst effe de specs

- Full optic white rimless 120x50x55 aquarium uit portugal van Naturalaquario..
- ADA DIY aquarium kast in het mat wit en knal oranje van binnen..met soft close en push to open deurtjes
- Daytime 120.6 cluster control set ultra Blue Red White met Easy Time LED Controller..
- Jbl cristal profi green line E1501 met stalen inflow en outflow van Naturalaquario..
- Jbl cristal profi green line E900 met stalen inflow skimmer en outflow van Aquasabi..
- Hydor external heater 300 watt ..
- Co2 dual stage regulator kit met SMC Precision needle valve van Co2art..
- 2kg co2 fles..
- 4 x eenTMC easy dosing container van 1,5 L ..
- 4 x Aquasabi dosing glass j pipe..
- Aqua Medic Reefdoser Evo 4 ..
- En wat kleine dingetjes zoals dosing slangetjes...2 stekker blokken met apart schakelbaren contacten ..led strip voor in me kast ...en zal vast n zeker nog wat vergeten

Kast is gemaakt van 22mm vochtbestendige V313 MDF en verstevigd met 6x4 balkjes aan de binnenkant
Het aquarium is gister binnen gekomen en iets meer dan de helf van de randapparatuur is besteld en onderweg,

Nu ist effe wachten tot de eerste spullen binnen komen voordat ik weer veder kan:)

Eind resultaat van eerste setup 40L

l7oCcYHnY9jThxx_TvHidQQcNtrfn-VJ.jpegpic upload

Eind resultaat van 2e setup voordat de alg oorlog toesloeg

l7oCcYHnY9jThxx_TvHidQQcNtrfn-VJ.jpeghttps://postimage.org/app.php

Aquarium kast in de maak

l7oCcYHnY9jThxx_TvHidQQcNtrfn-VJ.jpegimg

Schilder werk

l7oCcYHnY9jThxx_TvHidQQcNtrfn-VJ.jpeghttps://postimage.org/

60L gekocht en aant indraaien
l7oCcYHnY9jThxx_TvHidQQcNtrfn-VJ.jpeghttps://postimage.org/app.php

Me nieuwe aquarium binnen gekregen
l7oCcYHnY9jThxx_TvHidQQcNtrfn-VJ.jpeghttps://postimage.org/app.php

En gepoetst en op ze kast gezet

l7oCcYHnY9jThxx_TvHidQQcNtrfn-VJ.jpeg


l7oCcYHnY9jThxx_TvHidQQcNtrfn-VJ.jpeghttps://postimage.org/

l7oCcYHnY9jThxx_TvHidQQcNtrfn-VJ.jpeghttps://postimage.org/

:zwaai:
 
Veelbelovend!
Je eerdere bakken zien er zeer netjes uit.
Het materiaallijstje van je nieuw project doet me alleszins watertanden ;) Stalen buisjes en zo... :thumbs:
Mooi kastje ook!

Aangezien ik momenteel een vergelijkbaar projectje aan het opstarten ben heb ik spontaan een paar vraagjes:
Weet je al wat voor bodem je gaat gebruiken?
Waarom gebruik je standaard twee filters? De tweede in functie van de skimmer of ben je bang dat alleen de E1501 niet zal volstaan?
Hoe ga je de co2 in de bak toevoegen? Via een diffusor in de bak of een externe oplossing?
Al plannen qua plantenbestand of op vlak van decoratie/stijl?

Voor mijn nieuwe bak wordt het ook een unit van Daytime, ik heb lang getwijfeld in hoeverre één unit genoeg ging zijn omdat ik ook 50cm breedte moet belichten dus dus ben zeer benieuwd naar je bevindingen op dat vlak! Welke kleur heb je gekozen voor de extra LED clusters eigenlijk? Ultra White of Neutral White?

Ik volg alleszins!
 
Veelbelovend!
Je eerdere bakken zien er zeer netjes uit.
Het materiaallijstje van je nieuw project doet me alleszins watertanden ;) Stalen buisjes en zo... :thumbs:
Mooi kastje ook!

Aangezien ik momenteel een vergelijkbaar projectje aan het opstarten ben heb ik spontaan een paar vraagjes:
Weet je al wat voor bodem je gaat gebruiken?
Waarom gebruik je standaard twee filters? De tweede in functie van de skimmer of ben je bang dat alleen de E1501 niet zal volstaan?
Hoe ga je de co2 in de bak toevoegen? Via een diffusor in de bak of een externe oplossing?
Al plannen qua plantenbestand of op vlak van decoratie/stijl?

Voor mijn nieuwe bak wordt het ook een unit van Daytime, ik heb lang getwijfeld in hoeverre één unit genoeg ging zijn omdat ik ook 50cm breedte moet belichten dus dus ben zeer benieuwd naar je bevindingen op dat vlak! Welke kleur heb je gekozen voor de extra LED clusters eigenlijk? Ultra White of Neutral White?

Ik volg alleszins!
Thanks.
Ga denk ik vol voor de hele ADA bodem serie...
Maar das nog niet zeker.

De 1501 filter word hoofd filter met een inline co2 atomizer van co2art en de 901 gaat denk ik alleen snachts draaien voor de skimmer dus geen biologische filtermateriaal maar alleen met mechanisch filtermateriaal en op de 901 komt de hydor inline verwarming...overdag blijft de temperatuur toch rond de 22 zonder verwarming ...
Richt op 10x de bak inhoud per uur filteren maar aangezien ik voor jet outflow ga voor goeie stroming en op beide filters iets word aan gesloten ga ik de in totaal 2400L/U wat dus al geen 10 x is niet redden. Kijk nog wel effe met de 901.

Ga voor een moderne iwagumi style scape met denk ik de enigzins standaard naaldgras...Monaco. ..Cuba. ..maar nog niet zeker en grote groep rasborra.s denk ik. Grote groep amano garnalen en corydoras en wat Siamese algeneter.

Maar moet een strake setup worden met zo weinig mogelijk in het zicht kwa techniek. .vandaar ook die stalen in/outflow ivm de alg die je dan minder ziet en de platte daytime

De Daytime cluster control ga ik wat hoger hangen en heeft een sprijdings hoek van 120° dus op mijn bak moet dat denkt ik ook voldoende zijn.
Ik heb het maximale van 6 modules ultra bleu red white ik geloof bleu is 10000k red weet ik niet en White is 7000k totaal 7000 lumen...maar voor een iwagumi is dat genoeg.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je antwoorden!

Ga denk ik vol voor de hele ADA bodem serie...
Ik ken de verleiding maar al te goed...

Maar moet een strake setup worden met zo weinig mogelijk in het zicht kwa techniek. .vandaar ook die stalen in/outflow ivm de alg die je dan minder ziet en de platte daytime

A man with a plan! je hebt duidelijk je 'huiswerk' gedaan. :thumbs:

Richt op 10x de bak inhoud per uur filteren

Ik ben ook fan van veel stroming maar ik denk dat weinig mensen een effectieve stroming van 10x per uur overhouden eerlijk gezegd. Je merkt het wel mocht het toch niet genoeg blijken te zijn inderdaad. Een klein stromingspompje erbij kan misschien al genoeg zijn dan...

Ga voor een moderne iwagumi style scape met denk ik de enigzins standaard naaldgras...Monaco. ..Cuba. ..maar nog niet zeker en grote groep rasborra.s denk ik. Grote groep amano garnalen en corydoras en wat Siamese algeneter

Ik ben zeer benieuwd! Corydoras en een strakke scape lijkt me wel een uitdaging op sommige vlakken :D

Ben ook benieuwd naar je stalen outflow eerlijk gezegd.. Enerzijds op vlak van prestaties qua stroming maar ook naar het juiste design ervan.
Ziet er op de site wel vrij strak uit maar zou graag eens een detail zien van het gebruikte gaas en de bevestiging ervan. Is dat met schoefdraad en dus demonteerbaar voor bvb reiniging of hoe zit dat juist?

De Daytime cluster control ga ik wat hoger hangen en heeft een sprijdings hoek van 120° dus op mijn bak moet dat denkt ik ook voldoende zijn.

Ik hoop zelf ook de breedte volledig te belichten door wat te spelen met de hoogte. Mijn bak is wel een pak lager dan de jouwe dus misschien is jouw bak zelfs net hoog genoeg en moet je niet veel hoger gaan. Qua lichtsterkte zou ik ook denken dat je voldoende hebt, er zal eerder gedimd moeten worden denk ik ;)

edit: nog een vraagje: hoe dik is je glas eigenlijk? 1cm?

Succes en veel plezier alleszins!!
 
Laatst bewerkt:
Dat word een grote iwagumi dan!
Zou niet voor Cory's gaan op zo'n grasmat ziet er een btje apart uit denk ik
 
Dat word een grote iwagumi dan!
Zou niet voor Cory's gaan op zo'n grasmat ziet er een btje apart uit denk ik
Der komt een soort...ja hoe noem je dat...wit zand strandje noem ik het maar effe over de hele breedte ...dus moet effe kijken ja met de Cory,s...
Meschien een ander grond visje..
 
Bedankt voor je antwoorden!


Ik ken de verleiding maar al te goed...



A man with a plan! je hebt duidelijk je 'huiswerk' gedaan. :thumbs:



Ik ben ook fan van veel stroming maar ik denk dat weinig mensen een effectieve stroming van 10x per uur overhouden eerlijk gezegd. Je merkt het wel mocht het toch niet genoeg blijken te zijn inderdaad. Een klein stromingspompje erbij kan misschien al genoeg zijn dan...



Ik ben zeer benieuwd! Corydoras en een strakke scape lijkt me wel een uitdaging op sommige vlakken :D

Ben ook benieuwd naar je stalen outflow eerlijk gezegd.. Enerzijds op vlak van prestaties qua stroming maar ook naar het juiste design ervan.
Ziet er op de site wel vrij strak uit maar zou graag eens een detail zien van het gebruikte gaas en de bevestiging ervan. Is dat met schoefdraad en dus demonteerbaar voor bvb reiniging of hoe zit dat juist?



Ik hoop zelf ook de breedte volledig te belichten door wat te spelen met de hoogte. Mijn bak is wel een pak lager dan de jouwe dus misschien is jouw bak zelfs net hoog genoeg en moet je niet veel hoger gaan. Qua lichtsterkte zou ik ook denken dat je voldoende hebt, er zal eerder gedimd moeten worden denk ik ;)

edit: nog een vraagje: hoe dik is je glas eigenlijk? 1cm?

Succes en veel plezier alleszins!!
Glas is inderdaad 10mm
Die steel flow pipes heb ik nog niet..ook niet die van die uit Portugal. ..die worden voegde week op gestuurd.
Denkt juist dat het makelijker schoon houden is dat staal en zover ik weet zit er geen gaas in of op verwerkt.
Ik denken als ik die 901e ook met jet outflow laat draaien als normaal filter dat met de 1501e en 901e wel genoeg stroming opleverde. ..
Heb liever geen extra stroming pompje in het aquarium...ziet er eigenlijk niet uit...zo min mogelijk poespas in het zicht:cool:
 
Der komt een soort...ja hoe noem je dat...wit zand strandje noem ik het maar effe over de hele breedte ...dus moet effe kijken ja met de Cory,s...
Meschien een ander grond visje..
Okee, meeste iwagumi die ik heb gezien waren volledig bedekt met een grasmatje zegmaar, dus zonder zandstrand.
Vandaar mijn opmerking.

Maar ben benieuwd naar het resultaat.
 
kleine update,,eerste spullen druppelen binnen .en zoals gewoonlijk is er altijd wel iets wat ergens nog ligt..
Me daytime verlichting:(die hopelijk ergens na het weekend komt.

en dan me volgende bestelling de deur uit doen
VK0QIc2q5CV6MhhrPUDcc1IdyktUUEZs.jpeg
 
kleine update,,eerste spullen druppelen binnen .en zoals gewoonlijk is er altijd wel iets wat ergens nog ligt..
Me daytime verlichting:(die hopelijk ergens na het weekend komt.

en dan me volgende bestelling de deur uit doen
dymiQjCiWumD6AAjrfw_nfcVmmYE9_aB.jpeg

Pakjes zijn altijd leuk! Ik verwacht komende week ook mijn lichtbalk en nog wat goodies dus dit doet me zin krijgen! :D
Raar dat de kabels er al zijn maar de balk niet, of komen ze niet van dezelfde shop?
Ziet er alleszins al goed uit!
Wat is die zwarte rol, links vooraan? (edit: een overschotje van het onderliggende matje misschien?)

Die steel flow pipes heb ik nog niet..ook niet die van die uit Portugal. ..die worden voegde week op gestuurd.
Denkt juist dat het makelijker schoon houden is dat staal en zover ik weet zit er geen gaas in of op verwerkt.

Ik heb de pipes op de site van Naturalaquario eens bekeken en ze zien er inderdaad anders uit dan de pipes op de site van azaqua, vandaar de verwarring!
De outflow op azaqua is met een fijn gaas op het uiteinde en ik vroeg me af hoe dat juist werkt op vlak van stroming. De outflow die jij besteld hebt eindigt inderdaad anders...
Ziet er alleszins ook zeer netjes uit!
Je werkt ze dan weg ook via gleuven in de zijkant van je kastje?
 
Pakjes zijn altijd leuk! Ik verwacht komende week ook mijn lichtbalk en nog wat goodies dus dit doet me zin krijgen! :D
Raar dat de kabels er al zijn maar de balk niet, of komen ze niet van dezelfde shop?
Ziet er alleszins al goed uit!
Wat is die zwarte rol, links vooraan? (edit: een overschotje van het onderliggende matje misschien?)


Ik heb de pipes op de site van Naturalaquario eens bekeken en ze zien er inderdaad anders uit dan de pipes op de site van azaqua, vandaar de verwarring!
De outflow op azaqua is met een fijn gaas op het uiteinde en ik vroeg me af hoe dat juist werkt op vlak van stroming. De outflow die jij besteld hebt eindigt inderdaad anders...
Ziet er alleszins ook zeer netjes uit!
Je werkt ze dan weg ook via gleuven in de zijkant van je kastje?
Die van naturalaquario lopen door in je kast ja...dus helemaal geen slangen in het zicht

Licht komt van de zelfde shop ...was alleen een andere pakket en er waren problemen met DHL.
Die rol is leftover van matje ja...die komt onder me kast aan de voorkant omdat ie dan waterpas staat
 
Ik volg je ontwikkelingen graag!
 
Wow, leuk project!
Je pakt het gelijk goed aan!

Aquascapen is gewoon heel leuk :)
Succes!
Ben benieuwd naar de vorderingen!
 
Thanks allen...
Kleine update...
Gister toch onverwachts ( dacht dat ie van de week pas kwam ) met daytime cluster control bezorgt :smitten:
Dus morgen me Easy Time LED Controller instellen en dan de daytime ophangen en aansluiten,,,kijken hoe die staat en.....draaien nog niet:oops: was vergeten om een kabeltje van 8 euro mee te bestellen die de adaptor verbind met de led controller:stom:...dus die is nu ook onderweg:cool:
mVzm56JqHQX4vS5NkPf2rKyh38SfFi1c.jpeg
 
Mooi project hoor! Allemaal goed voorbereid zo te zien :) Ben heel benieuwd hoe je inrichting gaat worden!
 
Mooi project hoor! Allemaal goed voorbereid zo te zien :) Ben heel benieuwd hoe je inrichting gaat worden!
:petjeaf:

Update:
Het zal een x mee zitten,
verlichting mooi opgehangen... 2-polige stekkertje vandaag binnen gekomen dus kon me tc420 led computer ook aan sluiten en er effe mee spellen:mad::stom::(
Ging mooi niet door,
Heb zoals vele deze dagen een slecht exemplaar,
zodra ik de usb kabel eruit haal en de stroom er af haalt is ie al ze programma,s kwijt,,omruilen dus of voor de tc421 smart wifi timer gaan,,lekker via een app alles doen..maar goed

gzV3JWmbTsss65ASfT9ui9tAQnglCyDI.jpeg
 
even een abo genomen! Vind je design heel knap!
 
zo kleine update,
Spullen druppelen langzaam binnen,
de led computer zat een fout in zoals bij vele maar door een goeie service van wilco die er nog een had liggen en getest heeft en opgestuurd hebt heb ik nu me licht werkend gekregen,,top wilco :)

Me co set van co2 art is ook binnen gekomen en aan komend weekend effe een fles van 2 kg kopen hier om de hoek,

verlichting hangt ook mooi,
Moet nog wat spullen bestellen en me rvs steel pipes van naturalaquario zit ik ook nog op te wachten.
FsBPkAp6KTlfiduqOMaqgyEAKHX98CIF.jpeg

FsBPkAp6KTlfiduqOMaqgyEAKHX98CIF.jpegj
 
Laatst bewerkt:
Wauw te gek zeg, hoe kan ik dit topic nu pas zien? Hele mooie aquaria, je hebt goede skills hoor! Sommige mensen hebben dat scapen nou eenmaal in zich.

Vind de details die je gebruikt heel gaaf ook, zowel in het aquarium als erbuiten (die oranje binnenkant van de kast bijvoorbeeld, awesome!)

Ja, ik ga deze volgen
 
Wauw te gek zeg, hoe kan ik dit topic nu pas zien? Hele mooie aquaria, je hebt goede skills hoor! Sommige mensen hebben dat scapen nou eenmaal in zich.

Vind de details die je gebruikt heel gaaf ook, zowel in het aquarium als erbuiten (die oranje binnenkant van de kast bijvoorbeeld, awesome!)

Ja, ik ga deze volgen
Thanks,
Kleine update vanaf volgende week komen er nog wat spulletjes binnen en de zakken met soil enzo en ga ik zaterdag voor de hardscape matriaal effe wat winkels bezoeken want ben er nog niet helemaal over uit welke stenen ik wil gaan gebruiken

Duurde effe wat langer dan gepland ,maar der kwamen wat dingen tussen door en zoals ik al aan gaf in de openings post werk ik in de horeca als chef dus...tijd schoot er ook effe bij in de afgelopen weken:)
 
Zo een update,
duurt iets langer dan dat ik wil,maar het komt er aan,
Bijna al me spullen zijn nu binnen en zaterdag nog me dossing pomp en containers ophalen,
en wacht nog steed op me steel pipes van NA:cool:
En ben ipv een jbl 1501 en 901 nu toch gegaan voor 2 x een 1501:)
20170308_165403_1489088420042.jpg
20170308_165349_1489088419570.jpg
 
Mooi project. Je hebt een strak kastje gemaakt.
 
Werkelijk om te watertanden!!!! Fantastisch!!
 
Mooie spulletjes. Kost ook wat, maar dan heb je ook wat. Hoe ga je dat kabeltje wegwerken aan de zijkant van je bak.. (nee, geintje van een ander forum) :D
Ik zie dat je een bakje submersed heb staan, ga je die gebruiken?
 
Mooie spulletjes. Kost ook wat, maar dan heb je ook wat. Hoe ga je dat kabeltje wegwerken aan de zijkant van je bak.. (nee, geintje van een ander forum) :D
Ik zie dat je een bakje submersed heb staan, ga je die gebruiken?
Dat kabeltje ben ik nog niet overuit...is wel een doorn in het oog...
Dat andere bakje was me eerste aquarium..40L dient nou als munt moes tuintje
 

Terug
Bovenaan