Trichogaster Leeri - Diamant gourami


babysnake

Well-known member
Lid geworden
22 januari 2010
Berichten
8,766
Leeftijd
55
Locatie
Lier Belgie
Wetenschappelijke naam
Trichogaster Leeri

Nederlandse naam
Diamant gourami

Zuurgraad: zacht en zuur, neutraal, hard/alkalisch
Neutraal, gewoon aquariumwater volstaat.

Temperatuur: koud, subtropisch, tropisch
Tropisch

School, koppel, harem of solitair
Harem (of koppel)

Welke waterlaag (boven, midden, onder of overal)
boven

Herkomst
Sumatra, Borneo, Maleisi�
 
Omstandigheden eigen aquarium (maten aquarium, soort aquarium (biotoop, planten, stenen, hout aquarium, welke medebewoners,
Ze zitten hier als harem (1m/2v) in mijn 1m60 gezelschapsaquarium. Ze wonen hier samen met een school T. espei, enkele kleinere meervallen en een school C. panda. Het aquarium is ingericht met veel planten drijfplanten en wat kienhout.

leidingwater of aangepast water (wat is er aangepast - osmose, turf enz), temperatuur )
Ze zitten hier op gewoon leidingwater, de T� hou ik op 25�

Gedrag ten opzichte van elkaar (dezelfde soort).
Over het algemeen zijn ze erg verdraagzaam tegenover elkaar. Als het mannetje Wil paren komt er wat concurrentie tussen de vrouwen en als er een nestje is zal de man de vrouwen niet in de buurt tolereren. Zorg dus zeker dat het aquarium groot genoeg is 1m20+

Gedrag ten opzichte van andere aquarium bewoners.
Ze laten alle andere vissen met rust. Vissen die in de bovenste waterlaag leven zouden wel eens vaker problemen me ze kunnen hebben.

Eigen mening over de vis in zijn totaliteit (gedrag algemeen, kleur, zichtbaarheid in het aquarium)
Erg mooie en makkelijk te houden vissen. Zorg wel dat ze voldoende ruimte hebben. Drijfplanten zijn noodzakelijk.

Ervaring met de kweek van deze vis. Denk bijvoorbeeld aan: Makkelijk of moeilijk, is er broedzorg, eierleggend enz.)
De man maakt een schuimnest en zal dat na de bevruchting ook bewaken. Zonder er enige moeite voor te doen is er hier 1 jong dat meer dan 3cm is. Mits de nodige aandacht moet de soort makkelijk te kweken zijn denk ik.
 
Ikzelf heb een harem in mijn 1.20m bak (1m/4v), en dat gaat goed. Zijn erg rustige vissen, gaan goed samen met mijn maanvissen en schooltjes neontetra's en blauwoogjes.

En het zijn natuurlijk schitterende vissen:

Man:
-FYw_ueD-mfxHWmQPYfVJyFvK8bcAbfA.jpeg


Vrouw:
-FYw_ueD-mfxHWmQPYfVJyFvK8bcAbfA.jpeg
 
Ik ga het proberen met 2M/5V Ik had er al 3 maar zag vandaag zulke mooie zwemmen.
 

Terug
Bovenaan