Wat is er nieuw

Trichogaster Leeri / Diamantgoerami: Man en vrouw?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Djuke
  • Startdatum Startdatum
D

Djuke

Guest
Hallo allemaal,

Gisteren heb ik een koppel Trichogaster Leeri gekocht, althans de verkoopster verzekerde mij dat het (ondanks de jonge leeftijd) goed te zien was dat het ging om een man en een vrouw.
Zelf had ik al veel foto's bekeken om het verschil te zien en ik had het idee dat dit inderdaad het geval was.
Het gaat tot nu toe ook erg goed samen, maar om meer zekerheid te hebben wil ik graag jullie mening horen!

Het vrouwtje:

925438djuke_0_82_vrouw_1.jpg

447479djuke_0_82_vrouw_2.jpg

Het mannetje:

184595djuke_0_82_man_1.jpg

978113djuke_0_82_man_2.jpg

En nog wat foto's samen...

(Links de vrouw en rechts de man; hier is goed te zien dat het mannetje meer kleur op zijn kop heeft)

979273djuke_0_82_samen.jpg

(Links de man en rechts de vrouw)

324391djuke_0_82_samen_2.jpg

Wat denken jullie? 🙂

Denk het ook eerlijkgezegd. Mannetje moet nog op kleur komen

Bedankt voor de reactie!

De vissen zitten nu een aantal weken samen en er lijkt toch iets aparts aan de hand te zijn.
Wat ik aanzie voor het vrouwtje jaagt namelijk veel achter het mannetje aan.
Dit gedrag is vooral erg tijdens het voeren, waardoor ik het idee heb dat het mannetje niet altijd genoeg voer binnenkrijgt (hij is nu ook nog steeds bijna de helft kleiner dan het vrouwtje).

Bij de Colisa Lalia die ik hiervoor heb gehad zat het mannetje juist vaak achter de vrouwtjes aan.
Is wat ik aanzie voor een vrouwtje dan toch een man? Of heb ik toch 2 mannen of vrouwen?

Ook vrouwtjes ruzien wel eens onderling ruzie maken en jagen elkaar af en toe na. Niks om je zorgen over te maken (tenzij het continue is voor emerdere dagen en er niet genoeg planeten zijn om in weg te duiken)
Je zegt dat het nog jong dieren zijn, hoe groot zijn ze nu? Want op de een na laatste foto waar ze beide samen voor het stuk hout te zien zijn, lijkt de rugvin van het 'vrouwtje' meer hoekig dan mooi afgerond van boven (hoewel de top niet heel goed te zien is) Op de laaste foto hebben ze haast dezelfde tekening en kleur. Kleur zegt niet alles, maar een hoekige rugvin is een goede indicator dat het toch een mannetje is. Het duurt namelijk even voordat de duidelijk verlenge rugvin en de stralen aan de aarsvin verschijnen.

Er zijn genoeg planten en verstopplaatsen in de bak en de laatste dagen lijkt het gedrag wat afgenomen te zijn, dus ik kijk het inderdaad nog even aan.
Het 'vrouwtje' is nu ongeveer 7 cm en het 'mannetje' ongeveer 4/5 cm.
Ik zal vanmiddag zodra het licht aangaat proberen duidelijkere foto's van de rugvin te maken.

Als dat de maten exclusief de staart zijn is het 'vrouwtje' toch al wel een eind uitgegroeid en zouden vinstralen al moeten verlengen als het toch een mannetje is.

De maten zijn inclusief de staart.
Ik hoop dat onderstaande foto's wat meer duidelijkheid kunnen bieden...

Het 'vrouwtje'

952857_0_82_vrouw_1.jpg

972112_0_82_vrouw_2.jpg

Het 'mannetje'

275296_0_82_man_1.jpg

418398_0_82_man_2.jpg

395896_0_82_man_3.jpg

Sorry voor de slechte kwaliteit!

De kleur is afhankelijk van de stemming van een vis, en alleen daarom al geen betrouwbaar kenmerk voor het geslachtsonderscheid. Ook het gedrag geeft niet echt uitsluitsel, want vrouwen vormen ook een territorium en ze kunnen daarom elkaar bestrijden, maar ook tegen mannen "agressief" zijn om te testen wat voor vlees ze in de kuip hebben.

Maar vanaf pakweg halfwas is het verschil in vorm van de vinnen (rug-, anaal- en staartvin puntig verlengd bij een man, afgerond bij een vrouw) wel een redelijk betrouwbaar geslachtskenmerk. En net als Teilani denk ik dat dit bij jouw vissen al wel zichtbaar zou moeten zijn.
Maar op grond van jouw foto's denk ik twee vrouwen te zien.

In dat geval heb je twee opties.
Je zou ��n van de vrouwen bij je winkelier kunnen omruilen voor een man. Als ze daar het geslacht verkeerd hebben ingeschat, heb je daar gewoon recht op.
�f je koopt er een zekere man bij. Ik zou daar z�lf een voorkeur voor hebben, maar dat moet dan natuurlijk w�l in je bak passen; wat zijn de maten en welke medebewoners zijn er?

De bak is 1.20 meter.
Het visbestand is als volgt:
- 2x Trichogaster Leeri
- 8x Carnegiella strigata (marmerbijlzalm)
- 15x Paracheidron axelrodi (kardinaaltetra)
- 10x Hemigrammus bleheri(roodneuszalm)
- 3x (2v 1m) Apistogramma Cacatuoides (kakatoecichlide)

Persoonlijk vind ik de bak redelijk vol en lees ik op verschillende websites dat de Trichogaster Leeri het beste in een koppel gehouden wordt?
Dan zou mijn voorkeur ernaar uitgaan om toch het kleinste vrouwje om te ruilen voor een man.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan