Trigon350 naar riparium


A

Amateur

Guest
Hallo,

Ook hier een opstarter van een verbouwingsplan van aquarium naar riparium/paludarium.
Ik weet dat alle adviezen gaan naar " verkopen die bak en schaf een goeie aan".

Echter wil ik graag de ronde ruit behouden van de bak.
Uiteindelijk wil ik een bak met vis combineren met pijlgifkikkers varianten en prooien beplanting.

Idee is nu als volgt:

Bak leeghalen en drogen.
2 glasplaten aanschaffen en verlijmen in de bak. Deze is dan een cm of 2 uit de zijkanten.
Nu heb je een bak in een bak.
De binnenramen gaan in etappe(s) of schuin naar boven toe.
De originele ruiten kunnen nu voorzien worden van ventilatie gaten.
De tussenruimte van de 2 ramen kunnen nu voorzien worden van een rooster.
( heeft iemand een adres of naam waar je het fijne gaas kan kopen???? )

20 cm water erin, en dan een landschap naar boven maken.
Het waterdeel wil ik tot de achterkant aan door maken, dus het land komt "zwevend" boven het water.
(Suggesties hoe ik t land kan laten zweven??)

Is er iets van een regel hoeveel ventilatie nodig is op hoeveel water etc?
De kappen vervangen voor ventilatie en andere dingen heb ik nog niet uitgedacht, maar hoor graag jullie tips!!

Hoe is jullie kijk, als kenners, hierop?
 
Prachtig project ga ik zeker volgen!
Al wordt dit een paludarium geen riparium :deal:
Ik zou zeker met piepschuim en pur gaan werken.
Een pilaar in het midden daarop een eiland misschien?
 
Ik denk dat t een kwestie van rekenen word ☺️

Internet zegt t volgende:

"Paludarium, aquarium en een terrarium, omdat het zowel een water- als een landgedeelte bevat.
Riparium, waarin een oeversituatie wordt nagebootst. Het watergedeelte is hier groter dan bij een paludarium, zodat er nog dieren voldoende in kunnen zwemmen. "

De pilaar in het midden had ik idd ook bedacht. Echter wil ik wel dat er achterdoor wel water is waar de vissen kunnen zwemmen.

Het gaat mij om het midden deel waar de landtong het grootste is.
 
Hoe hebben jullie de wanden bekleed en de hoogte gemaakt?
Hoe en of waar kan ik erachter komen welke verhogingen onbereikbaar zullen zijn voor de diverse kikkersoorten?
Sproei installatie op gewoon water zetten of osmose? Of helemaal met de hand doen?
Bodembedekking, wat is jullie keuze hierin en waarom?
Restwater/ lekwater hoe voeren jullie dat af?
 
Over de achterwand.
Piepschuim en purschuim, stukje mooi hout en dan mooi verven met tegellijm
 
een leuke overweging kan zijn:

als je een kamertemperatuur paludarium maakt heb je geen condensatieproblemen. (!)
En een veel lagere energierekening.....

Plant/vis/beest keuze is wel lastiger, maar er is genoeg.

ik ben er ook eentje aan het opstarten.
 
Amateur zei:
Hoe hebben jullie de wanden bekleed en de hoogte gemaakt?
Hoe en of waar kan ik erachter komen welke verhogingen onbereikbaar zullen zijn voor de diverse kikkersoorten?
Sproei installatie op gewoon water zetten of osmose? Of helemaal met de hand doen?
Bodembedekking, wat is jullie keuze hierin en waarom?
Restwater/ lekwater hoe voeren jullie dat af?
Veel kikkersoorten kunnen klimmen op alles. Vooral gifkikkers.
Sproei installatie is jammer van je geld, opvoerpompje in filter naar waterval is wel leuk vind ik, en sommige planten hoef je geen water te geven. Ik zou het dus allemaal in de bak houden.
Eiland op pilaar zetten,kan, maak je toch al een achterwand zou ik gaan voor rooster vastkitten, piepschuim erop en dan onder kan gedeelte een beetje wegwerken, soort grot idee. Wel opletten dat je daar licht kan hangen als je wil dat de vissen daardoor meer ruimte krijgen. Dan moet je ook iets maken wat je eraf kunt nemen. Wil je kleine holletjes kan je die ook aan de voorkant doen.
Ander idee: Maak een pilaar waar je land opdoet en maak de pilaar 1 met de achterwand. Dan kan je eventueel tunnels laten. Enkel ziet een pilaar minder natuurlijk. En zorg voor pijlgifkikkers zeker voor een ondiep badje, omdat ze niet kunnen zwemmen.
Restwater beland gewoon in het aquarium en wordt door een pomp opgezogen en naar boven gebracht voor water op het landgedwelte voor vochtig houden.
Bodem kan ook enkel bestaan uit rotsen, kurk of zelfgemaakte achterwand. En dan zorgen voor gaten voor planten en dan turf ofzo erin om te groeien. Of hout voor epifyten...
Hangt af van je wensen. Een schets van je idee is voor ons denk handiger om verder nog te helpen.
 
Hillegina, houd er rekening mee dat dit topic inmiddels al meer dan een jaar oud is.
Zou kunnen dus dat er geen reactie meer komt van 'amateur'. Wees dan niet teleurgesteld.
 

Terug
Bovenaan