Trigonostigma hengeli

Jonathan Kramer

Well-known member
Lid geworden
28 oktober 2011
Berichten
210
Ben al langer ge�nteressserd in een geschikt scholenvisje voor mijn 150 liter bak (60 x 50 x 50) en nu ik mijn vissenbestand aan het perfectioneren ben, komt er ruimte vrij voor een mooie school.

Ik heb besloten om mijn Betta te verkopen, dan kom ik op dit vissenbestand terecht:

5 Dario dario
4 Hymenochirus boettgeri
2 Atyopsis moluccensis
x Neocaridina davidi var. sakura

Zou ik een schooltje Trigonostigma hengeli bij passen? En hoe groot mag deze school zijn volgens jullie?
 
De hengeli vraagt meer ruimte.

En de Dario dario is subtropisch...

Waarom niet.

- koppel Colisa chuna
- 15x Hyphessobrycon amandae of een Boraras soortje

En dan nog garnalen.

Veel planten, drijfplanten en een donkere achterwand zijn gewenst.
 
het bestand dat botia zegt lijkt me niet mis
 
sieyannick zei:
denk het wel zou een schooltje van 15 stuks plaatsen dan
Heb jij het dan niet over de haring? Deze kan je met veel dieren in een kleine ruimte houden en ze scholen zeer compact. :p
haringzuur.jpg
 
haha over de haring heb ik het niet nee ;)

dacht dat de hengeli ook in een 60cm kon
 
Zonder rekening te houden met de rest van het bestand, want daar ken ik niks van
Waarom kan je geen T. hengeli in dit formaat bak houden? 150l bruto, schiet 130l netto over.
Het zijn wat actievere zwemmer maar ook weer niet zo actief, of ze moesten wel erg veel verschillen van mijn T. espei.
 
Ze worden weleens verkocht voor 60cm bakjes maar als je ze in een bak van bv 80cm iet dan zie je dat je ze met 60cm wat te kort doet. Ze houden wel van wat zwemmen.

Daarnaast is een scholenvis altijd minimaal 12en dat wordt al wat veel in 60cm.
 
Als het hier om de standaard 60*30*30 ging zou ik je gelijk geven, maar deze 60*50*50 maakt volgens mij een heel verschil. Al is het niet in de lengte, er is een pak meer zwemruimte.
 
Ik ging uit van 60x30x30. 60x50x50 is een rare maat en dan zou het kunnen. Al zeg ik hoe meer lengte hoe beter.
 
Botia zei:
De hengeli vraagt meer ruimte.
De maximale lengte (25 � 30 mm) van de hengeli valt toch wel mee? Je hebt echter wel gelijk, een grotere bak is beter.

Mijn plan is gewoon om alle waterlagen te benutten en niet alleen de benedenlaag, zoals nu het geval is...
 
Groter is altijd beter, maar deze visjes kunnen mijns inziens prima in de bak die je noemt. Ik heb ze zelf in een Lido 120 en dat gaat ook uitstekend.
 
Jonathan Kramer zei:
Botia zei:
De hengeli vraagt meer ruimte.
De maximale lengte (25 � 30 mm) van de hengeli valt toch wel mee? Je hebt echter wel gelijk, een grotere bak is beter.
Botia doelt het op het zwemgedrag van de vissen.
Zelf heb ik een groep espei's in een stevig beplante en schaduwrijke bak (1,20 meter) met toch veel vrije zwemruimte. Ik vind ze eerlijk gezegd alles behalve actief, het zijn meer 'hangers'.

Kijkend naar mijn eigen vissen, zou ik dus zeggen dat ze zonder problemen in een 60 cm bakje kunnen, ook die met de meer standaard maten.
 
Mijn T espei kunnen anders toch lekker hun baantjes trekken hoor. Ze hangen wel eens te schuilen, maar even later zijn ze vlot met zijn allen baantjes aan het trekken. Stroming vinden ze hier ook zalig. Lekker tegen de filterpomp (1000l) tegen in zwemmen. :)
 
Mijn T Hengeli zijn ook redelijk rustig. Eerder zwommen ze wel is heel spastisch tegen de stroming in, maar dat is er tegenwoordig ook een beetje af.
 
Rene B zei:
Botia doelt het op het zwemgedrag van de vissen.
Zelf heb ik een groep espei's in een stevig beplante en schaduwrijke bak (1,20 meter) met toch veel vrije zwemruimte. Ik vind ze eerlijk gezegd alles behalve actief, het zijn meer 'hangers'.

Wij hebben een Rio180 (1 meter) met een school Hengeli's. Ik vind ze eigenlijk ook best wel aan de passieve kant. Ze hangen meer in een van de hoeken.
 
Terug
Bovenaan