Trillen koelers?


Destiny035

Well-known member
Lid geworden
6 juni 2019
Berichten
273
Leeftijd
47
Locatie
Leeuwarden, Nederland
Hoi,

Ik was naar koelers aan het kijken, bv. zoiets:


Die zet je op de rand van het aquarium en dat blaast dan op het water.
Ik vraag me echter af of dat niet erg trilt en of dat dan niet slecht is voor de wand waar hij op zit en voor de algehele stevigheid van je bak?
Zeker bv. van een 30L bakje...
 
Ik gebruik ze al jaren op een nano maar bemerk geen trillen maar goed dat zegt niet alles maar ik denk dat dit wel mee zal vallen.
 
Ik heb ze bij Ali weg en daar zijn ze vrij voordelig in de regel.
 
Oef. ik heb bovenstaande koeler binnengekregen maar wat een bakbeest... die ga ik toch maar niet aan het voor mijn gevoel dunne ruitje van mijn 30L bakje zetten :) Ik heb al een constructie gemaakt van drie dozen op elkaar en een bakje waar hij dan aan vast zit met een bak met aarde er in zodat hij niet voorover dondert... dat moet het maar doen dan ;)
 
Waarom niet gewoon op de ruit klemmen want dat heb ik ook bij de 30 liter nano s.
 
Oef. ik heb bovenstaande koeler binnengekregen maar wat een bakbeest... die ga ik toch maar niet aan het voor mijn gevoel dunne ruitje van mijn 30L bakje zetten :) Ik heb al een constructie gemaakt van drie dozen op elkaar en een bakje waar hij dan aan vast zit met een bak met aarde er in zodat hij niet voorover dondert... dat moet het maar doen dan ;)
Gevoelige ruiten.. juist.. maar nie uitschelden dan..
 
Volgens mij is dat glas gewoon 4 mm en daar kan hij prima op hoor.
 
Hoi,

Ik was naar koelers aan het kijken, bv. zoiets:


Die zet je op de rand van het aquarium en dat blaast dan op het water.
Ik vraag me echter af of dat niet erg trilt en of dat dan niet slecht is voor de wand waar hij op zit en voor de algehele stevigheid van je bak?
Zeker bv. van een 30L bakje...
Nou ja, geschikt voor aquaria met glas van 11 mm dus of het ding geschikt is voor een 30 L bakje...
 
Nou ja, geschikt voor aquaria met glas van 11 mm dus of het ding geschikt is voor een 30 L bakje...
Dat is de maximale glasdikte als ik het zo lees en de mijne van een ander merk zijn dat ook. Ik krijg net de temp 2-3 graden naar beneden met 1 fan dus op een grotere bak heb je er weinig aan. Ik gebruik ze al jaren op de 30 liter en Nicole ook en dat zonder problemen.
 
Hahaha gevoelige ruiten... no worries ik scheld niet, ben het zelf ook ;)

Hij was iig een heel stuk groter dan ik had gedacht, dacht dat hij iets van 8x8 cm zou zijn maar hij is 12x12cm en als ik hem vast heb al behoorlijk zwaar. Die van Ali zijn misschien kleiner en lichter :)

En het zal idd best wel kunnen maar ik durf het gewoon niet zo goed :) en ik heb al eens een hele vreemde constructie gemaakt met twee usb ventilatoren elke kant boven een bak dus... ach... het is zo ook wel weer leuk om te puzzelen ;)
 
Ik heb deze dus en die is ongeveer dezelfde maat als de jouwe maar dat gaat prima hoor.
@NicoleE gebruikt dit soort ook of heeft ze gebruikt.



Ik heb op de Home nooit dit model gebruikt, omdat het bakje open is bleef het altijd al koeler dan de kamertemperatuur, mede door ik denk de luchtbeweging van ventilators in huis.
Ik heb ooit de volgende gekocht:


Exact hetzelfde model met een andere naam erop is in Nederland te koop voor het 6-voudige! Dit dingetje is vederlicht. Ik heb het voor je gewogen, weegt 71 gram zonder het USB kabeltje. Je kunt er dus ook gewoon een van een vertrouwd merk USB stekker voor gebruiken ipv die Chinese. Past op 6 mm glas, maar mocht hij bij jou te ruim zijn, duw je aan de buitenkant van het glas gewoon een stukje zachte spons om de ruimte die teveel is op te vullen.

Toen ik hem ontving was ik heel erg sceptisch want de luchtstroom is niet bepaald krachtig te noemen. En het tuutje waar de lucht uit komt is smal. Toch was het in combinatie met het open bakje in staat het bakje 3 graden te koelen en dat is vaak net genoeg. Dit zonder andere ventilators in huis. De luchtstroom lijkt zich aardig over het wateroppervlak te verspreiden. Ik gebruikte hem op een netto 65 liter bakje met een oppervlak van 60 x 30. Groter dus dan jou bakje als ik het goed heb.

Ik durf je te garanderen dat je deze zonder problemen te krijgen aan je bakje kunt hangen. Ik denk wel dat het model dat je nu hebt tot meer koelen in staat is.

Ze zijn er met en zonder thermostaat, ik heb die zonder en liet hem gewoon dag en nacht lopen, ook al dat betekent dat de temp niet constant is. Zoveel blijkt de temp in mijn bakje trouwens niet te schommelen op die manier.
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me echter af of dat niet erg trilt en of dat dan niet slecht is voor de wand waar hij op zit en voor de algehele stevigheid van je bak?
Wat je altijd nog kunt doen is aan de binnenkant en buitenkant van het glas een stuk van een siliconenmatje of zo plaatsen en daar de ventilator opschroeven. Ik denk dat dan de puntbelasting op het glas minder is.
 
Exact hetzelfde model met een andere naam erop is in Nederland te koop voor het 6-voudige!
Zei ik 6-voudige?
Net opgezocht en zeg maar gerust het tien-voudige.
 
Wat je altijd nog kunt doen is aan de binnenkant en buitenkant van het glas een stuk van een siliconenmatje of zo plaatsen en daar de ventilator opschroeven. Ik denk dat dan de puntbelasting op het glas minder is.
Dat doe ik ook altijd hoor maar dan meer tegen krassen al is de schroef van de mijne van kunststof.
 

Terug
Bovenaan