Wat is er nieuw

Troebel water

Alastor

Member
Lid geworden
11 februari 2025
Leeftijd
32
Beste

Sinds enkele maanden is mijn vijver aan het indraaien zonder vis en met een zeer beperkt aantal planten. De hoeveelheid planten zal nog toenemen, maar omwille van verschillende omstandigheden, laat ik deze nog even wachten.

De vijver is dus zeker nog niet in balans, maar wel aangesloten aan een (voldoende grote) filter met uvc lamp.

Het weer van de afgelopen weken/maanden zorgt ervoor dat er na elke hevige regenbui of enorme temperatuurschommelingen, het water opnieuw troebel uitslaat. De uvc filter heeft dit steeds grotendeels opgelost, maar met de extreme regenval kortgeleden, heeft hij nu een heel stuk meer werk dan voorheen.

Heeft iemand aanraders mbt producten die gebruikt kunnen worden om het water sneller (volledig) te laten uitklaren en de balans iets makkelijker tot stand te brengen/vast te houden ipv dit nog weken of maanden te laten verder gaan?

Alvast bedankt

Heb je foto's en daarnaast de waterwaardes?
Ph, gh, kh, no3 en po4 zijn wel de belangrijkste.

Ik gok dat de gh/kh waardes te laag zijn.
Zorg dat de kh rond 7 zit en de gh op 10.
Wat hoger mag eventueel ook maar de kh mag nooit hoger zijn als de gh.

Ik heb zelf al zo'n 16 jaar een grote koivijver met veel koi's tussen de 50/95cm. Het water wordt 2x per u rondgepompt door meerdere filters.
Gh altijd rond de 10
Kh 7
No2 0
No3 0
Po4 1.5/2 (ik het hoogseizoen door het vele voeren) in de winter 0

Ik gebruik geen uv lamp (als deze wel nodig is wil het zeggen dat er een onderliggend probleem is)
Mijn vijver is altijd zo helder als kraanwater tot op 2.1m diepte
20200405_153141.jpg
20240509_095512.jpg
20230430_084331.jpg

Hoe kan je in een koi vijver een NO3 waarde van 0 hebben? Heb je oeverplanten of i.d. die het nitraat opnemen?

Hoe kan je in een koi vijver een NO3 waarde van 0 hebben? Heb je oeverplanten of i.d. die het nitraat opnemen?
Ik heb er redelijk veel gele lis in staan. Deze staan vol met de wortels in het water
doordat de planten bakken met een frame in/boven het water hangt. Ook 1 grote drijvende plantenbak.
Ook heb ik er 3 grote filters erop met veel gesteente erin zodat er veel bacteriën zijn. Deze filters zijn aan elkaar gekoppeld als 1 groot filtersysteem.
Op de bodem ligt zo'n 5cm substraat. Dit is mij destijds afgeraden omdat dit zou dichtslibben met vuil. Eigenwijs als ik ben heb ik dit toch gedaan want zoals iedereen weet wroeten de karpers de gehele dag dus dichtslibben zal niet gebeuren is wat ik dacht met mijn gezonde boeren verstand. En dit heeft tot nu toe zeer goed uitgepakt de vijver draait al 16 jaar zonder problemen en altijd kraakhelder water.
17519953304434478647269395579355.jpg
17519953984461106581285542913679.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan