Trofis 200 liter Zuid Amerika (Jkboer)


J

Jkboer

Guest
Hallo allemaal,

Vorige week heb ik mijn bak (2e hands) gehaald, een trofis met alle toebehoren. Aangezien de bak slechts 2 jaar oud is en zonder krassen ben ik er erg blij mee!
Het eerste wat ik heb gedaan is filter schoon gemaakt, filterzand van de Hornbach erin en het grootste stuk hout geplaatst.

Vervolgens afgelopen week planten besteld en erin geplaatst, allen uit Zuid-Amerika.

20160507_151842.jpg


Vandaag de eerste groep vissen geplaatst, Corydoras Sterbai 8stuks. Superleuke beestjes, kan bijna niet wachten tot ik de rest erin kan zetten.

20160507_152935.jpg


De komende 2 weken zullen de waterwaarden weer tot rust moeten komen en wil ik een schooltje Paracheirodon axelrodi's erin zetten.
Daarna zullen op termijn Carnegiella strigata's, mikrogeophagus altispinosus bijkomen.
Ik zal in dit topic regelmatig een verslag uitbrengen met meer nieuws!
 
Zo gaat een foto plaatsen niet echt lukken.

Voor meer informatie hoe je dat moet doen kan je terecht in mijn onderschrift.
 
Top bedankt voor de hulp ;-)
 
Leuk ingericht met mooie stukken hout. Ik zou even de bloemstengels uit de E Magdalensis knippen, heb je niets aan.
 
Bedankt! Inderdaad die zal ik vandaag er nog even uithalen.
 
We zijn weer een week verder. Nitraat, nitriet en ammoniakwaarden zijn allemaal laag gebleven. Na een waterverversing zitten er nu 16 Kardinaaltetra's bij.
Helaas wel 1 corydoras verloren, was allemaal aan het draaien totdat hij niet meer kon zwemmen en schuin op de grond bleef liggen. Als ik zo de topics doorlees lijkt het op de schommel/draaiziekte die wel vaker voorkomt bij corydorassen.

Planten groeien super, zeker als ik het vergelijk met de foto van vorige week.

Als de waterwaarden goed blijven wil ik volgende week of de week erna een aantal Carnegiella marthae's toevoegen aan de bak.
434411531130520160515_125407.jpg
 
Onze bakken lijken wel een beetje op elkaar, ook qua vis.

Ziet er super uit! :thumbs:
 
Dankje! Mooie bak heb je zeg..
Het grappige is dat er bij mij ook nog bijlzalmen en Microgeophagus altispinosa's inkomen, dus lijkt qua toekomstig visbestand ook erg op elkaar!
 
Ik heb dit aquarium nog niet zolang maar ben er voorlopig super blij mee. Ook het visbestand gaat prima samen.

Succes! ;)
 
Ziet er al gaaf uit! En prachtige vissen inderdaad die corydoras. Hier al jarenlang een vaste bewoner in mijn bakken geweest; en nog steeds trouwens :D
 
Misschien nog een late vraag, maar ga hem toch stellen.

Hoe lang heb je je aquarium in laten draaien?
 
C�dric Vleminckx zei:
Misschien nog een late vraag, maar ga hem toch stellen.

Hoe lang heb je je aquarium in laten draaien?

Op 07-05 zei hij: Vorige week heb ik mijn bak (2e hands) gehaald, een trofis met alle toebehoren.

Dus toen kon hij de bak maximaal 7 dagen hebben. Dus nu maximaal 17 dagen.
De eerste groep vissen na max 7 dagen, de 2e groep vissen na max 14 dagen.

Dus tja.... Ik zou er voorlopig niks bijzetten. En de waterwaardes goed in de gaten houden.
De nitrietpiek laat niet lang meer op zich wachten.

Eigenlijk had je komende week pas de eerste vissen erin moeten doen.

Afgezien van dit alles. Toch een mooie bak.
 
C�dric Vleminckx zei:
Misschien nog een late vraag, maar ga hem toch stellen.

Hoe lang heb je je aquarium in laten draaien?

Op 07-05 zei hij: Vorige week heb ik mijn bak (2e hands) gehaald, een trofis met alle toebehoren.

Dus toen kon hij de bak maximaal 7 dagen hebben. Dus nu maximaal 17 dagen.
De eerste groep vissen na max 7 dagen, de 2e groep vissen na max 14 dagen.

Dus tja.... Ik zou er voorlopig niks bijzetten. En de waterwaardes goed in de gaten houden.
De nitrietpiek laat niet lang meer op zich wachten.

Eigenlijk had je komende week pas de eerste vissen erin moeten doen.

Afgezien van dit alles. Toch een mooie bak.

Edit:
Dubbele post ivm website down. Kan verwijderd worden.
De termijn om het bericht aan te passen is verstreken.
 
biljoenblik zei:
C�dric Vleminckx zei:
Misschien nog een late vraag, maar ga hem toch stellen.

Hoe lang heb je je aquarium in laten draaien?

Op 07-05 zei hij: Vorige week heb ik mijn bak (2e hands) gehaald, een trofis met alle toebehoren.

Dus toen kon hij de bak maximaal 7 dagen hebben. Dus nu maximaal 17 dagen.
De eerste groep vissen na max 7 dagen, de 2e groep vissen na max 14 dagen.

Dus tja.... Ik zou er voorlopig niks bijzetten. En de waterwaardes goed in de gaten houden.
De nitrietpiek laat niet lang meer op zich wachten.

Eigenlijk had je komende week pas de eerste vissen erin moeten doen.

Afgezien van dit alles. Toch een mooie bak.

Ja, het is zeker een mooie bak, maar ik stelde de vraag omdat mijn gevoel ook al zei dat er iets niet pluis was.

Ja, een tip, lees je altijd goed in voor dat je aan iets begint. Dit is de eerste stap om er iets succesvol van te maken.

Ook even de tips van Marcel volgen,.
 
Sorry voor de late reactie, ik ben de laatste dagen erg druk om witte stip te bestrijden.
De waterwaarden zijn helemaal in orde (incl ammoniak, nitraat en nitriet, allen 0) maar 1 van de kardinaaltetras heeft witte stip meegenomen de bak in.
Ik dacht al bij 1 direct na tewaterlating een paar stipjes te zien maar niet bij stil gestaan dat het witte stip zou kunnen zijn, helaas wel dus. De volgende dag hadden meer het.
De corydorassen hebben nergens last van gelukkig.

Inmiddels behandeling costapur f gedaan zonder effect, vervolgens temperatuur naar 31 graden en 2x 40% waterverversing gedaan. Het lijkt er nu eindelijk! op dat de witte stip afneemt, al zit 1 kardinaaltje er nog steeds helemaal onder.

Ik hou jullie op de hoogte!

De komende 2 weken wil ik er uiteraard even geen vis bij hebben maar gelukkig geen vissterfte tot nu toe door de uitbraak van witte stip 6 dagen geleden.

De vissen eten allemaal goed en de planten groeien gelukkig ook nog steeds lekker.
 
Vervelend zeg witte stip. Ik heb het ook ooit eens gehad en heb toen gebruik gemaakt van Esha Exit. Weet niet hoe de andere leden hier tegenover staan maar bij mij werkte het destijds perfect. Succes en hoop snel weer een foto te zien van hoe je bak er nu uitziet. ;)
 
We zijn een week verder. Temperatuur teruggezet en gister exit in de bak gegooid om de lastste hardnekkige witte stip te verwijderen. Vandaag gelijk resultaat, bijna alles weg. Ik maak de kuur af en dan hoop ik er eindelijk vanaf te zijn. Ik zal vanavond een foto posten.
 
Gelukkig heeft het middeltje geholpen. Ben altijd benieuwd naar leuke foto's.
 
Wat een drama, het was bijna weg en nu weer in alle hevigheid teruggekomen nu de temperatuur terug naar 26 graden is gegaan..
Exit helpt bij de 2e kuur ook voor geen meter, ben nu echt ten einde raad.

Ik dacht ik wacht tot echt alles weg is en dan zet ik er een foto op maar niet dus...

nog maar een kuur met costapur f??????
 
Hang er eens een UV binnenfilter in.
Die dood ook stip.


Aquael 500 UV -c 500.
 
Na drie dagen kom je in de tweede ronde, die heb je nu dan.
 
Ik doe nu de ultieme kuur van 15 dagen met jbl punktol plus, resultaten zien er goed uit na 4 dagen! Om de 2 dagen water verversen is wel even wat werk maar als dit meewerkt (zoals voorgeschreven bij deze behandeling) doe ik het graag! Ik hoop dat ik er eindelijk van af kom zo..
 
Altijd balen.....
Hoop dat het goed komt.
 
Het is al heeel lang geleden dat ik een update heb geplaatst, inmiddels ben ik al enkele maanden van alle ziektes af en heb ik de vissen in mijn aquarium zwemmen die ik wilde!

Uiteindelijk was het UV-filter de beste oplossing voor de witte stip in mijn bak, alle medicijnen werkten niet. bij deze dus nogmaals bedankt voor de tip.

Mijn vissenbestand bestaat inmiddels uit het volgende:

Carnegiella strigata (6st)
Corydoras Sterbai (6st)
Paracheirodon Axelrodi (+/- 16st)
mikrogeophagus altispinosus (2st, gaat super met de corydorassen)
ancistrus dolichopterus (1st, achteraf niet moeten doen, is vervelend agressief tijdens het voeren)

De vissen doen het prima, qua plantengroei valt het een beetje tegen. Dat heeft met name te maken met de alg die de laatste weken veel groeit.
Ik probeer nu sinds 2 weken dit tegen te gaan door 2 keer per week plantenvoeding te geven ipv 1x na de verversing, nog niet echt effect.
Op 200 liter geef ik iedere dag 5ml vloeibaar co2, de ph blijft toch nog aan de hoge kant. net ook nog 8, wil eigenlijk richting de 7. Iemand nog tips hiervoor, oa voor de alg tegen te gaan?

Ik hoor graag!

Bij deze ook nog een afbeelding:

20170209_214032.jpg
 
Mooi aquarium heb je!
Inderdaad alleen wel een beetje last van algen. Misschien proberen om het ergste met de vingers van de planten te halen en gelijk af te zuigen tijdens het verversen. Voor het hout zou je een harde tanden borstel kunnen gebruiken. Zo deed ik ook altijd de algen verwijderen.
Misschien toch de vloeibare Co2 iets opschroeven. Als ik echt last had van algen dan spoot ik de vloeibare Co2 altijd met een spuitje op de algen. Ik heb hier opzich wel goede ervaringen mee. Je kan natuurlijk ook de balderen die helemaal onder zitten verwijderen want of deze nog te redden zijn weet ik niet.
Misschien ook een idee om over turf te gaan filteren. Dan word je water al een stukje zuurder wat algen niet echt kunnen waarderen. Ook past dit zuurdere water wat beter bij het visbestand dat je hebt.
Ik gebruikte hier altijd JBL tormec activ voor. Als het goed is zit er in de verpakking een zakje waar je dan de pallets in kunt stoppen en deze kun je dan weer in je filter doen. Ook kunnen elzenproppen of eikenblad extract je water zuurder maken.
En hoelang heb je de verlichting per dag aan staan? en wat voor lampen heb je? En gebruik je ook nog andere plantenvoeding? Wat zijn bijvoorbeeld je waterwaardes m.b.t. No3, Po4, NH3/NH4 en Fe?
Zijn ook wel belangrijke waardes om te weten m.b.t. het bestrijden van algen.

Hoop dat je er iets aan hebt ;)

Gr. Kevin
 
Dank voor de reacties,
bij deze de waarden en dergelijke:

Ik hou 11 verlichtingsuren aan, met een JBL nature en tropic:

Natur 9000k LT39Wt5 hq 2200 lumen 56 lumen per watt
Topic 4000k LT39Wt5 hq 2500 lumen 64 lumen per watt
=gem 6500k

Aangezien mn bak ca 180 liter is, zou dat betekenen dat ik 180x30=5400 lumen nodig zou hebben volgens mij?

Wat kan ik hieraan verbeteren? De Nature vervangen voor een colour?

Andere waterwaardes:

FE = -0,5
P04 = 0,5mg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zit eraan te denken om ook gelijk naar 2x 58watt te gaan, ik heb nu te weinig watt per liter.
 
Ik heb het volgende gewijzigd: Vanaf nu iedere dag vloeibare plantenvoeding+co2, ik heb een Colorlamp gekocht, tropic zit achterin, color voorin. Daarnaast relectoren erop gezet om meer watt (en dus lumen) per liter te krijgen.

Na een week zie ik al resultaat: planten groeien opeens goed door in de lenge en qua kleur oogt de bak een stuk beter. Bovendien neemt de alg af. Kortom: helemaal blij.
Hier nog wat fotos van de bak, ik hop de komende weken extra foto's te kunnen plaatsen met verbeteringen!

20170219_122046.jpg
20170219_122049.jpg
20170219_122801.jpg
20170219_122816.jpg
20170219_122830.jpg
20170219_122945.jpg
20170219_123150.jpg
 

Terug
Bovenaan