Wat is er nieuw

Trofis aquarium met LED-verlichting

• Onderwerp starter Onderwerp starter Puddle Jumper
  • Startdatum Startdatum
P

Puddle Jumper

Guest
Heeft iemand ervaring met een Trofis aquarium met LED-verlichting? Er zijn namelijk twee versies van dit aquarium, ��n met, en ��n zonder LED-verlichting. Ik heb hierbij gekeken naar het grootste model:

https://www.aquarium-enzo.nl/trofis-pun ... -2343.html
https://www.aquarium-enzo.nl/trofis-pun ... 35536.html

De ene is uiteraard een stuk duurder dan de andere. Maar de LED-verlichting heeft een verbruik van 76,8 watt, terwijl de TL-verlichting een verbruik heeft van 252 watt. Ik heb uitgerekend dat de terugverdientijd van deze LED-verlichting 7 jaar is. Vinden jullie dat een redelijke tijd?

Wat een prijsverschil? 1000 of 2000 euro voor led ipv TL buis.
Wil je planten erin houden?
Gewoon de tlbuis versie kopen en eventueel tzt vervangen door led buizen.
Of hooguit 2 ledbuizen (wit en rgb) erin doen voor nacht, zonsopgang ed wanneer je daar een behoefte aan hebt? De TLbuizen springen dan verder aan, of uit.

Voor �1000,- prijsverschil zou ik, als ik voor LED zou willen gaan, zelf wel een keuze kunnen maken. Er zijn best wel kwaliteitsproducten beschikbaar voor een meer aantrekkelijker prijs!

Groet,
Ben.

eens met ben, DIY of kant en klaar kan je voor �1000 iets heel moois kopen..

Alternatief:
200 cm led / � 2183 link

of

150 cm led / � 1483 link

Van belang is of je LED gebruikt voor de planten.

hydroloog zei:
Of hooguit 2 ledbuizen (wit en rgb) erin doen voor nacht, zonsopgang ed wanneer je daar een behoefte aan hebt? De TLbuizen springen dan verder aan, of uit.

Ik wil er inderdaad planten in houden. Als ik een dergelijke bak koop wordt het een gezelschapsaquarium.

013 zei:
Alternatief:
200 cm led / � 2183 link

of

150 cm led / � 1483 link

Het valt me op dat boven die twee meterbak een LED-vermogen van 176 watt hangt. Terwijl die Trofis-bak maar 76,8 watt heeft. Vanwaar dat verschil? Wat is eigenlijk een richtlijn voor de hoeveelheid verlichting boven een bak want dit is best een flink verschil.

LED en dan over 7 jaar pas terug verdienen? Voor die 1000 euro zou ik nu lekker tl kopen en in die 7 jaar wachten op een hele goeie aanbieding of ze pas kopen over 7 jaar. Van die 1000 euro kun je nu een hele hoop leuke dingen voor kopen, voor het aquarium. Maar dat is mijn mening.

Puddle Jumper zei:
hydroloog zei:

Ik wil er inderdaad planten in houden. Als ik een dergelijke bak koop wordt het een gezelschapsaquarium.

013 zei:
Alternatief:
200 cm led / � 2183 link

of

150 cm led / � 1483 link

Het valt me op dat boven die twee meterbak een LED-vermogen van 176 watt hangt. Terwijl die Trofis-bak maar 76,8 watt heeft. Vanwaar dat verschil? Wat is eigenlijk een richtlijn voor de hoeveelheid verlichting boven een bak want dit is best een flink verschil.

Boven mijn meter bak (Juwel Rio 180) hangen 3x 90 cm. balken, elk van 27 Watt die overigens niet voluit en ook niet constant branden. De balken zijn van JMB en worden aangestuurd door een controller.

Groet,
Ben.

Sander-fish zei:
LED en dan over 7 jaar pas terug verdienen? Voor die 1000 euro zou ik nu lekker tl kopen en in die 7 jaar wachten op een hele goeie aanbieding of ze pas kopen over 7 jaar. Van die 1000 euro kun je nu een hele hoop leuke dingen voor kopen, voor het aquarium. Maar dat is mijn mening.

Ik snap de redenering, maar wat mij dwars zit is dat ik dan voor onbepaalde tijd vast zit aan een hoge stroomrekening. Mijn stroomverbruik in huis is gemiddeld 270 watt, terwijl de TL-balken van de Trofis 252 watt verstoken. Stel ze staan 10 uur per dag aan dan komt dat op een gemiddeld verbruik van 252 / 24 x 10= 105 watt. Dat vind ik best een slok op een borrel.

benvo zei:
Boven mijn meter bak (Juwel Rio 180) hangen 3x 90 cm. balken, elk van 27 Watt die overigens niet voluit en ook niet constant branden. De balken zijn van JMB en worden aangestuurd door een controller.

Groet,
Ben.

Ik heb de site van JMB gevonden: http://www.jmbaqualight.nl
Interessant. Eens even spitten....

Bij de 2 meter versie kun je ook 4 balken van 30 W plaatsen.
Dan hoef je geen grote investering in led te doen..

@Tom zei:
Bij de 2 meter versie kun je ook 4 balken van 30 W plaatsen.
Dan hoef je geen grote investering in led te doen..

Voor dat ik led in mijn bak had gebruikten we dimbare TL balken die overigens ook wel wat duurder zijn. Maar dat is natuurlijk ook een mogelijkheid, zou je voor TL willen gaan. Een voorbeeld vind je hier:

https://www.elektroshop.nl/tl-armatuur- ... -lamp.html

Maar ook veldhuis in Enschede verkoopt wel dimbare TL lijnen, nog duurder, trouwens.

http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... 56&merk=VT HUISMERK&merkID=120

Groet,
Ben.

013 zei:
Alternatief:
200 cm led / � 2183 link

of

150 cm led / � 1483 link

Ik heb de 200 cm versie bij iemand thuis gezien.
Hij gebruikt maar de helft van de LED verlichting omdat het teveel licht geeft voor een planten aquarium.
Als je een Malawi aquarium wilt gaan inrichten dan is de volledige verlichting perfect hiervoor.

Ik zou voor de 1000 Euro variant gaan en ondertussen via www.ebay.com de LED uit China laten versturen.
Ik heb dit meerdere malen besteld en ze doen het na ruim 1 jaar het nog.
De levertijd is wel ongeveer 4 weken maar dan heb je wel een flinke besparing die je weer kunt gebruiken voor een extra nieuwe aquarium.
Niet bestellen via www.ebay.nl want dan is er niet zo 'n groot prijsverschil.

Pas op met leds uit China! Ga voor kwaliteit! Veel mensen zijn al op de koffie gekomen met spullen uit China. Er zullen best wel goede spullen tussen zitten maar vaak zijn het teleurstellingen die je koopt!

Groet,
Ben.

Henk P. zei:
[Hij gebruikt maar de helft van de LED verlichting omdat het teveel licht geeft voor een planten aquarium.

Misschien voor een Crypto bak..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan