Wat is er nieuw

Trofis Colisa 1200 Aurora

A

Aurora

Guest
Nadat ik me net heb voorgesteld op dit voor mij nog vrij onbekende forum is het tijd dat ik een fotoboek ga maken.

Dit fotoboek zal de ontwikkeling volgen van mijn nieuwe aquarium. Nadat ik na 8 jaar bijna de handdoek in de ring had gegooid voor wat betreft de aquarium hobby, kan ik het toch niet laten om een bak op te starten. Deze keer wil ik goed beginnen en daarom heb ik mij goed voorbereid.

Het aquarium is een Trofis Colisa 1200 met de afmetingen 120x45x60. Ik wil hier een bak van maken met een Zuid-Amerikaans tintje dus veel hout, zand en Echinodorussen. Het zal niet strikt een biotoop worden omdat ik ook wat vuurgarnalen uit een oud bakje. Als bodem gebruik ik metselzand.

Gisteren is de bak gebracht en vandaag zijn de planten gebracht. Helaas ziet de bak er op dit moment nog niet uit want mijn filter die ik nog had staan van een vorig aquarium is lek bij de kraantjes. Dus de bak is nog niet helder te krijgen. Onderdelen zijn besteld en hopelijk kan de bak dus snel echt gaan draaien.

Plantenbestand:
2 Echinodorus amazonicus
2 Echinodorus bleheri
2 Echinodorus ozelot
2 Echinodorus uruguayensis
Sagittaria subulata
1 Rode tijgerlotus
1 Aponogeton ulvaceus
2 Hydrocotyle leucocephala
2 Vallisneria gigantea
Pistia straitoites

Hieronder wat foto's van de ontwikkelingen tot nu toe.

0y9ffTYQZhHl34dFoT33jraY6tgXEcVw.jpeg

De bak wordt bezorgd

Het meubel in een iets beschadigde doos

Het aquarium met het deksel, de verlichting en een startsetje met bacteri�n etc.

Een prachtige witte bak 😛

De planten, watertestjes en een flesje profito

Nou het begin is er. Veel succes en voldoening gewenst.

Welkom en veel succes met je bak.

Nadat de bak een paar dagen stil stond na het vullen werd het water maar niet helder. Gisteren bedacht ik me dat ik nog een stromingspomp had liggen van mijn hillstream aquarium. Dus die heb ik er gisteren in gezet in afwachting van de nieuwe onderdelen voor mijn filter en vanochtend was de bak al goed helder.

Vandaag zijn de onderdelen van het filter gekomen en kon ik eindelijk het filter aansluiten zonder overstroming in de woonkamer. Het hout wou nog nog niet echt zakken dus heb ik de drijvende stukken vastgebonden aan stenen. Zo kon ik de bak in elk geval inrichten en de planten hun vaste plek geven. Na even prutsen is dit het resultaat geworden, de bak is nu weer wat troebel maar dat is met het filter zo wel weer opgeklaard.

HmegevE1lrM9R8vIFiyPUrOjFKAKB6Ai.jpeg

HmegevE1lrM9R8vIFiyPUrOjFKAKB6Ai.jpeg

De bak begint aardig in te draaien, al heeft hij nog wel even te gaan. Het water is al weer een aantal dagen goed helder en sommige planten beginnen al goed aan te slaan. Vandaag heb ik even een nitriet en nitraat testje gedaan uit nieuwsgierigheid. Het resultaat hieronder, het moge duidelijk zijn dat er nog geen vissen in kunnen 😉

l0M-gtnpz4bz7DjJ0mjEpqg_E5Hd9AEx.jpeg

De bak tot nu toe, er komen nog een paar stukjes hout bij.

Voor wat betreft de inrichting zit ik erg te twijfelen of ik er nu al eikenbladeren in zal doen. Ik vind dit altijd een mooi effect geven en het geeft ook nog iets zuur af aan het water. Eerder deed ik ook vaak water aanmaken met elzenproppen om een mooie bruine kleur te krijgen. Maar daar wacht ik nu maar mee totdat alle planten goed zijn aangeslagen.

Mooi aquarium 🙂
Heb zelf ook een trofis gehad, maar was niet tevreden over de verlichting.
Ook was de bak mij veel te hoog en had alle keren rugpijn als ik in de bak moest werken.

Succes met je Zuid Amerika aquarium.

Dankjewel, ik moet zeggen dat de verlichting voor een plantenbak ook niet voldoende zal zijn. Maar voor mijn zuid-amerika bak zal het zeker genoeg zijn. Wel jammer dat beide lampen met 1 schakelaar aan gaan en je ze dus niet een voor een aan kan zetten. Omdat de bak in de avond toch wel een groot zwart vlak in de kamer is gaan we er een nachtlampje op zetten in de vorm van een klein, blauw ledje.

Vanwege de hoogte gebruik ik zelf ook een keukentrapje, anders kom ik niet bij de bodem 😉

Er is nog steeds een kleine hoeveelheid nitriet te meten dus de vissen moeten nog maar even wachten. De knol links uit het midden doet het erg goed en wil ik wat meer uit het zicht gaan verplaatsen. Ook heb ik inmiddels eikenbald toegevoegd voor wat extra sfeer en om wat zuur af te geven.

9YfaVwnUJSCbhrSPegl5WikLW2zJdOT9.jpeg

ziet er al goed uit!
alleen je aanzuiging van je filter hangt er wat raar 😛
heb je al een idee welke vissen je erin wil?

Inderdaad die aanzuiging hangt heel raar. Ik moet nog even in mijn onderdelen voorraadje kijken of ik nog een verlengstuk heb liggen. Qua visbestand denk ik het volgende:
- 10 bijlzalmen
- 15 tot 20 koperzalmen
- 4 of 5 laetacara dorsigera
- 10 corydoras concolor (als ik ze kan krijgen in de buurt)
- 3 l nummers van dezelfde soort
- vuurgarnalen uit een vorige bak

Ik begin denk ik met de koperzalmen en zo ga ik rustig uitbreiden.

Zojuist de bak een opknapbeurtje gegeven. De eikenbladeren zijn gezonken en kon in dus naar de juiste plekjes op de bodem begeleiden. Sommige blaadjes zijn een beetje gan schimmelen aan het stokje en ik weet niet goed wat ik daarmee aan moet. Het laatst toegevoegde hout wil nog niet zinken dus heb ik tijdelijk vastgebonden aan een steen om hem alvast op zijn plek kunnen leggen. De knol plant heb ik van links verplaats naar meer rechts achter. Zo staat hij wat minder in het zicht en groeit hij niet meteen tegen de voorruit aan.

Net ook weer watertestjes gedaan voor nitriet en nitraat. Nitraat is iets aanwezig wat uiteraard gustig is voor de planten. Nitriet is niet meer meetbaar. Dan begint meteen mijn enthousiastme te roepen dat er vissen in kunnen dus wellicht verwelkom ik deze week al de eerste bewoners.

t1CEbsHLacQko8clWXYjbjpcKY1TOBZC.jpeg

Mooie bak! 😀

Leuk bestandje ook. Maak van de bijlzalmen gerust 20 stuks en van de concolor (inderdaad waar denk je die te vinden?) een stuk of 15 🙂

Ik zou beginnen met de garnalen. Dan kunnen die alvast settelen. Bovendien is garnalen toevoegen aan een al door vissen bewoonde bak vragen om problemen want klep open + spartelende dingen = 'yes we krijgen weer voer!'

~ Ivo

Mooie bak.
Gaan die cichlides niet achter de garnalen aan?

@ivo dankjewel voor de tips. Eerst de garnalen erin doen is een goeie opmerking, ga ik zeker doen.

@ami ze zullen vast wel wat garnaaltjes eten, maar daar heb ik weinig problemen mee eigenlijk. Door het hout en de eikenbladeren zullen er wel schuilplaatsen zijn voor de slimme garnalen.

Ik zou ook zeker met jou bakmaat voor de 20 koperzalmen gaan en anders wel meer.
Heb onlangs ook garnalen toegevoegd, heb toen eerst de rest van de vissen gevoerd en intussen de garnalen in netje beneden achter een plant losgelaten. Vissen hadden het niet door.

Succes

Zo er zitten bewoners in de bak. Inmiddels heb ik het al aardig opgebouwd. Mijn vuurgarnaaltjes zitten nu in de bak, al zal ik nog steeds wel wat vuurtjes uit mijn oude bakje kunnen halen. Want wanneer heb je ze allemaal?

De eerste vissen waren koperzalmpjes, een groepje van 20 is het geworden. Daarnaast heb ik een 5 tal Laetacara dorsigera ge�ntroduceerd, 2 mannen en 3 dames. Ze laten de garnalen nog wel met rust maar hebben wel een gezonde interesse.

zNSnhVZ41k1CQfxTc2T11yXZpdu5y5oC.jpeg

mooi hoor!
ik ben benieuwd hoe het gaat als de vissen een beetje gewend zijn

de kat vind het inderdaad ook mooi.... ik ook...

Ziet er erg mooi en natuurlijk uit 🙂 je kat is trouwens een dubbelganger van die van ons 🙂

Dank jullie wel! Onze kat Doerak is inderdaad weg van de bak, een soort kattentelevisie is het voor hem. Gelukkig schrikken de visjes niet van zijn pootjes tegen het glas.

Na wat rondvragen bij dierenwinkels heb ik gisteren 10 corydoras concolor kunnen bestellen bij zunnebeld in zwolle. Ze komen komende dinsdag binnen dus dan begint het visbestand steeds completer te worden.

Ik zit nog sterk te twijfelen of ik het water een bruiner tintje zal geven door middel van elzenproppen. Maar de meningen hier in huis zijn wat verdeeld over of dat mooi is of niet. Dus daar moet ik nog even goed over nadenken.

Vandaag heb ik eindelijk mijn langverwachte Corydoras concolors op kunnen halen. Ik had ze al meerdere malen besteld, maar bleken telkens niet voorradig. Nu was het dan eindelijk zo ver. Het was het wachten dubbel en dwars waard, want wat zijn ze toch prachtig en vooral al heel groot.

1JtCeOLVRqucRnCwmJb7eRJH62ygFIDj.jpeg

Even de nieuwe bewoners inspecteren

Ik heb het water in de bak inmiddels ietsjes bruiner gemaakt door te verversen met water van elzenproppen. Wat mij betreft mag het nog wel wat donkerder maar dat zal ik geleidelijk introduceren. De inrichting heb ik weer wat veranderd omdat de Aponogeton ulvaceus maar blijft groeien als kool en nu zelfs al 3 bloemstengels heeft, waarvan 2 al in bloei. Op de plek waar hij nu staat, rechts achterin, heeft hij wat meer ruimte en staat hij niet te prominent in het zicht.

Bloemetjes!

De koperzalmpjes hebben het goed naar de zin, ze zijn constant druk met elkaar en als ik in de buurt van de bak kom zijn ze zeer ge�nteresseerd. De dorsigera's zijn enkel goed op kleur tijdens etenstijd dus misschien dat die nog wat langer moeten wennen in de bak.

Wat minder goed gaat is dat mijn planten nog niet echt willen groeien, afgezien van de Aponogeton ulvaceus en rode lotus dan. Zelfs de Hydrocotyle leucocephala en Vallisneria gigantea willen nog niet echt groei laten zien. Wel heb ik wat last van algen. De bruinige alg die in een opstartend aquarium wel water te zien is maar ook hier een daar wat draadalg. Maar het is maar even afwachten hoe zich dat gaat ontwikkelen.

Algen 🙁

Wat voeg je toe qua plantenvoeding en klei/ijzerbolletjes?

Eigenlijk gebruik ik alleen Profito van Easylife is dat geloof ik. Verder heb ik ooit ook wel easycarbo en ferro gebruikt maar ik ben niet zo overtuigd van de werking van die middeltjes.

Ah, kijk. Sommige plantjes hebben graag ook voedingsstoffen bij hun wortels. Eigenlijk vrijwel alle plantensoorten die zich wortelen in de grond. Als je de planten die je hebt opzoekt, kom je vast wel achter hun voedingseisen. Ik heb eventueel nog wel een leuke site om gemakkelijk aan die voedingsstoffen te komen.

Ik zie inderdaad de nodige planten staan die wel gebaat zijn bij een beetje voeding bij hun wortels (Echinodorus, Lotus, Aponogeton).

Maargoed, belangrijker is: fantastisch die Concolors! 😀
(waar heb je ze uiteindelijk vandaan weten te halen?)

~ Ivo

Bijzonder fraai ingericht.Mooie combinatie van hout en planten.

Door jullie opmerkingen over voeding voor de planten ben ik wel even gaan nadenken. Zojuist heb ik dan ook bij www.aquariumbemesting.nl poedertjes besteld zodat ik zelf kleibolletjes kan maken. Dat vind ik toch leuker dan kant en klare dingen kopen 😉 Ik heb erg benieuwd hoe snel dat invloed zal hebben op de planten. Voor de ge�nteresseerden, ik heb een zakje kleibolletjesmix, een zakje leem en een zakje lateriet besteld. Hopelijk kan dit genoeg voedingstoffen brengen voor mijn planten.

De Corydorassen heb ik van Zunnebeld in Zwolle, ze hebben ze een aantal keer moeten bestellen bij hun leverancier en uiteindelijk zaten ze er een keer bij. Ze waren nog minder duur dan ze in eerste instantie zouden kosten, dus dat was weer mooi meegenomen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan