Trofis Colisa 1200 van Bosman


bosman

Well-known member
Lid geworden
20 december 2009
Berichten
54
Na de nodige gezondheidsproblemen de hobby maar weer eens opgepakt. De Dubai 100 bak was een beetje in verval geraakt en eigenlijk wilde ik wel een klein beetje groter, maar niet heel veel groter.

Op MP een Trofis Colisa 1200 gevonden en die gekocht. Bak was 10 mnd oud en de vorige eigenaar wilde deze kwijt wegens een a.s. verhuizing, waarna hij zelf ook weer groter wilde.

Bak opgehaald en een aan een grondige inspectie onderworpen.

full


Bak was niet schoon en rest van het zand zat er nog in. Eerst alles schoongemaakt met hogedrukspuit en de waterstofzuiger. Randen van de stabilisator afgekit, zodat deze niet meer groen worden tussen het glas in.

Ook heb ik de lichtkap los gehaald en rondom afgekit, zodat er geen condenswater tussen kan komen.

full


Na het schoonmaken heb ik plastic U profiel naast de stabilisator strip gekit, zodat ik losse ledbalk er zo op kan leggen.
full


Aan beide kanten een stukje profiel gekit en daar past dan weer een langer stukje profiel in van voor naar achterruit. Voordeel is natuurlijk dat deze er snel in en uit te halen zijn en dus nooit in de weg zitten en mijn led's er zo los op kunnen.

De achterkant en zijkant van de bak heb ik beplakt met melkglas folie, zodat je er niet doorheen kijkt. evt kan ik er nog een losse plaat achter zetten als ik graag tegen en andere achterwand aan zou willen kijken.

En toen mocht de bak naar binnen en kon het inrichten beginnen. Ik wilde graag wat meer scapen, dus veel youtube zitten kijken om te zien wat ik graag zou willen maken. En of het een beetje te onderhouden is. De aquascape 1200 van George Farmer vind ik erg mooi :r, dus iets in die richting moest het gaan worden.

Enig verschil is dat ik met dragonstone wilde gaan werken. Ik vind het erg mooi en het geeft een bijzonder sfeertje in de bak.

Moet eerlijk zeggen dat het scapen lastiger is dan aanvankelijk gedacht. (lees totaal gebrek aan ervaring :D)
Het lastige is dat de hardscape zo moet zijn dat het natuurlijk lijkt te zijn vormgegeven en dat betekend veel overnieuw doen en overnieuw doen en overnieuw doen.

Uiteindelijk tevreden met het resultaat.
full


full


De dragonstone heb ik op piepschuim geplaatst om beschadiging aan de bodem te voorkomen. Vooral de grote steen links achter is echt zwaar, dus die durfde ik niet zo op het glas te plaatsen. Op het piepschuim wat substrate en een laagje zand ivm de corry's.

Wordt vervolgd.....
 
Ik ben altijd fan van ''totaaltjes'' van een bak, haha. Heb je die ook?
Vind het een hele mooie steensoort, wat ik nu zie beloofd al wat moois te worden in elk geval..
 
Hoelang heb je werk gehad om die bak zo proper te krijgen ? Hij ziet er bijna nieuw uit.
 
De bak was niet zo heel oud natuurlijk, maar hij heeft wel een week of twee buiten gestaan voor schoonmaak en kit werkzaamheden en het plakken van de ruiten.

Ik had ook geen haast en wilde de bak gewoon zo netjes mogelijk zien te krijgen.
 
Heel mooi die stenen zo:thumbs:
 
Zo even tijd gemaakt om een update te posten. Hier wat foto's van het plante van de bak.
full


full


full


Het vullen van de bak.

full


En even een totaaltje.

full


Ik ben best tevreden met hoe het allemaal is verlopen. Natuurlijk nog wel even kijken hoe alles gaat groeien etc. tijdens het opstarten. Ik heb twee Led balken erboven hangen. 1 x easyled en een Superfish bright led. De Superfish gaat een uur na de easyled aan en een uurtje ervoor uit. Easyled doet dan de zonsopgang en ondergang ervoor en erna.

Co2 doe ik biologisch met de JBL Co2 reactor. Ik meet continu met de Colombo Co2 indicator en iedere week geef ik wat profito plantenvoeding. We beginnen met 6 uurtjes licht per dag en daarna rustig wat uitbreiden. En lekker afwachten :D
 
Hartstikke mooi (en verrassend).
 
Op de bak draait een nieuw Oase biomaster thermo 600. Ik had op de oude bak een JBL greenline 901 draaien, maar die is voor dit formaat niet wat aan de kleine kant, al had ik er best een tweede bij kunnen zetten. Ik heb er toch voor gekozen om deze te vervangen. Vooral omdat de ruimte onder in de kast niet heel groot is en nu past het allemaal net. Ander voordeel is natuurlijk dat het verwarmingselement in het filter zit, dus weer wat minder apparatuur in de bak.

De biomaster zorgt voor een behoorlijke stroming. ik heb een inlaat met een skimmertje op het filter aangesloten en dat werkt super. Mooi helder wateroppervlak en losse drijvende blaadjes plakken lekker aan de skimmer en hoef je er niet meer uit te vissen. Alles in een keer eruit bij het schoonmaken van het skimmertje. :koffie:.
 
Inmiddels draait de bak al weer enge tijd en is daarmee ook een stukje beter begroeid.

full


Ik heb wel iets aangepast in de beplanting omdat niet alles zo groeide als ik had gehoopt. Wat Bucephalandra en Anubias nana geplaatst tussen de eerste en tweede rij stenen. Deze groeien natuurlijk wat langzamer, maar geeft wel een mooier effect.

De rode lotus groeit echt enorm. ik probeer wat meer lagen te creƫren in de hoogte van de bladeren.

full


Ook heb ik toegevoegd een Microsorum pteropus trident. Deze is vooral leuk door de afwijkende bladvorm. (hier rechts op de foto)

full


Rechter kant van de bak ook wat anubias nana toegevoegd. Hier zit vooral de Ancistrus graag vanwege het hout.

full


Wat betreft de vissen heb ik twee vrouwtjes en een man Apistogramma cacatuoides. Leuke vissen die ook direct even bij je komen kijken als je voor de bak gaat zitten. Kunnen soms wel wat agressief zijn tegenover medebewoners, maar dat is vooral tegen de corrydorassen. Die gaan natuurlijk gewoon hun eigen gang, maar dat kan soms wel eens tot wat irritatie zorgen.

full

full


Al met al begint het weer een mooie bak te worden en ben ik tevreden met hoe het gaat tot nu toe. Laat ik het afkloppen, maar toto nu toe is het probleem met algen toto een minimum beperkt gebleven en groeien de planten nu eigenlijk allemaal goed. Nog steeds gebruik ik bio CO2 met de JBL reactor en dat gaat prima. Goed in de gaten houden hoeveel CO2 er in het water zit met de Colombo continu meter. Zit wel te denken aan een CO2 set, maar daar moet ik me nog even in verdiepen. Colombo set was netjes geprijsd met wegwerpflessen van 800 gram, maar er zijn vast meer opties die ook voor een leuke prijs op de markt zijn.

Op de beurs het nodige gezien op het gebied van planten voeding, dus ook daar mee bezig om te zien welke alternatieven er zijn naast profito. Ook volgen nog wel een paar aanpassingen aan de bak, maar daarover later weer meer .
 
Mooie bak hoor en voor een co2 set kun je ook eens op MP kijken.
 
Ja dat is inderdaad een goed alternatief voor een grote investering in een nieuwe set. Moet alleen nog eens even lezen en kijken naar welke set/merk mijn voorkeur dan uit zou gaan.
 
Heel erg mooie bak eigenlijk exact zoals ik hem ook zou willen. Trofis met aqua biomaster 600 alleen de rest van het materiaal wat je hebt gebruikt is me niet helder :sorry:.ik zou dan ook graag van je willen weten welke skimmer je hebt gebruikt,welk zand/grind en of het mogelijk is jou outlet te plaatsen als je een btn slimlime achterwand wilt gaan plaatsen. Hoop op een evt reactie
 
Dit is hoe de bak er na twee jaar bij staat. Niet veel veranderd. Binnenkort gaat hij leeg en ga ik de inrichting veranderen. Ik merk dat de huidige inrichting, hoewel nog steeds prima, voor mij gewoontjes begint te worden. Tijd voor verandering.
Zal zo nu en dan wat posten als het zo ver is.
 

Bijlagen

  • IMG_20200704_130350464.jpg
    IMG_20200704_130350464.jpg
    138.9 KB · Weergaven: 94
Leuke bak Bosman maar ja ik snap dat je een keer iets anders wilt.
 
Die is goed dichtgegroeid. Wel jammer dat je de stenen bijna niet meer ziet, succes met de herinrichting;komt vast godd
 
knap werk!
 
Bak is idd aardig dicht gegroeid en de stenen zijn bijna niet meer zichtbaar. Daarnaast is het ook gewoon leuk om de inrichting zo nu en dan eens te veranderen. Het houdt de hobby leuk. Kijken hoe alles zich ontwikkeld.
 
Zoals al eerder gezegd, was het tijd voor een andere inrichting van de bak. Ik heb de bak helemaal leeg gehaald en ben met nieuwe inrichting begonnen. Ander hout, meer stenen en tropica soil met nieuw zand.
Heb geprobeerd er weer iets van te maken dat ik niet eerder heb gehad.
Opstart is eigenlijk goed verlopen. In het begin en klein beetje last gehad van alg, maar de bak draait nu lekker. Bak draait nu ongeveer 2.5 maand. Wat betreft de planten komt er misschien nog wat anders zo her en der, maar dat zien we wel. Nog even een paar plaatjes, want die zeggen meer dan woorden šŸ˜ƒ
 

Bijlagen

  • IMG_20201225_193847.jpg
    IMG_20201225_193847.jpg
    548.3 KB · Weergaven: 95
  • IMG_20201225_194734.jpg
    IMG_20201225_194734.jpg
    466.3 KB · Weergaven: 85
  • IMG_20201225_194749.jpg
    IMG_20201225_194749.jpg
    450.8 KB · Weergaven: 82
  • IMG_20201225_194801.jpg
    IMG_20201225_194801.jpg
    529.4 KB · Weergaven: 73
  • IMG_20201225_194812.jpg
    IMG_20201225_194812.jpg
    539.9 KB · Weergaven: 87
Laatst bewerkt:
Mooi! Erg gaaf ook, dat pad!
 

Terug
Bovenaan