Wat is er nieuw

Trofis colisa 1200 Zuid-Amerika

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Khoppie
  • Startdatum Startdatum
K

Khoppie

Guest
ik heb gisteren heel mijn aquarium omgegooid en een totaal andere inrichting gemaakt.
Dit was ook wel nodig ook want mijn kienhout was aan het rotten en hierdoor kreeg ik dus weer andere problemen in het aquarium.

Nu heb ik gekozen voor een Zuid Amerika inrichting en ik ben zelf eigenlijk wel tevreden hoe het nu geworden is. Alleen komt het hout helaas niet helemaal tot aan het wateroppervlak maar ga nog oppervlakte planten nemen dus dan valt dit ook al weer een stukje minder op 🙂

Hier volgen wat foto's 😀

Totaaltje:

637596khoppie_0_82_p2080220.jpg


Links:

758479khoppie_0_82_p2080227.jpg


Midden:

527822khoppie_0_82_p2080226.jpg


Rechts:

658788khoppie_0_82_p2080225.jpg


Aantal visjes:

mijn rio nanay's (5x)
441473khoppie_0_82_p2080222.jpg


Ramirezi man en Loricaria parva
612484khoppie_0_82_p2080224.jpg



De nieuwste bewoner laat zichzelf alleen nog niet veel zien. Heb sinds gisteren een Golden nugget pleco. Echt een prachtbeestje alleen laat deze zich nog niet echt zien 🙁

Hoor het wel als jullie nog tips hebben of wat misschien nog aangepast zou kunnen worden 😀

Gr. Kevin
 
Het ziet er leuk uit met een schooltje Aziatische asielzoekertjes. 😛 En wat drijfplanten zouden wenselijk zijn.
 
Ja inderdaad haha maar die laat ik op natuurlijk verloop uitvloeien en dan komen er zuid Amerikaanse visjes 😛
Ga kijken of ik aan hydrocleys kan komen past er wel mooi bij denk ik 😀
 
Gisteren heb ik na heel lang zoeken dan toch eindelijk de hydrocleys nymphoides in mijn bezit gekregen 😀
Dit dankzij een mede forumlid. Ik heb de plant in perfecte conditie ontvangen en de plant gelijk in mijn aquarium geplant.
Hij moet alleen nog iets in de hoogte groeien want de bladeren zitten net onder het oppervlak maar dit zal vanzelf wel gebeuren 🙂
Als voeding kan ik er het beste een kleibolletje bijsteken of is dit niet voldoende??
De maanvissen vonden de plant gelijk al interessant en hingen er met zn 5en constant omheen en onder. Als de plant straks eenmaal gaat groeien zullen ze dit wel gaan waarderen denk ik 🙂

Zal snel weer eens foto's maken want de overige planten beginnen ook al aan te slaan en de maantjes groeien als kool als ik het moet geloven 😛 ikzelf zie dit niet zo snel meer omdat ik ze elke dag Sie maar hoor van anderen dat ze snel groeien dus dat is positief 😀

Alleen de golden nugget laat zich niet zien en houd doch constant op in zijn of haar grotje. Zijn dit zulke schuwe L nummers of kan het er nog mee te maken hebben dat er nog te veel licht het aquarium in komt?
Tot nu toe zie ik hem af en toe als het licht uit is en meer niet wat ik wel zonde vind want het is een prachtig mooie vis 🙁

Gr. Kevin.
 
Mooie bak!
Een kleibolletje kan bij de Hn maar heb wel het idee dat de plant z'n meeste voedsel uit het water haalt.
De oude bladeren zullen wel doodgaan.
 
Wat je zegt over je golden nugget herken ik ook. De mijne zit/hangt de hele dag onder het hout ( vast plekje) en komt pas 's avonds bij het nachtlicht tevoorschijn. Mijn bak is totaal niet fel verlicht..zal wel de aard van het beestje zijn. Een vriend van mij heeft er al jaren ook eentje en die komt nu wel overdag tevoorschijn, dus zal nog wel komen.
 
Dan stop ik er vanavond 2 kleibolletjes bij fan heeft de hn al voeding. Wat zou ik voor de rest nog kunnen geven dan? Is profito en easycarbo voldoende want dit heb ik staan. Maar dan moet het wel een minimale dosering zijn denk ik want de andere planten zijn echinodorussen en die gebruiken deze middeltjes volgens mij niet toch?
De mijne heeft inderdaad ook zijn vaste plekje waar hij een hele dag zit. Fan hoop ik dat als hij/zij straks groter is zich ook meer laat zien want word dan een echte eye catcher in het aquarium samen met de maanvissen 🙂

Gr. Kevin
 
Ik voeg zelf niks van extra voeding toe dus je kan het ook eerst gewoon ff aankijken.
 
Hier mag je best trots op zijn! 😀

Klei bij de HN is wel een goed idee hoor. Kasselman omschrijft dat een voedselrijke bodem belangrijk is.

~ Ivo
 
Dan ga ik het eerst zo proberen. Bedankt voor de info!!

Gr. Kevin
 
Ben benieuwd hoe de plant erbij staat Kevin 😉

en de plant groeit erg snel, als je eenmaal stekken krijgt dan is het elke week raak!
 
Omdat ik jullie niet te lang wou laten wachten en de foto's niet wou onthouden bij deze de foto's 😛

Let a.u.b. niet op de waas in het aquarium komt omdat ik net de kleibolletjes bij de HN heb gestopt en de vissen eten heb gegeten. Bijkomend het probleem dat door het voeren de vissen hyper werden en ik ze niet mooi op de foto heb gekregen maar het is in ieder geval iets 🙂

Totaaltje:

459955khoppie_0_82_p2260029.jpg


Wat foto's van de visjes:

Maantje

778883khoppie_0_82_p2260031.jpg


Ik ben verstopt en mij zie je niet 😛

295245khoppie_0_82_p2260027.jpg


oeeeeehhhhhhhh!!!
164938khoppie_0_82_p2260023.jpg


984548khoppie_0_82_p2260014.jpg


Zoals je kunt vergelijken met de eerste foto begint de echinodorus aan de linker kant ook al voller te worden wat de maanvissen weer heerlijk vinden 😀 Ook de kleinere echinodorus in het midden krijgen nieuwe bladeren en worden voller wat er voor zorgt dat er op de bodem wat zichtbrekers zijn maar ook de stenen zorgen hier genoeg voor.
Ik begin alleen te twijfelen of er niet teveel stenen in het aquarium liggen. Ik vind het wel mooi zoals het nu is maar als je naar een zuid Amerika biotoop kijkt worden er vaak toch een stukje minder stenen gebruikt.
Wat is jullie mening hierover?
Zoals je kan zien is het water ook een beetje bruinig. Dit heb ik bereikt door rooibosthee te gebruiken 😛 Ook geeft het hout nog steeds af dus het water word steeds bruiner.

Hoor het wel 😀 alle tips zijn welkom 😀

Gr. Kevin
 
Ik zit er toch serieus over na te denken de 2 grote stenen achter in het aquarium weg te halen. Deze zijn behoorlijk groot wat weer het nodige aantal liters in beslag neemt en daar achterin zie ik het nut er eigenlijk niet zo van in.Het gaat dan om de grote steen achter de 3 staande stukken hout in het midden en de steen die daar links van ligt (op de foto links)
Dan kan ik het stuk steen wat voor de 3 staande stukken hout ligt verplaatsen naar achteren zodat ik aan de voorkant van het aquarium meer vrij zand heb en meer vrij zwemruimte.Ook creeer ik zo meer zandoppervlak voor de corydorassen wat deze op hun beurt ook wel fijn zullen vinden 🙂
Ik denk als dat ik die 2 stenen eruit haal het me toch al weer snel een winst van 10 a 15 liter opleverd. Misschien dan nog wat kleinere stukjes eruit en ik heb zo weer 20 liter extra water in het aquarium wat de vissen weer ten goede komt.

Ook is de bodem dan wat makkelijker schoon te houden want achter en tussen die 2 grote stukken steen blijft nogal wat vuil achter waar ik moeilijk tot niet bij kom.

Hoor graag jullie meningen hierover 🙂

Gr. Kevin.
 
Om eerlijk te zijn vind ik je bak qua inrichting vrij open. En die stenen vind ik niet zo mooi (maar ja,opinions are like..).Daarvoor in de plaats zou ik dan eerder nog (kien)hout en/of nog een paar flinke echinodorussen neerzetten, zodat ze elkaar niet heel de tijd hoeven te zien. En eventueel wat 'snelgroeiers' neerzetten.Zo creeer je ook gelijk schuilplaatsen voor de vissen en 'zichtbrekers'. Eventueel nog de voorgrond voorzien van planten en/of bladeren zouden de vissen, denk ik, ook wel fijn vinden.

Heeft ��n van je maanvissen nou een witte vlek?
 
Ziet er goed uit 🙂
Persoonlijk vind ik die stenen dan weer w�l mooi, maar ik gebruik zelf dan ook veel stenen. Een zooi drijfplanten zullen je vissen nog wel fijn vinden.
 
Ik heb noujuist zo weinig planten genomen omdat ik er eerst meer planten in had en deze deden het van geen meter door de slechte led verlichting. Mn waterwaardes waren gewoon goed maar de planten deden het niet goed en dit gaf een hoop rommel. Hierdoor heb ik nu zo weinig planten genomen.
De 2 grote stenen gaan er zoiezo uit zodat ik wat meer bewegings vrijheid heb met de planten en zodat ik ze wat meer midden en ga misschien nog wat laag blijvende echinodorussen plaatsen maar ben niet van plan het weer vol te zetten met planten dat was niet de bedoeling van deze inrichting.
Ik heb nu HN en deze zal met der tijd ook wel gaan uitbotten en nieuwe stekken maken dus deze gaat zorgen voor de drijfplanten dus dit word met de tijd ook opgelost 🙂

Dat is inderdaad iedereen zn eigen smaak. Ik ben ook niet zoveel stenen gewend en ga er ook wat uithalen zoals eerder gezegd maar zo'n open inrichting bevalt me eerlijk gezegd wel is weer eens wat anders 🙂

Gr. Kevin
 
Ik vind je bak ook erg leeg en schoon. Wat meer stenen en hout zou niet misstaan en ook wat blaadjes op de grond zullen iig de cory's en dwergjes erg waarderen. Je vissen hebben niets om mee en tussen te scharrelen, geen takjes/blaadjes/alg of maar iets. Die vervelen zich dood, hebben niets te doen en wat gaan ze dan doen.....???? 🙂 klieren!!!! (lijken wel mensen ;))
 
Een aquarium hoort toch schoon te zijn of ben ik nou gek 🙂
Meer stenen gaan er zoiezo niet in komen ga er 2 uithalen en de rest verplaatsen. Dan gaan de 2 kleine echinodorussen meer naar het midden en rechts in het aquarium nog een echinodorus erbij. welke weet ik alleen nog niet.
Ik heb op het moment geen dwergjes en mn corydorassen vermaken zich goed met tussen de stenen scharrelen.
En was ook niet van plan alg in mn aquarium te krijgen ben noujuist blij dat ik het niet heb 🙂
Ook snap ik niet waarom de vissen zouden moeten klieren?? Ik heb dit gedrag namelijk totaal niet alles is in harmonie en laat elkaar met rust dus wat wil je nog meer?

Dus eerlijk gezegd snap ik een hoop dingen in jou reactie niet meksjoef. Alleen dat het kaal is klopt maar ga nog kijken voor een extra echinodorus maar zou niet weten welke soort.

Gr. Kevin
 
Kijk eens naar wat Zuid-Amerikaanse biotoop filmpjes Kevin, dan snap je hebt vast. Je hebt 'schoon' en 'te schoon'.

Schoon is niets mis mee, als het tenminste gaat over je waterkwaliteit, schoon water: weinig nitraten en fosfaten en andere opgeloste zooi vinden de vissen heerlijk!
Alles waar 'te' voor staat is niet goed (*). Wat 'rommel' op je bodem (takjes, bladeren, kiezels, kleine stenen) vermaken je vissen zich alleen maar mee. En wees eerlijk: mooie en nuttige alg is niet lelijk.

~ Ivo

(*) behalve:
- tevreden
- tegoed bij de bank
- tequila, en
- je schoonmoeder in een tehuis
 
Ehmm,jij vraagt anderen een mening te geven over jouw bak. Met meer planten bedoelde ik niet dat je de hele bak vol hoef te zetten. Ik ga altijd voor de echinodorus bleheri, stelt geen hoge eisen en groeit ook met weinig licht prima.

Volgens mij is het trouwens een illusie om te denken dat je bak geheel alg vrij is. En ik heb in al mijn bakken planten en ja ook wat algen. Zo ver ik weet hebben de planten er geen last van en ik ook niet.

Om je een idee te geven:
http://www.youtube.com/watch?v=w_6fGg3prfo
http://www.youtube.com/watch?v=o0zw8rU-q5g
http://www.youtube.com/watch?v=tysGxRYRubk
 
Iedereen mag zijn of haar mening over mijn bak geven maar dan is het aan mij wat ik er mee doe 🙂 Ik waardeer iedereen zijn mening en we hebben allemaal een ander idee van hoe een Zuid Amerika aquarium eruit zou moeten zien. De ene houd van veel bladeren en "rotzooi" (om het zo maar te noemen) op de bodem en de andere houd van een schone bak met zo min mogelijk vuil en noem het maar op. Ik behoor kennelijk tot de laatste groep want ik vind teveel vuil in het aquairum maar niks. Vuil houd je niet tegen en bij mij in het aquairum is een normale hoeveelheid vuil aanwezig, hieronder versta ik uitwerpselen en stukjes die van het hout of de planten afkomen. Maar als je elke week 100 liter ververst is dit er ook weer snel uit natuurlijk. En ik denk met het formaat aquairum dat ik heb 100 liter per week toch wel minimaal is.

En ik wil best wel een plant extra in het aquarium zetten dat is het probleem niet maar bladeren daar begin ik niet aan. Vind ik teveel rommel geven. Misschien 1 of 2 catapa bladeren maar ga niet heel de bodem vol leggen met eikenbladeren of welke bladeren dan ook. En als straks de HN eenmaal uitschieters gaat maken dan geeft dit ook al weer een heel ander zicht.
Algen heb ik niet tot nauwelijks, alleen hier en daar op de echinodorus maar ook dit is minimaal. Ik zeg daarom ook niet dat ik ze niet heb maar echt in minimale hoeveelheden en het valt amper tot niet op. Iedereen die bij mij op bezoek komt en ook maar een beetje verstand heeft van aquariums vraagt ook hoe ik het voor elkaar krijg zo weinig algen in het aquairum te krijgen. Mijn antwoord "niks". Het enigste wat ik doe is 1x per week 100 liter verversen en voor de rest niks.

Dus ik waardeer jullie meningen wel en heb er echt iets aan maar ga nog even kijken hoe ik het aan ga pakken, weet het zelf eerlijk gezegd ook nog niet 100% zeker.

Gr. Kevin
 
Kevin, je hebt nu een heel mooie nieuwe inrichting. Je vissen doen het goed en jij bent tevreden! Laat de planten maar eerst eens wat groeien. Zie je vanzelf of je er nog wat bij wilt doen. Paar catappabladeren is altijd goed voor de visjes en het aanzicht.
 
Dat is misschien ook weer zo. Ik kijk het nog even zo aan en mocht het alsnog tegenvallen dan ga ik er nog een plant bijhalen.
De 2 stenen zijn verwijderd en heb nog het 1 en ander aan stenen een beetje verplaats. Dit geeft iets meer ruimte aan de voorkant van het aquairum. Ik ga vanmiddag nog een aantal catappabladeren halen en doe deze in het aquairum en dan laat ik het even zijn gang gaan.

Ik vind het moeilijk om te zeggen wanneer iets goed is. Voor mijn gevoel is het dan goed maar in praktijk blijkt het nogal eens anders te zijn dus vandaar dat ik veel navraag doe en meningen vraag.
 
Bedankt garnaal038 ik doe mijn best haha 😀
 
hoe is het met deze bak? 🙂
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan