Tropica Bio Co2


Koen07

Well-known member
Lid geworden
2 maart 2022
Berichten
168
Leeftijd
16
Ik ben al een tijdje opzoek naar co2 voor mijn 30 liter aquarium, ik kwam dit tegen en op het instructie filmpje zag het er ook wel simpel uit. Maar is dit evengoed voor planten als de "echte" co2 uit de flessen?

En ik zag dat je niet kon instellen hoeveel co2 eruit komt, moet je dan bij 30 liter de helft van alles doen omdaf het gemaakt is voor 60 liter? Of maakt dat niet uit? (Wil sowieso dan ook zo'n indicator halen om te checken)

 
Ik zou denken voor een 30L aquarium ja, daar ga je geen grote fles opzetten, als je de navullingen betaalbaar vindt zou ik het gewoon proberen ?
 
Het is wel belangrijk dat je vermeld wat je met je bakje wilt gaat doen; welke plantjes komen er in?
Voor een eenvoudige plantenbestand is het prima. Voor een kleurrijk plantenbestand en/of wat zou ik toch wat anders adviseren.
 
Ik ken dit niet maar ja als je de hoeveelheid niet kan regelen dan denk ik dat je op een 30 liter misschien teveel co2 gaat krijgen als het geschikt is voor een 60 liter.
Maar zoals ik al zei heb ik geen ervaring met dit systeem.
 
Ik heb zelf helemaal geen ervaring met Co2 of bio co2 maar ik las dat het in de nacht uit moet, maar dat kan met deze set dus niet, ik las ook dat de co2 hoeveelheid soms kan schommelen waardor er vaak algen komen.

Hebben jullie ervaringen met Bio Co2?
 
In de nacht maken de planten co2 aan en overdag gebruiken ze het. Een klein deel moet aangevuld worden als je ze optimaal wilt laten groeien. Co2 en o2 zitten versprijd door de bak. Hoe meer o2 hoe meer de co2 versprijd zit. Maar de planten raken er wel gewoon aan. Hoewel een vis, bij veel co2 wel last krijgt. Want dan is de o2 zodanig versprijd dat de vis geen zuurstof krijgt. Dan heb je een groter probleem.
 
In de nacht maken de planten co2 aan en overdag gebruiken ze het. Een klein deel moet aangevuld worden als je ze optimaal wilt laten groeien. Co2 en o2 zitten versprijd door de bak. Hoe meer o2 hoe meer de co2 versprijd zit. Maar de planten raken er wel gewoon aan. Hoewel een vis, bij veel co2 wel last krijgt. Want dan is de o2 zodanig versprijd dat de vis geen zuurstof krijgt. Dan heb je een groter probleem.
Naar mijn weten maken planten geen CO2 aan; het is een restproduct bij de verbranding de suikers in de nacht. Dat is wat anders dan CO2 produceren.
En daarbij werken CO2 en O2 onafhankelijk van elkaar en zullen elkaar niet verdrijven in onze bakken
 
Ik denk dat Don het juist omdraait en overdag gebruiken ze co2 en produceren ze zuurstof.
 
Planten nemen overdag CO2 op en in de nacht stoten ze kleine hoeveelheden CO2 uit.
De plant zet, met behulp van zonlicht, koolstofdioxide en water om in suikers. Als 'bijproduct' komt er hierbij zuurstof vrij.
In de nacht gaat de verbranding van de overdag aangemaakte suikers gewoon door. Hierbij worden de suikers weer omgezet in koolstofdioxide en water.
 
Ik heb zelf een eenvoudig bio-co2 systeem via ebay gekocht. Kostte 50 euro en is vele malen beter dan iets wat je niet kan regelen. Daar heb ik er een magneetventiel bijgekocht, zodat ik het met een schakelklok aan en uit kon zetten.
1 van deze systemen draait al ruim een jaar naar volle tevredenheid op het aquarium van m'n zoontje (57 liter). Je vult het met citroenzuur, bicarbonaat en water. Ik kocht dit in emmers van 5Kg, zodat de prijs lekker laag was.

bio-co2.jpg
 
Laatst bewerkt:
de nacht maken de planten co2 aan en overdag gebruiken ze het
Ik denk dat Don het juist omdraait en overdag gebruiken ze co2 en produceren ze zuurstof.
Volgensmij had ik het goed 😦
Naar mijn weten maken planten geen CO2 aan; het is een restproduct bij de verbranding de suikers in de nacht. Dat is wat anders dan CO2 produceren.
En daarbij werken CO2 en O2 onafhankelijk van elkaar en zullen elkaar niet verdrijven in onze bakken
Als hun de suikers verbranden en als restafval weer co2 afgeven maken ze toch ook co2 😇 of ze het opnemen en vasthouden en afgeven, of maken en afgeven dat weet ik niet maar ze geven het hoe dan ook af 😋 savonds is er minder co2 toevoeging nodig in iedergeval. Lijkt me dan logisch in iedergeval 😄
 
Ik heb zelf een eenvoudig bio-co2 systeem via ebay gekocht. Kostte 50 euro en is vele malen beter dan iets wat je niet kan regelen. Daar heb ik er een magneetventiel bijgekocht, zodat ik het met een schakelklok aan en uit kon zetten.
1 van deze systemen draait al ruim een jaar naar volle tevredenheid op het aquarium van m'n zoontje (57 liter). Je vult het met citroenzuur, bicarbonaat en water. Ik kocht dit in emmers van 5Kg, zodat de prijs lekker laag was.

Bekijk bijlage 352426
Heb je misschien een linkje van deze set?
 
Heb je misschien een linkje van deze set?
Excuses, ik heb deze melding gemist...

De exacte link is er niet meer, maar als je zoekt op "2l aquarium co2 generator system kit" dan kom je er meerdere tegen.
Mijne kwamen uit china, zoals de meeste. Ik heb toen 63,60 voor de 2L variant betaald.
 
Ah oke bedankt, welke magneetventiel heb je er bij gekocht, en kan het ook zonder magneetventiel?
 
Koop altijd waar mogelijk aparte delen! Gecombineerde producten zijn duurder bij aanschaf maar nog veel meer wanneer er een deel van die combinatie stuk gaat.
 
Ik ben al een tijdje opzoek naar co2 voor mijn 30 liter aquarium, ik kwam dit tegen en op het instructie filmpje zag het er ook wel simpel uit. Maar is dit evengoed voor planten als de "echte" co2 uit de flessen?

En ik zag dat je niet kon instellen hoeveel co2 eruit komt, moet je dan bij 30 liter de helft van alles doen omdaf het gemaakt is voor 60 liter? Of maakt dat niet uit? (Wil sowieso dan ook zo'n indicator halen om te checken)

Dit is hetzelfde als de gewone Bio-Co2 van Jbl of als de zelfbouw die je vaker voorbij ziet komen (colafles). De navulling kun je dus ook zelf maken (recept te vinden op het forum). Hier komt geen gigantische stroom aan co2 uit en zijn juist perfect voor kleine bakjes mijn inziens. Ik heb die van jbl in mijn kleine bakje gehad, de indicator verkleurde bijna niet, maar de plantjes vonden het heerlijk. Daarnaast kun je ook zelf een diffuser maken uit een spuitje, flinke prop witte filterwatten erin en er komt echt niet te veel co2 in je bakje.
 

Terug
Bovenaan