Tropica CO2 set nano

  • Onderwerp starter guppy ronald
  • Startdatum

G

guppy ronald

Guest
Ik heb vandaag mijn Tropica CO2 set nano besteld maar zit nog met de vraag hoe doe ik het als het licht uit gaat en de planten dus geen co2 nodig hebben draai ik dan de co2 fles dicht en in de ochtend weer open of maakt het niet veel uit.
Kan dit kwaad voor de fles of het systeem kan de fles dan niet ontploffen door de druk.

Ben nog helemaal nieuw in de co2.
 
Wees niet bang, een fles ontploft niet zomaar, maar mogelijk kan je een magneet ventiel aanschaffen met een tijdklok daar op welke je dit werk uit de handen nemen, het gaat gebeuren dat je vergeet om open of dicht te draaien :deal:
 
Ik zou er zoals Ton al aangeeft een magneetventiel tussen kopen want anders loopt het de hele nacht door en zal de co2 flink stijgen. Zoiets open of dichtdraaien is zo vergeten in de regel.
 
Bedankt voor de snelle reactie ton
Een magneetventiel kan ik er dus wel opzetten dat is mooi. Ja idd zal het elke dag optijd moeten en dat kan wel eens mis gaan idd.
 
Ik gebruik daarbij een tijdklokje van de Action van nog geen 3 euro.
 
magneetventiel moet ik die

op de meter draaien die aan de fles zit direct er aan vast of een stukje slang er tussen
 
magneetventiel moet ik die

op de meter draaien die aan de fles zit direct er aan vast of een stukje slang er tussen
Vaak kan deze op de slang, maar er zijn natuurlijk ook andere systemen, dus even kijken.
 
Bedenk me net als er een stuk slang tussen de fles en het magneetventiel zit hoopt hier het co2 in op gaat dat dan wel goed of is dit niet de bedoeling.
 
In dat stukje slang zal wat co2 zitten natuurlijk maar dat is geen probleem. Ik zou ook een terugslagklep gaan gebruiken met een magneetventiel.
 
Goed plan heb ik nu ook gedaan bedankt voor de tip jessicapilon.
 
Heb nu de zet in mijn nano 30 liter maar heb de vraag.

Zit dit zo op de juiste plaats?
Of moet ik iets veranderen kwa opstelling van de diffuser of pomp?

15575707543877379705211123188233.jpg
15575708064432592072012214663364.jpg
15575707543877379705211123188233.jpg
15575708064432592072012214663364.jpg


15575708793376502085142084386527.jpg
 
Ik zou er tevreden mee zijn hoor. Je kan hem ook onder de uitstroom hangen waardoor de opstijgende bellen met de stroming worden meegenomen.
 
Dat is een goed plan want nu gaan de bellen omhoog en zijn ze bij het wateroppervlak.
Is niet zo gek ook bij een klein 30l bakkie
 
Alles werkt prima bedankt allemaal voor het meedenken en de hulp.

Hier kan een slotje op.
 
Ik ben ook van plan de Tropica nanoset te kopen, maar kan er niet een magneetventiel bij vinden. Kun je gewoon een willekeurig magneetventiel kopen? En dat ventiel gebruik je om het 's nachts uit te zetten begrijp ik. Hoe doe je dat dan? Moet je daar aan draaien? Kan me er niet zo goed een voorstelling van maken namelijk.
Zijn er nog meer mensen die ervaring hebben met deze set of een ander soortgelijke set?

Groetjes Gerda
 
Ik ben ook van plan de Tropica nanoset te kopen, maar kan er niet een magneetventiel bij vinden. Kun je gewoon een willekeurig magneetventiel kopen? En dat ventiel gebruik je om het 's nachts uit te zetten begrijp ik. Hoe doe je dat dan? Moet je daar aan draaien? Kan me er niet zo goed een voorstelling van maken namelijk.
Zijn er nog meer mensen die ervaring hebben met deze set of een ander soortgelijke set?

Groetjes Gerda
Ik adviseer je om dat juist niet te doen.
Systeem is goed en zeer betrouwbaar, maar erg duur in het gebruik.

ter vergelijking:
een Tropica CO2 set Nano kost je zo'n 80 euro en 95 grams wegwerp cilindertje 15,-
een Denerele Primus 160 kost je 100,- en de bijhorende wergwerpfles van 500 gram 20,-

Natuurlijk is een hervulbaar systeem met een 2L fles nog goedkoper, maar dat is een beetje overkill op een nano en een vrij dure aankoop (rond de 180,-)


Een magneetventiel sluit je aan op een timer. Op een vooraf ingestelde tijd komt de stroom erop waardoor de CO2 set in werking gaat.
En ook op een ingestelde tijd weer uit. De magneetventiel word geplaatst op de CO slang wat uit de CO2 setje komt. Als je wilt heb ik wel een schema voor je.
 
Hoi Cornelius,

Bedankt voor de tip(y)! Ik heb de set bekeken en kan hem bij Hornbach inderdaad voor 100 euro krijgen. De flessen zijn rond de 25 euro op verschillende websites. Ik moet dan nog wel een magneetventiel kopen. Die van Dennerle is 90 euro. Kan ik ook een ander merk kopen? Op aquaplantsonline zag ik eentje van 40 euro namelijk.
Ik heb eeb bakje van 30 liter. Zijn de accessoires van die set ,zoals de diffusor, niet te groot voor mijn aquarium? Ik kan dat niet goed zien op de plaatjes. Kun jij me dat misschien vertellen?

Groetjes Gerda;))
 
Hoi Cornelius,

Bedankt voor de tip(y)! Ik heb de set bekeken en kan hem bij Hornbach inderdaad voor 100 euro krijgen. De flessen zijn rond de 25 euro op verschillende websites. Ik moet dan nog wel een magneetventiel kopen. Die van Dennerle is 90 euro. Kan ik ook een ander merk kopen? Op aquaplantsonline zag ik eentje van 40 euro namelijk.
Ik heb eeb bakje van 30 liter. Zijn de accessoires van die set ,zoals de diffusor, niet te groot voor mijn aquarium? Ik kan dat niet goed zien op de plaatjes. Kun jij me dat misschien vertellen?

Groetjes Gerda;))
Ja een magneetventiel is een must, meestal voeg je ongeveer 8 uur CO2 per dag. (als je belichtingstijd zo'n 8 uur is)
Die andere 16 uur hoef je geen CO2 toe te voegen.
Ik koop zelf mijn magneetventiel in China, rond een euro of 13. Maar daar moet je wel een tijd op wachten.
Wellicht kun je iets via marktplaats kopen of gewoon even verder zoeken. Ik geloof dat bij devisvoerwebwinkel.nl een magneetventiel zo'n 30 euro kost.

De diffuser die erbij zit werkt prima. Alleen is het nadeel dat ie best groot is , maar je zou 'm achterin kunnen plaatsen zodat ie niet opvalt.
Ikzelf gebruik in mijn kleine bakjes (25l) de AquarioNeo diffuser. Voor mij persoonlijk de beste keuze.


edit: Raoul was me net voor met de link naar de diffuser :thumbs:
 
Dan ben je 150€ kwijt. Kan je net zo goed een set aanschaffen met een normale fles. Kost bij azaqua rond de 160€ zonder diffusor. Ben je gelijk klaar mocht je in de toekomst een grotere bak aanschaffen.
 
Dan ben je 150€ kwijt. Kan je net zo goed een set aanschaffen met een normale fles. Kost bij azaqua rond de 160€ zonder diffusor. Ben je gelijk klaar mocht je in de toekomst een grotere bak aanschaffen.
Dan heb je een 500 grams hervulbare fles en de diffuser kost minimaal 9,- en heb je precies een diffuser die je absoluut niet wilt gebruiken. Kom je idd uit op 160,-
Exclusief een bellenteller, een dropchecker, indicatievloeistof en een terugslagventiel.


Maar als TS een hervulbaar systeen zou willen kopen is ze bij de devisvoerwebwinkel.nl goedkoper uit.
Dan heb je ook alles compleet; mét een AquarioNeo differ (+3,50) én een hervulbare 2 literfles voor 182,50 Hier zit dan wel weer een terugslagventiel bij.
Maar ook geen bellenteller, dropchecker en indicatievloeistof.

En dat is wél allemaal aanwezig bij de Dennerle set, behalve de bellenteller en een magneetventiel. Dus, tja. keuzes, keuzes, keuzes
 
Daniel, ik had wel begrepen dat je sowieso zo'n ventiel nodig hebt en waarom;), maar vroeg me af of ze allemaal op verschillende merken sets te gebruiken zijn, maar uit Raoul zijn tekst begrijp ik van wel. Bedankt voor de link naar het ventiel Raoul.

Daniel, het was niet een link naar een diffusor ;). Jij vindt de diffusor dus wel erg groot voor een kleine bak... Ik zal de diffusor die jij noemt even opzoeken. Die kun je dus ook gewoon weer aansluiten op dat Dennerle systeem?Handig om te weten:giggle:. En een bellenteller moet ik er dus ook nog bij aanschaffen. Vreemd dat die sets niet compleet zijn, maar goed dat ik dat van tevoren weet. Kan ik iig. alles tegelijk bestellen.

Robbie, bedoel je met een normale set een set met een hervulbare fles? En over welk merk heb je het dan? Met een hervulbare fles is trouwens geen optie voor mij, want ik kan hem nergens in de buurt laten vullen. Daar moet ik nogal een eind voor rijden en aangezien ikniet meer mag autorijden, is dat voor mij heel onhandig. Toch bedankt voor het meedenken hoor!(y)

Groetjes Gerda
 
Als ik CO2 ga toevoegen, kan ik toch ook mijn verlichtingstijd wat opschroeven nietwaar?

Ik zit nu op 8 uren, maar zou graag naar 10 willen. Zolang ik de CO2 laat lopen, is dat toch geen probleem? Of zie ik dat te simpel?

Groetjes Gerda
 
Daniel, de diffusor waar jij het over had, ziet er heel mooi uit. De maat s zou dan geschikt voor mijn bak zijn. Ik las bij een review dat er een ingebouwde bellenteller in zit en dat je dus niet een aparte bellenteller hoeft aan te schaffen. Nu kon ik op de foto niet zien waar die bellenteller dan zit en of deze informatie dan klopt. Dat weet jij vast wel.

Groetjes Gerda
 
@ Cornelius, ik was even je schema vergeten, maar zou dat graag van je ontvangen!

Gerda:c
 

Terug
Bovenaan