tumor of schimmel bij boraras brigittae?


Matts

Well-known member
Lid geworden
30 december 2018
Berichten
576
Leeftijd
32
Locatie
België
Ik heb een probleempje met een van mijn Boraras Brigittae, het diertje lijkt een soort van gezwelletje of schimmel te hebben. Heeft iemand een suggestie hoe ik dit het beste kan behandelen op een manier die de garnalen en kreeftjes niet schaad?

  • Wat is je bakmaat ?
    Aqua 60 55L, foto van vandaag ter referentie
    QwpSaiF.jpg


  • Wat zijn je waterwaarden ?
    temp: 24°C
    ph: 6,6
    kh: 3
    gh: 6
    TDS: 197ppm
    NH4/NH3: 0
    No2: 0
    No3: 10
    PO4: 0
    De temp, ph en tds zijn gemeten met digitale meters, KH en GH met strip en de rest druppeltests
  • Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze.
    Buitenfilter, Tetra ex 400 l/h gevuld

  • Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
    15L elke 2 weken ik ververs met ro water, aangehard met SaltyShrimp Shrimp Mineral GH/KH+


  • Om welke vis(sen) gaat het ?
    boraras brigittae

  • Wat zijn de medebewoners ?
    14 andere brigittae, dwergkreeftjes (cambarellus diminutus), Vuurtjes (bloody mary variant), caridina multidentata, posthoornslakjes, 1 tylomelania en 1 jonge ancistrus (wordt op termijn verhuisd naar een grote bak)

  • Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ?
    neen, afgezien van het gebruikelijke onderhoud en snoeien

  • Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk)
    een van mijn boraras brigittae lijkt een soort schimmel of gezwelletje achter het oog te hebben en ziet er ook wat bleekjes uit. Het visje eet nog goed en is nog steeds actief. De rest van de bewoners lijkt geen last te hebben.

  • Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc)
    waterwissel vandaag

  • Hoelang heeft de vis het al ?
    een 3-tal dagen

  • Heb je de vis al lang ? of betreft het een nieuwe vis ?
    1 jaar en 7 maanden, in augustus zijn ze overgezet naar deze bak

  • Heb je een foto van de symptomen?
    een betere foto kreeg ik niet gemaakt, het visje is nog steeds erg snel!
    ahubiVX.jpg
 
Ik ben geen expert maar het is niet pluizig dus ik denk niet aan schimmel. Ik kan dat niet heel goed zien dus wellicht kun je dat nog aangeven.
 
Het lijkt me inderdaad niet pluizig nee.
Maar het visje is natuurlijk ook erg klein, valt moeilijk te zien en te fotograferen...
 
Prachtig aquarium :)
Wat voor soorten mos gebruik je?
Gebruik je co2?

Ik weet zo snel niet wat deze vis mankeert.
Voor nu ga ik met Jessicapilon mee.
 
ondertussen lijkt het alsof het bultje wat groter is geworden, qua gedrag doet het visje nog steeds normaal, zwemt goed, eet en lijkt er voorlopig niet echt last van te hebben.
Ik geef sinds vandaag Beta glucans dit is geen geneesmiddel maar zou het immuunsysteem wat moeten versterken.
De komende 7 dagen krijgen ze dat ook dagelijks met hun voer, via de grasslin voederautomaat die op het aquarium staat.

Via een garnalen forum kreeg ik de raad om het visje apart te zetten en met Bactopur direct te behandelen.

Ik heb dit wel in huis en op het zolder staat nog wel een luchtpompje en 25L bakje dat ik zou kunnen gebruiken om het visje te behandelen.
Maar ik ben de aankomende week niet thuis, ik kan met andere woorden de waterwissel die in de handleiding staan niet uitvoeren. Noch het visje echt opvolgen. Ik zou het visje wel een badje kunnen geven met het spul, ik weet natuurlijk ook niet of dit middel überhaupt ook iets zou doen.
 
Vandaag merkte ik op dat het visje een 2de bultje lijkt te ontwikkelen, aan de andere kant van het lichaam.

Ik heb het visje dus toch maar apart gezet, voor de zekerheid.

Iemand een idee waarmee ik best behandel. Ik heb Bactopur direct en Esha 2000 in huis?
 
Volgens mij doet Esha 2000 niet zoveel meer voor de meeste ziekten, en ik kan me goed indenken dat dit een bacteriele infectie is dus ik zou bactopur doen.
En mooi aquarium zeg, prachtig!
Hoop dat je visje weer opknapt.
 
Ja dacht ik ook, ben vandaag dan ook de behandeling met Bactopur gestart. Heb het visje apart gezet met een bruissteentje en een bosje waterpest, dan hoef ik hopelijk niet de hele bak te behandelen.

Voorlopig lijkt de rest van de school niet ziek te zijn, hopelijk blijft dat ook zo...
 
Het diertje is nog steeds erg levendig, en eet nog goed.
Het gezwelletje lijkt me ondertussen echter wel groter geworden, ondanks de Baktopur.
Waar ik dacht dat er nog een 2de aan het groeien was, lijkt er niet meer te zien maar misschien was dat eerder secundaire infectie.
fMqCPzi.jpg


Ik ga het visje morgen een bad geven met een hoge dosis Baktopur direct, zoals beschreven in de handleiding.
Dan ga ik nog een week de normale Baktopur direct voortzetten, hopelijk slaat het toch nog aan.
Als dat niet werkt dan denk ik dat ik het visje maar ga euthanaseren, zeker als het gezwelletje dan nog groter is geworden.

Voorlopig lijkt de rest van de school niets te hebben, dus dat is wel goed nieuws
 
Weet iemand of bactopur direct en Esha 2000 zijn te combineren?
Anders kan ik dat misschien nog proberen.
 
Na een 2 weken behandeling was het visje nog steeds niet beter, en het gezwelletje begon ondertussen ook tegen het oog van de vis te drukken. Ik heb bijgevolg maar besloten om het visje te euthanaseren.

De rest van de school lijkt niet ziek te zijn, hopelijk blijft het bij dit ene visje maar moest iemand alsnog een idee hebben wat het geweest is, laat dan iets weten, misschien heeft iemand anders er dan nog wat aan.


ietwat duidelijkere foto's van vlak voor de euthanasie

GtoQRKd.jpg

0i3ypIJ.jpg
 
Dat ziet er heftig uit inderdaad, maar geen idee wat het was. Jammer van de euthanasie, maar begrijpelijk en waarschijnlijk inderdaad het beste voor het visje!
 
Ik denk als ik het zo bekijk dat je hier goed aan hebt gedaan en je hebt je best gedaan:thumbs:
 

Terug
Bovenaan