Wat is er nieuw

Tunnels

Desolat

Member
Lid geworden
13 april 2024
Berichten
8
Leeftijd
30
Beste mede aquariumvrienden,

Ik zit met een vraag dat misschien voor vele dom gaat klinken of overkomen maar dat laat mij koud, alles voor het welzijn van de vissen denk ik dan.
Ik zou graag voor in onze aquarium zelf een constructie willen maken dat overeenkomt met ( foto 1 ) maar dan met materiaal van dat rekje ( buizen ). Deze zijn gemaakt uit kunststof. Zou dit kwaad kunnen voor de waardes van het water en gezondheid van de vissen uiteraard.
Moest dik lukken, moet ik dan iets ondergaan vooraleer dat ik het in het water mag plaatsen of? Ik zou deze dan eerst grondig reinigen uiteraard en elkaar bevestigen met de aquascaping lijm van Superfish.
Alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • IMG_1553.png
    IMG_1553.png
    683.4 KB · Weergaven: 6
  • IMG_1551.png
    IMG_1551.png
    825.4 KB · Weergaven: 5
gebruik hier zelf voor de diminitus kreeftjes pvc pijpjes voor, als dit ook gemaakt is van pvc zou het geen probleem hoeven zijn.
 
Het ligt er helemaal aan welk soort kunststof het betreft. Als je achter de naam van het spul kunt komen (soms staat er een code op het plastic met een driehoekje), is er meer over te zoeken. Sommige soorten kunststof zijn min of meer inert in een aquarium, oftewel ze zullen niet zomaar uit elkaar vallen, oplossen etc. PVC, wat BlubGup al noemt, is een goed voorbeeld daarvan.
 
Ik zou gewoon wat pvc kopen bij de wildkamp gamma hornbach etc.
Spul kost weinig dus zou geen risico nemen met andere materialen.
 
Gewoon pvc buizen gebruiken. Werkt prima, ik heb ze ook in mijn 2m bak. Wel na het zagen even met een schuurpapiertje scherpe hoekjes eraf schuren en even afspoelen. Anders zit er pvc-zaagsel in je bak. Als ze blind eindigen onder het substraat, kun je ze met filterwatten afstoppen.
 
is ook mogelijk, maar die eindkapjes zijn niet altijd in alle maten beschikbaar.
 
Voor elke maat pvc-buis is een einddop te krijgen. Het is alleen niet altijd zo dat een fysieke bouwmarkt dat heeft liggen. (Bouwmarkten in Nederland hebben vrijwel allemaal hetzelfde, schamele aanbod. Als aquariaan is het om van te janken.)
 
meeste gangbare maten zijn er vaak wel.
Denk dan aan 32mm wat wel een maat is die veel gebruikt word.

Ik ben niet tegen het verzinnen van oplossingen maar wel als er een goede en voordelige oplossing is.
 
Dat is voor tunnels voor vissen anders behoorlijk klein, al hangt dat natuurlijk wel van de maar van de vissen af.
 
Dat is voor tunnels voor vissen anders behoorlijk klein, al hangt dat natuurlijk wel van de maar van de vissen af.
40mm is ook een gangbare maat en 50mm ook maar als dat onder het grind of zand moet krijg je wel een hele dikke bodem.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan