Wat is er nieuw

Turf en fotosynthese

• Onderwerp starter Onderwerp starter Syl1990
  • Startdatum Startdatum
S

Syl1990

Guest
Goedenavond
Ik ben net nieuw in de groep
Ik heb sinds 2 maanden een 60 liter aquarium
En alles draait echt super
Ik ben ook al aan het kijken voor het volgende veel. Grotere aquarium
En daar gaat me vraag dan ook over
Ik neem een 300 liter aquarium
En ga m Amazone style inrichten
Maar om de ph naar 6-7 te krijgen wil ik turf gaan gebruiken
Nu lees ik online dat turf de fotosynthese word belemmerd en het niet word aangeraden voor aquaria met veel planten
Is dat echt waar of is dat wat overdreven

Vroeger werd er zelfs vrij veel turf gebruikt, ook wel onder de bodem. Turfplaatjes gebruikten we daarvoor. Toen kenden we geen CO2 toevoegingen en ook de verdere bemestingsmogelijkheden waren beperkt. Onze verlichting hielden we zwak en water verversen gebeurde eens in de twee tot drie maanden. De plantenkeuze was lang niet zo uitgebreid zoals we die nu kennen. Maar dat turf werkte wel. De planten die we hadden deden het er goed op. Zo goed zelfs dat verplanten moeilijk werd. Trok je aan de planten dan kwamen de turfplaatjes mee naar boven, helemaal doorgroeit met wortels.

Vroeger werd er zelfs vrij veel turf gebruikt, ook wel onder de bodem. Turfplaatjes gebruikten we daarvoor. Toen kenden we geen CO2 toevoegingen en ook de verdere bemestingsmogelijkheden waren beperkt. Onze verlichting hielden we zwak en water verversen gebeurde eens in de twee tot drie maanden. De plantenkeuze was lang niet zo uitgebreid zoals we die nu kennen. Maar dat turf werkte wel. De planten die we hadden deden het er goed op. Zo goed zelfs dat verplanten moeilijk werd. Trok je aan de planten dan kwamen de turfplaatjes mee naar boven, helemaal doorgroeit met wortels.
Dat is precies het antwoord waar ik eigenlijk op hoopte
Ik wist niet meer waar ik het moest zoeken vanmiddag
Dr staan zoveel methodes
Maar ik ga toch liever voor de meest natuurlijke en dat is dus turf
Dankuwel voor u reactie

Eigenlijk is een PH van 6.8 ideaal voor de meeste aquariumplanten. De opnamen van mineralen is met die zuurgraad het meest effectief. Er wordt dan ook vaak aanbevolen om de PH van een plantenbak tussen de 6.5 en 7.2 te houden wat volgens mij precies overeenkomt met jouw plannen. Hoe dat verder met fotosynthese zit durf ik niet te zeggen.

Hier een mooi stuk als je meer wil weten over de PH in je aquarium:
https://www.aquainfo.nl/de-ph/

Eigenlijk is een PH van 6.8 ideaal voor de meeste aquariumplanten. De opnamen van mineralen is met die zuurgraad het meest effectief. Er wordt dan ook vaak aanbevolen om de PH van een plantenbak tussen de 6.5 en 7.2 te houden wat volgens mij precies overeenkomt met jouw plannen. Hoe dat verder met fotosynthese zit durf ik niet te zeggen.

Hier een mooi stuk als je meer wil weten over de PH in je aquarium:
https://www.aquainfo.nl/de-ph/
Dus ik zie staan dat de ph van de meeste zoetwatervissen tussen de 7.2-7.7
Ligt is het dat wel verstandig in het welzijn van de vis om de ph te verlagen
En met vissen bedoel ik maanvissen, corydoras en dwergcichlide

Dus ik zie staan dat de ph van de meeste zoetwatervissen tussen de 7.2-7.7
Ligt is het dat wel verstandig in het welzijn van de vis om de ph te verlagen
En met vissen bedoel ik maanvissen, corydoras en dwergcichlide
De biotoop die je hebt gekozen is van nature al vrij zuur dus dat zal weinig problemen geven. Zo even uit m'n hoofd zitten de corydoras en maanvissen het liefst op een ph tussen de 6 en 7. De meeste dwergcichlide ook zoiets al zal het per soort verschillen. De Ramirezi bijvoorbeeld zit tussen ph van 4 en 7. Al zou ik in een aquarium met planten nooit onder een ph van 6 gaan zitten.

Voor Zuid Amerika / Amazone vissen is dit dus vaak prima, je zal echter wel op moeten letten als je er iets anders bij wil zetten.

De biotoop die je hebt gekozen is van nature al vrij zuur dus dat zal weinig problemen geven. Zo even uit m'n hoofd zitten de corydoras en maanvissen het liefst op een ph tussen de 6 en 7. De meeste dwergcichlide ook zoiets al zal het per soort verschillen. De Ramirezi bijvoorbeeld zit tussen ph van 4 en 7. Al zou ik in een aquarium met planten nooit onder een ph van 6 gaan zitten.

Voor Zuid Amerika / Amazone vissen is dit dus vaak prima, je zal echter wel op moeten letten als je er iets anders bij wil zetten.
Dr komen geen soorten in die drastisch van die waardes afwijken,
Wil het echt mooi natuurlijk houden met planten en vissen uit die regio
En met chiclide zat ik zelf te denken aan apistogramma en een paar Antennebaarsjes

En met chiclide zat ik zelf te denken aan apistogramma en een paar Antennebaarsjes
Zelf net een experiment achter de rug met de Mikrogeophagus Altispinosa (neefje van de ramirezi) en apistogramma cacatuoides en dat ging helaas niet samen. Appisto's waren te agressief en heb ze uiteindelijk in een aparte bak moeten zetten. Of dit altijd zo is en of dit anders is met ramirezi heb ik geen ervaring mee.

Ramirezi ben ik zelf geen voorstander van, erg lastig te houden omdat deze super kieskeurig zijn wat water waardes, temperatuur en verontreiniging, plus dat de soort in de loop der jaren nogal zwak is geworden in het algemeen. Ken maar weinig aquarianen die deze vis met succes in leven kunnen houden (langer dan een paar maanden). Even iets om rekening mee te houden.

Zelf net een experiment achter de rug met de Mikrogeophagus Altispinosa (neefje van de ramirezi) en apistogramma cacatuoides en dat ging helaas niet samen. Appisto's waren te agressief en heb ze uiteindelijk in een aparte bak moeten zetten. Of dit altijd zo is en of dit anders is met ramirezi heb ik geen ervaring mee.

Ramirezi ben ik zelf geen voorstander van, erg lastig te houden omdat deze super kieskeurig zijn wat water waardes, temperatuur en verontreiniging, plus dat de soort in de loop der jaren nogal zwak is geworden in het algemeen. Ken maar weinig aquarianen die deze vis met succes in leven kunnen houden (langer dan een paar maanden). Even iets om rekening mee te houden.

goed dat je het zegt
En heb het helaas zelf ook gemerkt dat ze niet zo sterk zijn.
Een paar weken geleden was de grootste ineens dood
Dr zitten er nu nog 2 in en die zien er goed uit
Kleuren zijn prachtig

Laatst bewerkt door een moderator:
Turf zal uitwerken dus meet regelmatig de waarden ivm een ph stijging.

Turf zal uitwerken dus meet regelmatig de waarden ivm een ph stijging.
Dat had ik gelezen idd.
Ik zat zelf te denken mocht ik het gaan gebruiken
Om het om de 2 maanden te vervangen en om de 2 weken de ph te testen

Het is mede afhankelijk van de kwaliteit en van de waarden van je kraanwater dus dat moet je even goed in de gaten houden en uitproberen. Zelf heb ik in een nano met turfgranulaat gewerkt.

Het is mede afhankelijk van de kwaliteit en van de waarden van je kraanwater dus dat moet je even goed in de gaten houden en uitproberen. Zelf heb ik in een nano met turfgranulaat gewerkt.
Ik ga dr in februari mee aan de slag en dan merk ik het wel
Alleen is het nu zo dat je eerst je aquarium moet indraaien en daarna turf kan gebruiken
Of kan je het al direct van de start gebruiken

Zover ik weet kun je dat gelijk gebruiken hoor. Dat heb ik ook gedaan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan