Wat is er nieuw

Turf en waterplanten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Syl1990
  • Startdatum Startdatum
S

Syl1990

Guest
Ik wil dus een zuid Amerikaans biotoop opzetten
En ph gaan verlagen door turf
Maar ik wil ook veel planten in me bak hebben
Nu is mij vraag is dit mogelijk

Ja hoor, geen Hollandse plantenbak, maar voor de rest is er best wat mogelijk.
Hydrocotyle leucocephala is een zeer geschikte plant hiervoor.

Groetjes John.

Groetjes John.
Dat is een leuk begin maar wil graag een groot diversiteit aan planten
En allemaal zuid Amerika gericht

de donkere verkleuring van het water neemt veel licht weg, en teveel humuszuren in het water remt de plantengroei. Dus tis niet de meeste optimale combi, een beetje turf is prima maar als je echt zwart water krijgt wordt het een lastigere combi.

Ik vraag me af welke ph je kraanwater heeft en welke ph je met turf wil bereiken. Een niet al te grote verlaging zal minder donker water opleveren denk ik.
Ik heb ooit de ph van 8 naar 7 verlaagd met turf en zo n beetje alle planten deden het goed.

de donkere verkleuring van het water neemt veel licht weg, en teveel humuszuren in het water remt de plantengroei. Dus tis niet de meeste optimale combi, een beetje turf is prima maar als je echt zwart water krijgt wordt het een lastigere combi.
Ik heb niet veel nodig denk het is alleen voor een iets lagere ph waarde van 6.5-7
En lichte verkleuring van het water

Ik vraag me af welke ph je kraanwater heeft en welke ph je met turf wil bereiken. Een niet al te grote verlaging zal minder donker water opleveren denk ik.
Ik heb ooit de ph van 8 naar 7 verlaagd met turf en zo n beetje alle planten deden het goed.
Uit de kraan is 8 en ik wil het naar 7-6.5 hebben
Het hoeft van mij niet zo donker

Groetjes John.

Nou, ook een Hollandse bak is best mogelijk. Het gaat hier, als zo vaak, weer om de verhoudingen. Hoe zuur (Ph) is je- en maak je het water? M.a.w. hoeveel turf gebruik je? Vroeger heb ik heel veel, plakken, turf onder mijn bodem gelegd. Hoewel de plantenkeuze toen meer beperkt was qua verkrijgbaarheid maar ook qua houdbaarheid omdat we weinig licht gebruikten en werkten zonder CO2.

ik zou het gewoon proberen met filteren over wat turf. werkt het niet kun je later altijd nog een andere methode proberen.

in mijn bodem zit ook behoorlijk wat turf maar dat heeft geen meetbaar effect op de pH van het water

ik zou het gewoon proberen met filteren over wat turf. werkt het niet kun je later altijd nog een andere methode proberen.

in mijn bodem zit ook behoorlijk wat turf maar dat heeft geen meetbaar effect op de pH van het water
Ja ga het denk ook gewoon doen

Uit de kraan is 8 en ik wil het naar 7-6.5 hebben
Het hoeft van mij niet zo donker

Nou ik zou gewoon wat turf of turfgranulaat proberen want ik denk dat het goed mogelijk moet zijn.

Nou, ook een Hollandse bak is best mogelijk. Het gaat hier, als zo vaak, weer om de verhoudingen. Hoe zuur (Ph) is je- en maak je het water? M.a.w. hoeveel turf gebruik je? Vroeger heb ik heel veel, plakken, turf onder mijn bodem gelegd. Hoewel de plantenkeuze toen meer beperkt was qua verkrijgbaarheid maar ook qua houdbaarheid omdat we weinig licht gebruikten en werkten zonder CO2.
Hollandse plantenbak is geen Z Amerikaans biotoop, daar is de zuurgraad veel lager als 6.5/7.
Ga maar eens een Hollandse bak maken met ph 5-6 en theewater, veel succes.
De TS wil een compromis tussen de twee maar was daar niet duidelijk in.

M.v.g John.

Je kan ook gebruik gaan maken van osmose water, daar zal de ph mogelijk iets van zakken en geeft gelijk een lagere µS waarde aan je water wat voor Zuid Amerikaans soms ook wel prettig kan zijn,
Welke vissen wil je erin houden waardoor je waterwaarden moeten worden aangepast?

Je kan ook gebruik gaan maken van osmose water, daar zal de ph mogelijk iets van zakken en geeft gelijk een lagere µS waarde aan je water wat voor Zuid Amerikaans soms ook wel prettig kan zijn,
Welke vissen wil je erin houden waardoor je waterwaarden moeten worden aangepast?
Maanvissen
Corydoras
Bloedvlek tetra
En een eventueel l nummer

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan