Wat is er nieuw

Turf gebruiken

stef.u

Well-known member
Lid geworden
28 juli 2020
Berichten
294
Leeftijd
26
Goeieavond iedereen.

Ik zou graag mijn aquarium willen verlagen in GH/PH/KH
dit is nu namelijk
PH = 7
GH = 15
KH = 10

nu is mijn vraag hoe ik er mee te werk ga ? of dit uiteindelijk goed alternatief is voor osmose water wat ik niet kan gebruiken momenteel.

Welke turf merken zijn goed die redelijk goed werk levert en voor lange tijd.

aquarium is een superfish home 60 namelijk heb ene buitenfilter van oase 200.
 
Turf kan niks met je GH doen en gezien de KH gaat het ook niet veel met de pH doen. Bovendien, hoe hoger de KH hoe sneller het uitwerkt, dus geen enkel merk gaat voor lange tijd iets doen.
Je kan het alsnog proberen, ik gebruik het liefst JBL tormec. Maar hou je verwachtingen laag.
Het is dus geen alternatief voor osmose.
 
Wat is precies je doel met de pH-verlaging? Als ik dat mag vragen. Vaak hebben mensen het idee dat het voor de vissen veel verschil maakt, maar in de praktijk valt dat mee. En turf is meestal inderdaad niet zo effectief. Dan lijkt het me wat zonde om het milieu ermee te belasten (want fossiele CO2).
 
oke bedankt voor jullie antwoorden
wil alles laten zakken om te proberen met kweken van de visjes niet extreem maar gewoon om te proberen kleintjes van over te houden namelijk
 
@Gino88
@MaestroCygni

Ik kom even hierop terug.
Wat bleek nu waarom mijn GH/KH zo hoog was. Door seiryu stenen deze maakte mijn water dus zo hard..want water uit de kraan was 9GH 6KH.
Nu gisteren toch besloten om ins te proberen via turf te filteren omdat ik black water biotoop wil creëren.
Gisteren was dus
9GH
6KH
7,5PH

Vandaag water getests wat ik ook dagelijks ga doen de komende weken.
Was water vandaag al
7GH
2KH
7PH

Vroeg me nu wel af gaat dit nog verder zakken of niet en op wat moet ik vooral letten.
Foto is van nu getrokken zoals je ziet is het al.mooi bruin maar wil het nog bruiner maken met rooibosthee
 

Bijlagen

  • IMG_20241016_151043.jpg
    IMG_20241016_151043.jpg
    1.9 MB · Weergaven: 4
Afhankelijk van de turf is er wel een grens waar het zakken stopt maar dat is niet te voorspellen zover ik weet. Hoe dat scheikundig werkt dat kan ik niet zeggen.
 
Afhankelijk van de turf is er wel een grens waar het zakken stopt maar dat is niet te voorspellen zover ik weet. Hoe dat scheikundig werkt dat kan ik niet zeggen.
Okeey, ben benieuwd wat het ga geven de komende dagen en wanneer het gaat stijgen gewoon vervangen
 
Van Aquainfo:

We konden al lezen dat turf als een ionenwisselaar werkt die H+ aan het water afgeeft en in ruil daarvoor Ca2+ en Mg2+ uit het water opneemt. Nou, dan is de verklaring hoe turf het water zuurder maakt natuurlijk erg simpel geworden. De pH is immers een maat voor de hoeveelheid H+ ionen in het water. Hoe meer H+ ionen in het water, des te lager de pH, des te zuurder dus het water.

En wat gebeurd er nu als je erg veel turf in je aquarium doet? Wordt de pH dan niet ontzettend laag?
Nou dat ligt helemaal aan de turfsoort die je hebt. Bestaat het turf of het granulaat bijvoorbeeld uit veel plantenmateriaal als Sphagnum soorten e.d. dan kan de pH behoorlijk laag worden door het turf. Die kan wel naar 3,5-4,5 dalen. Bij andere soorten turf houdt het bij een pH van 5,5-6,0 al wel op.

Het is namelijk zo dat de ionenwisseling van turf wat pH afhankelijk is. Hoe lager de pH, des te moeilijker zal het turf H+ gaan afgeven en Ca2+ en Mg2+ gaan opnemen. Zo zal het water met turf erin naar een bepaald evenwicht gaan. En waar dat evenwicht ergens ligt is dus per turfsoort afhankelijk. Dit verklaard dus ook waarom de GH bij het filteren over turf niet zo snel naar de nul zal gaan.
 
oke bedankt voor jullie antwoorden
wil alles laten zakken om te proberen met kweken van de visjes niet extreem maar gewoon om te proberen kleintjes van over te houden namelijk
Van welke vis wil je kleintjes overhouden? Ik heb turfkorrels van eheim, gooi ze soms gewoon op en in t water
 
Van welke vis wil je kleintjes overhouden? Ik heb turfkorrels van eheim, gooi ze soms gewoon op en in t water
Niet gericht kweken maar gewoon van oogvlek rasbora en dario Tigris etc.
 
Bij mij werkt dus turf uitstekend voor Gh omlaag te doen.
GH 9 naar 4
KH van 6 naar 3
Ph van 7,5 naar 6,8
Volgens mij is alles nog in belans van waterwaarden.
1x dat het ga stijgen vervang ik de turf en kan ik bekijken hoelang het meegaat
 
Bij mij werkt dus turf uitstekend voor Gh omlaag te doen.
GH 9 naar 4
KH van 6 naar 3
Ph van 7,5 naar 6,8
Volgens mij is alles nog in belans van waterwaarden.
1x dat het ga stijgen vervang ik de turf en kan ik bekijken hoelang het meegaat
hou wel je ph in de gaten. Kh houd deze constant
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan