Wat is er nieuw

Turf toepassen voor verlaging kh en ph?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Norion
  • Startdatum Startdatum
N

Norion

Guest
Dag mensen,

Een paar dagen geleden heb ik een zwaar verwaarloosde bak overgenomen van een vreselijk lieve meneer die de bak helaas niet meer kon onderhouden. Er zaten wel 100 slakken in en 3 cm poep op alles. Inmiddels alles eruit getrokken, gepoetst en weer opgebouwd. En om de bak in ere te herstellen bedacht dat ik er caridina’s in ging stoppen, zoals de vorige eigenaar had gehad. Maar die garnalen hebben een lage ph en kh nodig en er zit al een Mooie net omgespoelde bodem in. Door middel van osmose kan ik natuurlijk de waardes verlagen maar nu las ik ook iets over turf.

Wat is jullie ervaring met turf in je filter en werkte het voldoende om kraanwater aan te passen tot waardes waar caridina’s op voortplanten?
De bak is een 65 liter en behuisd op dit moment wat endler-babies.

Bijlagen

• 54800223-AEB2-4BD5-90A2-6FADFF1037A0.jpeg
    54800223-AEB2-4BD5-90A2-6FADFF1037A0.jpeg
    540 KB · Weergaven: 267
Sterk afhankelijk van de KH uit de kraan.

Hangt ook af bij wie je de caridina's gaat ophalen en welke gradatie. Volgens mij zijn er steeds meer lagere gradaties die je ook op kraanwater kunt houden.
Geen ervaring met osmose of turf maar denk dat osmose makkelijker is om de waterwaardes constant te houden.

nee eigenlijk niet, je kunt water wel iets zachter en zuurder maken met turf, maar de hoeveelheid turf die je nodig hebt om kraanwater naar een echte lage KH te krijgen is meestal onpraktisch groot. Bovendien geeft turf ook allerlei organische stoffen af wat in hoge concentraties ook niet perse gewaardeerd wordt door plant en dier.

turf is kwa waterwaarden bijsturen alleen geschikt om de pH iets te verlagen, niet om de hele KH/ alkaliniteit weg te filteren.

Ja precies, goed dat ik het vraag dus. Want op de website van de turf korrels staat bijna dat het een magische werking heeft 🤣 back to the drawingbord!

Ja precies, goed dat ik het vraag dus. Want op de website van de turf korrels staat bijna dat het een magische werking heeft 🤣 back to the drawingbord!
ik heb mijn crystal black op een ph van 7.4 maar heb daar wel lang over gedaan om ze over te wennen er zijn meerdere mensen op mp die zulken groepen verkopen

Ik ben altijd fan geweest van filteren over turf. Ik heb in de grote bak jaren gedaan. Kh tussen 2 en 4 en Ph 6,5. Daar met je wel geduld voor hebben en regelmatig het turf vervangen.

Oh oké! En werk je dan met turf pallets? Zag ook dat de kleur bruin word maar dat vind ik geen probleem.

Ik gebruikte inderdaad turfpellets, ik had erg goede resultaten met JBL Maar het merk maakt niet zo veel uit denk ik.
Verkleuring merk je niet veel van vind ik. Als je het met helder water vergelijkt dan kan je het verschil duidelijk zien maar in de bak zie je dat niet echt.

Ik doe dat hier wel. Uit de kraan komt een kH van 9. In het aquarium zakt het 'vanzelf' naar 8 á 7, waarschijnlijk door catappa en elzenproppen (heb niet eens heel erg veel).
In mijn kleine aquarium (100liter) gebruik ik turf waardoor de KH naar 5/6 is gezakt.

Ik gebruik turf granulaat van het merk HS. Ongeveer een thee glas vol in een filtersok.
Ik vind zelf de verkleuring van turf meevallen. Als je helemaal geen verkleuring wilt zou je Purigen kunnen gebruiken.

Nou ben wel nieuwsgierig en ga dan eens even kijken wat voor resultaten ik krijg met die pellets. Heb vandaag de bak verplaatst naar zijn uiteindelijke positie... alle stenen en stukken hout lagen om en alle planten waren los... grrrrrr!!! En om de Anubis nat te houden wilde ik Nat keukenpapier eroverheen doen alleen bleek dit op... dan maar wc papier. Tot ik de bak op z’n plek zette en alle wc-papier versnipperd door de bak dreef! :stom: Mindere dag vandaag haha. Als ik morgen alles heb kunnen herstellen ga ik op zoek naar pellets. Bedankt allemaal! En sowieso goede tip om te kijken voor cr’s die met de waardes hoger zitten bij kwekers.

ja kalk is hier nooit een probleem geweest nu ook niet met die blue bolts heb veel jong zitten ik heb wel veel slakken dus die nemen ook veel kh op en die haal ik ook regelmatig weg

Das wel een interessante toevoeging, slakken die kh oppakken! In al mijn bakkies ook slakken zat 🤣

heb hier ook bakjes waar ik al tijden geen water hebt ververst of slaken weg heb gehaalt dan zie je dat de nieuwe groeie op schaal wit is en oogt niet gezond dan kan je garanderen dat je kh laag is ik gooie daar uit geslecteerde garnalen in en doen het erg goed daar tot me verbazing voer daar wel weinig

Is het niet zo dat slakken voornamelijk calcium opnemen voor hun huisje en dat zit in de gh toch?

Is het niet zo dat slakken voornamelijk calcium opnemen voor hun huisje en dat zit in de gh toch?
Slakken of buikpotigen (Gastropoda) zijn een klasse uit de stam van weekdieren (Mollusca). ... De meeste soorten mijden de zon hoewel een aantal zich heeft aangepast ... kalk (calciumcarbonaat) en hoornachtige stoffen die verwant zijn aan chitine. ... bij sommige soorten weer verloren gegaan, zoals bij de schaalhorens. weet echt nie waar dat verhaal van calcium vandaan komt hebt hier vaker mensen horen zeggen

Zijn die beesten nog nuttig ook! Haha
In mijn rio 125 l zitten veel posthoornslakken en ik zie regelmatig een volwassen garnaal een slak uit z’n huis trekken en opeten. De bodem ligt bezaaid met legge slakkenhuizen. :oo Niet bij poelslakken, die laten zie met rust en word vervolgens opgejaagd en gegeten door m’n Antennebaarsjes. Moordenaars

Nadeel van over turf filteren vind ik dat het stabiel houden van je waterwaardes lastig is.. op kraanwater doet turf niks, maar stop te veel turf in je osmose water en je knalt naar een ph van 4 haha.

Wat ik zou aanraden is om turf gewoon in een bak met osmose water te leggen met een klein pompje ofzo die zorgt voor wat stroming. Laat je het een week liggen en kun je de ph/kh bepalen. Op die manier kun je bijsturen door wat nieuwturf of wat kraanwater toe te voegen. Dan blijft je bak tenminste mooi stabiel en heb je niet al die organische zooi in je bak.

Volgens mij moet turf ook wel wat doen in kraanwater maar dan zul je meer moeten gebruiken denk ik om een lage waarde te krijgen.

Volgens mij moet turf ook wel wat doen in kraanwater maar dan zul je meer moeten gebruiken denk ik om een lage waarde te krijgen.
Het doet zeker wel wat met de KH.
Alleen als er uit de kraan bijvoorbeeld KH 15 komt en je streefwaarde is KH 4, dan ga je dat niet redden.
Van KH 4 naar KH 2 is al veel minder moeite.

Het doet zeker wel wat met de KH.
Alleen als er uit de kraan bijvoorbeeld KH 15 komt en je streefwaarde is KH 4, dan ga je dat niet redden.
Van KH 4 naar KH 2 is al veel minder moeite.

Klopt Raoul en het is prima te gebruiken maar hangt echt af van je kh uit de kraan en wat je wil bereiken en hoeveel je gebruikt aan turf.

Net mijn kraanwater gemeten; ph is 7,6 en kh is 10. Gh is 8. Doe ik nou de druppel test fout of kan de gh lager zijn dan de kh...

Net mijn kraanwater gemeten; ph is 7,6 en kh is 10. Gh is 8. Doe ik nou de druppel test fout of kan de gh lager zijn dan de kh...
Ja, kan. Ook zonder waterontharder.
Ik heb dat hier ook. Een GH van 7 en een KH van 9 uit de kraan 🙂

maar stop te veel turf in je osmose water en je knalt naar een ph van 4 haha
Dat is dus het mooie van turf. Osmose heeft een kH van 0 (en een niet meetbare pH). Turf werkt als vervangende buffer. In jouw geval ging het dus naar een PH van 4. Het verschilt per soort turf tot hoever de pH zal zakken (en stabiliseren) 🙂 Mits op tijd vervangen etc.

Echt fijn, dit forum en al die kennis!
Ik begrijp de bewerkelijkheid ervan. Je moet er eigenlijk bovenop blijven wil je stabiele waardes hebben. Toch interesseert het me echt onwijs. Morgen ben ik vrij, eens kijken wat mijn lfs aan turf heeft.
De bak ziet er weer goed uit. Na de verhuizing was het een puinhoop. Nog steeds is de scape anders als voor de verhuizing maar niet storend. Wel nog hier en daar wc papier :stom:

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    447.3 KB · Weergaven: 97
Online ben je veel goedkoper uit.
Je betaalt misschien 7.50 per liter bij de LFS

Voor de vijver heb je 10 liter voor 12 euro.
Zoek maar eens op Oase AquaHumin Vijver

30-45% huminezuur-gehalte

De pH van osmosewater is tussen 6 en 7

Ja is dat niet zo als het uit het apparaat komt want door te schudden bijvoorbeeld en de gasuitwisseling zal je ph snel veranderen dacht ik omdat je geen buffer hebt.
Volgens mij zegt men daarom vaak dat de ph van osmose niet te meten is.

Waarop baseer je dat?

Precies wat John zegt 👍🏻 met 'onze' aquarium apparatuur is de pH van osmose niet te meten omdat er vrijwel niets meer in zit.
Nouja, de pH is de zuurgraad van het water en die is wel degelijk 'aanwezig'. Of je die kunt meten of niet, zo ver ik weet komt in principe uit een goed osmoseapparaat neutraal water, dus een pH van rond de 7. Uiteraard is die wel erg onstabiel omdat je de bufferende werking van de kH mist.

Edit: Ik had dit beter moeten verwoorden. Bij een 'gebrek' aan pH is die neutraal, en dat noteren we als een pH van 7. Dus het water is niet zuur (pH lager dan 7) maar ook niet basisch (pH hoger dan 7).

Laatst bewerkt:
Ja zover ik weet kun je die wel meten maar is dat een momentopname waar je niets aan hebt. Je kan het dus wel meten maar je hebt er weinig aan.

Waarop baseer je dat?

Precies wat John zegt 👍🏻 met 'onze' aquarium apparatuur is de pH van osmose niet te meten omdat er vrijwel niets meer in zit.
Dat is wat ik geleerd heb (zeewater) en wat ik meet met mijn testsetjes. Osmosewater hoort inderdaad neutraal te zijn. In hoeverre het fluctueerd heb ik eigenlijk nooit over nagedacht.

Dat is ook juist Frans en het is ook rond de 7 maar kan bliksem snel wijzigen dus meten heeft dan weinig nut.

Zat even te zoeken waarom dat dan is maar dat komt dus omdat de kh niet kan bufferen. Grappig zeg, ik leer een hoop zo. Sowieso zal ik geen osmose met turf mengen. Of ik ga met osmose werken, of met turf. En zal de bevinden natuurlijk noteren 🙂

Zat even te zoeken waarom dat dan is maar dat komt dus omdat de kh niet kan bufferen. Grappig zeg, ik leer een hoop zo. Sowieso zal ik geen osmose met turf mengen. Of ik ga met osmose werken, of met turf. En zal de bevinden natuurlijk noteren 🙂
Zolang je weet wat je doet kan je gewoon osmose en turf samen gebruiken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan