Wat is er nieuw

Turf

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Thedutch
  • Startdatum Startdatum
T

Thedutch

Guest
Hallo,
Heeft iemand enig idee welk turf goed aanslaat en niet het water heel erg verkleurd 🙂

Kh is 6 op moment ph 7,4. Gezien het feit dat ik me op apistogramma's wil gaan richten wil ik weer rond de 6 a 6,5 gaan zitten.
 
Ik heb het granulaat gebruikt van aquaplantsonline en dat beviel me goed en verkleurde het water slechts lichtjes. Turf zal ook de kh laten dalen.
 
Turf heeft alleen effect als je Kh verlaagd is. Die vormt namelijk een buffer om de PH stabiel te houden. Het verlagen van de Kh kan je doen door osmosewater te gebruiken, of regenwater. Het zal in hele kleine stapjes moeten om vissterfte te voorkomen.
Met behulp van CO2 kan het ook. Je hebt controllers die je precies en nauwkeurig kan instellen. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.

Hobbygroet Jos Hut
 
Co2 verlaagt de kh niet, althans niet meetbaar met onze druppeltesten.
 
CO2 heeft geen invloed op de KH en andersom geldt dus ook, de KH heeft geen invloed op de CO2.
 
Ik heb het granulaat gebruikt van aquaplantsonline en dat beviel me goed en verkleurde het water slechts lichtjes. Turf zal ook de kh laten dalen.

Ga dat dan even aanschaffen
 
Turf heeft alleen effect als je Kh verlaagd is. Die vormt namelijk een buffer om de PH stabiel te houden. Het verlagen van de Kh kan je doen door osmosewater te gebruiken, of regenwater. Het zal in hele kleine stapjes moeten om vissterfte te voorkomen.
Met behulp van CO2 kan het ook. Je hebt controllers die je precies en nauwkeurig kan instellen. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.

Hobbygroet Jos Hut

Ga dit weekend osmose ophalen.... Moet alleen even kijken welke verhouding ik dan moet aanhouden
 
Ik heb het destijds ook met granulaat verlaagd in een nano met een kh van 7. Omdat dat een redelijke kh is moet je wat meer turf toevoegen maar ik zou anders kijken of het werkt zonder osmose. Dan is het even uitproberen hoeveel je moet toevoegen om de gewenste waarden te krijgen qua ph. Je kh zal dan ook zakken door het gebruik van turf.
 
Het is net andersom. Eerst moet de Kh zakken omdat die een buffer vormt voor de PH. Dat kan met behulp van osmosewater of bv regenwater. Zodra de Kh gezakt is kan je met behulp van turf , eikenextract de PH laten zakken. Hoe hoger de Kh is, hoe meer turf je nodig hebt.

Hobbygroet Jos Hut
 
Klopt Jos en daarom ook dat ik zei dat je met een redelijke kh meer turf moet gebruiken.

Omdat dat een redelijke kh is moet je wat meer turf toevoegen

Het werkt net als met co2. Des te hoger de kh des temeer co2 je moet toevoegen om de ph te laten zakken.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan