Turf


Flighty

Well-known member
Lid geworden
31 oktober 2018
Berichten
293
Leeftijd
37
Ik heb op het moment een zakje turf in mijn aquarium hangen plus minus 24 uur mijn waardes zijn niet aantoonbaar gezakt komt dit omdat ik ook over kool filter?
Turf is van hs en heb er ongeveer 150gram in hangen in een lido 120
 
Wat is je KH en PH

Turf heeft alleen zin als je KH(buffer) niet zo heel hoog is. ;)
 
Ph 7.5 kh 5 gh 5
 
Waarom filter je over kool?
 
Omdat mij bak 2 maanden draait zat het er standaard bij voor de opstart .Hier heb ik in veel fout gelezen dat je het bijna niet gebruikt ik wou kijken of dit samen kon gaan vandaar deze vraag naar ervaring
 
Omdat mij bak 2 maanden draait zat het er standaard bij voor de opstart .Hier heb ik in veel fout gelezen dat je het bijna niet gebruikt ik wou kijken of dit samen kon gaan vandaar deze vraag naar ervaring
Kool bind volgens mij geen H3O+ oid, dus heeft geen invloed op de ph. Andere voordelen heft het wel op:
  • Het verminderd de hoeveelheid licht die planten ontvangen
    Turf kleurt het water wat bruinig, hierdoor krijgen de planten dus minder licht. Ahhh denk je, dan ga ik daarnaast ook filteren over kool….nou dan hef je dus grotendeels het positieve effekt van turf op de spoorelementen op.
https://www.aquainfo.nl/turf-in-het-aquarium/

Zou gewoon nog effe een paar daagjes wachten of wat meer turf toevoegen.
Ik heb 250g(uit mijn hoofd:juggle:) in een 60L bak, ph 5.
Welke ph wil jij bereiken? Voeg je ook CO2 toe?
 
Vloeibaar co2 en ik wil een ph lager dan 7
 
Vloeibaar co2 en ik wil een ph lager dan 7
Ph van 1?:p:p
Is al je vis wel dood:juggle:

6,5 ofzo bedoel je denk ik?;)

Zou gewoon dit even afwachten, en dan (mocht de ph niet ver genoeg gezakt zijn) nog wat turf toevoegen.
 
Tussen 6 en 7 inderdaad . Dus kool eruit en turf in de filter?
 
Niet over kool filteren en tegelijkertijd over turf,kool maakt het water helder en turf maakt het donkerder,dit werkt tegen elkaar in.Verwacht ook geen wonderen of aangepaste waterwaarde's met zo weinig turf,er zijn andere manieren om de waterkwaliteit aan te passen.
 
Ik zal vanavond eventjes omgooien en morgen misschien wat meer toevoegen
Ik denkt dat je met turf wel ongeveer 0.8 omlaag kan dan ben ik tevreden
 
Vaak moet je best een flinke hoeveelheid gebruiken inderdaad.

Ga wel even na of lagere waardes ook echt nodig zijn! pH van 7,5 is voor veel vissen en planten namelijk prachtig prima.
 
Apistogramma wil ik gaan houden als het lukt om onder de 7 te komen
 
Dan moet denk ik ook de kh wat omlaag.
Misschien eens aan osmose water denken.
 
Heb ik sticks zijn tabel niet goed gelezen dan daarin staat dat je ook kh verlaagt met turf aangezien dat ik nu een kh van 5 heb lijkt mij vrij dicht bij om je ph te beïnvloeden
 
Heb ik sticks zijn tabel niet goed gelezen dan daarin staat dat je ook kh verlaagt met turf aangezien dat ik nu een kh van 5 heb lijkt mij vrij dicht bij om je ph te beïnvloeden
Wie is sticks.

Het zal wel invloed hebben op de kh maar of dat voeldoende is betwijfel ik. Osmose water werk wat dat betreft veel efficiënter.
 
Je hebt hier ook een topic met sticks tabel met all gegevens milko heeft daarin een mooi tabel geschreven
 
Ik ga nu eerst even mijn kool uit de filter halen en die legen cassette vullen met turf zal morgen de nieuwe waardes doorgeven
 
Hier een update gisteravond heb ik de kool om gewisseld voor turf. Nieuwe waardes zijn

Ph 7
Kh 4
Gh 4
We gaan de goede kant op:D
 
De pH niet te snel laten verlopen. PH is een logaritmische schaal, van 7 naar 6 is 10 keer zo 'zuur'.
 
Ik wil graag onder de 7 komen dat ik na het verversen ongeveer weer op 7 uitkom dus ideaal voor mij zou 6.5 zijn .
Ik meet morgen opnieuw zonder vandaag iets toe tevoegen. Morgen nieuwe waardes
 
Kun je het water ook behandelen vóór het verversen? Dan heb je minder last van sterke schommelingen in de waarden.
 
Ik ververs 1 x in de 5 a 6 dagen 10 %
Ik weet niet of dit grote schommelingen geeft maar dat lijkt mij niet ph waarde uit de kraan is 7.5 en als ik 6.5 heb in mijn aquarium zou het verschil denk ik max 0.1 zijn
Verbeter mij als ik dit niet goed zie
 
Ik ververs 1 x in de 5 a 6 dagen 10 %
Ik weet niet of dit grote schommelingen geeft maar dat lijkt mij niet ph waarde uit de kraan is 7.5 en als ik 6.5 heb in mijn aquarium zou het verschil denk ik max 0.1 zijn
Verbeter mij als ik dit niet goed zie
Correct.
 
Update waardes
Ph 7
Gh 4
Kh 3
 
Ik twijfel of ik er morgen nog een beetje bij doe
 
over turf filteren heeft gewoon zijn tijd nodig, dat merk je niet binnen de 14 dagen. Het gaat inderdaad eerst de Kh naar beneden halen en eens die onder de4 komt zal ook de Ph dalen. aanschouw het als een lange termijn investering
Vroeger in mijn 1m60 had ik 3 zakjes turf elke week werd dan het oudste vervangen, dit om een stabiel milieu te bekomen. Een voordeel van het bioblok was dat dat erg eenvoudig te doen was.
in je lido is 150gram trouwens ruim voldoende.
Hier is een discussie over de lage Kh die ik met turf bekwam. https://www.aquaforum.nl/threads/kh-is-minder-dan-1.1347/ De discussie loopt op het einde wel helemaal uit de hand zodat Tien meermaals moest ingrijpen. De problemen waarvoor wordt gewaarschuwd in het topic zijn er overigens nooit gekomen, ik ben wel met turf gestopt toen ik Co2 ging toevoegen.
 
Dankje voor je reactie ik heb jouw topic gelezen.ik wil het eerst even proberen op deze manier omdat ik toch regelmatig ververs hoop ik dan niet op een kh van 0 uit te komen .vandaar dat ik elke dag mijn waardes bekijk en in deze topic zet aankomend week
 
ik zou overigens niet meer turf gaan gebruiken, het gaat echt om een langdurig proces
 
Ik zou het in mijn achterhoofd houden ik wil het toch echt zelf ervaren
 
Goedemorgen hier een update van de waardes van gisteren nog niks veranderd

Ph 7
Kh 3
gh 4

Voor vanavond een verversing gepland eerst test ik de waardes en daarna nog een x
 

Terug
Bovenaan