Wat is er nieuw

Turf

Flighty

Well-known member
Lid geworden
31 oktober 2018
Berichten
296
Leeftijd
38
Goedenavond ik ben benieuwd of ik mijn ph nog verder kan verlangen met turf

Kraanwater is hier
Ph 8
Kh 5
Gh 6
Dit filter ik al over 300 gram turf verdeeld in 2 zakken de resultaten zijn einde dag (is al een aantal maanden stabiel)
Ph 7
Kh 3
Gh 4
Zou ik extra turf kunnen toevoegen om de ph verder te laten zaken of zal dit teveel van de kh af snoepen waardoor ik schommelingen krijg.is er anders nog een natuurlijk product die niet veel van de kh afhaal maar wel ph verlaagd
(ja ik weet dat het voor een gezelschap bak mooie waardes zijn)

Ik ben gewoon nieuwsgierig om met natuurlijke producten je ph te kunnen verlagen
 
Waarom zou je het nog verder willen verlagen dan?

Moet zeggen dat de turf wel wat doet afgaande op je waarden maar ik trek de pH naar 6 hier met alleen turf.
Heb ongeveer 1 liter in me filter zitten en werkt een week of 10-12
 
Welke truf gebruik jij? En bedoel je 10a12 dagen of echt 10 a 12 weken. Ik wissel 1 keer in de 14 dagen 1 zakje dus ik doe er maar 4 weken mee(sera peat) het hoeft helemaal niet maar ik ben gewoon nieuwsgierige leerling op dit hoofdstuk
 
Ik gebruik nog wel de Sera peat maar ga overstappen naar wat anders.
En echt 10-12 weken ja. Ik weet niet hoeveel liter je aquarium is? Heb zelf een Rio 125 hier staan.

Wat ik wel doe is het water waarmee ik ververs voorbereiden zodat de pH van het ververswater ongeveer gelijk is als dat in het aquarium. Denk dat de turf daardoor ook wel langer mee gaat.
 
Turf zal ook de kh verlagen als je meer toevoegt en de kh is je buffer. Bij teveel verlagen zal je buffer minder zijn en zal de ph dus sneller kunnen fluctueren.
 
Ik heb een trigon 190
Op de verpakking van sera peat staat dat de turf 4 tot6 weken mee gaat en voorbereiden van het water doe ik niet
 
Waarom wil je de ph nog verder verlagen dan?
 
Mij eerste vraag is nog niet beantwoord
Omdat ik graag wil kijken of het nog verder kan zaken met turf op een verantwoorde manier en ik het niet zeker weet of dit kan met een kh van 3 daarom wil ik jullie mening
(moet er dan altijd een verklaring zijn waarom je iets wilt veranderen in je aquarium)

Ik heb ramirez koppel die wel eieren leggen maar niet uit komen en ik ben wel al een aantal legsels verder
 
Mij eerste vraag is nog niet beantwoord
Omdat ik graag wil kijken of het nog verder kan zaken met turf op een verantwoorde manier en ik het niet zeker weet of dit kan met een kh van 3 daarom wil ik jullie mening
(moet er dan altijd een verklaring zijn waarom je iets wilt veranderen in je aquarium)

Ik heb ramirez koppel die wel eieren leggen maar niet uit komen en ik ben wel al een aantal legsels verder
Ja hoor, mijn KH is >1 en heb een stabiele ph van 5.
Moet je alleen niet met CO2 gaan spelen en niet zo veel in een keer verversen(maakt de ph weer onstabiel).


Ja, liefst wel een verklaring waarom je iets wil veranderen, want je weet het maar nooit met mensen. Je hebt er soms wat...:juggle::juggle:

Gebruik zelf aquavital zwartturf, 10L voor een tientje:daisy:
 
Verschillende soorten bladeren in het aquarium (Catappa, eik, beuk) en Elzenproppen. Er zijn nog wel meer natuurlijke producten die erin kunnen, maar lees je eerst goed in, sommige bladeren etc. zijn giftig. Ik heb in het verleden (ZA-biotoop) de bladeren gebruikt in combinatie met turf en zat al snel op een PH onder de 7.
Reken er wel op dat het water een 'thee' kleur gaat krijgen. Ik vond het prachtig, mijn vrouw was minder enthousiast 😀
 
Oké ik kan dus gerust nog meer er in gooien natuurlijk in mate. Nee ik doe niks met co2 bemesting. Aqua vital ga ik even opzoeken.



Ik heb wel een aantal eikenbladeren en elzenpropen erin maar niet noemenswaardig veel tegen de verkleuring gebruik ik purigen
En in lezen doe ik wel vandaar ook de vraag of ik nog verder kan zakken met de kh omdat er toch geadviseerd wordt om niet veel lager dan 3 tegaan was ik benieuwd of ik dat wel kon uitproberen want ook ik wil wel eens mijn grenzen te verleggen
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan