Wat is er nieuw

turfplaten ervaring

  • Onderwerp starter Onderwerp starter seahorse
  • Startdatum Startdatum
S

seahorse

Guest
heeft iemand ervaring met turfplaten ik streven naar een ph onder de 6 en dus leek turf mij een goede oplossing alvast super bedankt
grtjes seahorse
 
Ligt sterk aan je huidige waterwaarden. Weet je de gh en kh?
 
nee eigenlijk niet maar laat ze altijd testen in de winkel en zegt dat ze goed zijn en dus denk ik de normale kh en gh maar de ph lag bij de 8 zou hem graag onder de 6 hebben
grtjes seahorse
 
ehm... hoe is dat gemeten in de winkel? strips? druppels?

PH onder de 6 met alleen turf is bijna geen doen

en wat is de reden dat je een ph onder de 6 wilt? zijn namelijk maar weinig vissen die dat echt nodig hebben.

ook moet je niet alleen naar de ph kijken, KH en deels GH zijn even belangrijk.
 
ze deden het met een testtsrip en de ph onder de 6 wil ik voor een M.Ramirezi waarom ik de ramirezi wil ga je je waarschijnlijk afvragen omdat de Borelli subtropisch is en de planten daar slecht tegen kunnen maar weet je dan een andere manier om de ph onder de 6 te krijgen?
 
ze deden het met een testtsrip en de ph onder de 6 wil ik voor een M.Ramirezi waarom ik de ramirezi wil ga je je waarschijnlijk afvragen omdat de Borelli subtropisch is en de planten daar slecht tegen kunnen maar weet je dan een andere manier om de ph onder de 6 te krijgen?
een ramirezi heeft ook 25 graden nodig, hoor.
 
ik heb momenteel 25 graden in mijn aquarium
 
ik dacht dat subtropisch zonder verwarming was en 25 tropisch of heb ik dat ergens verkeerd gelezen?
 
Jaarrond 25 graden noem je doorgaans niet subtropisch nee 😉
 
dacht ik al
 
Back on topic, Ph blijvend verlagen kan wel, je vangt regenwater op, filtert dat 48 over kool en gebruikt dat in je bak. PH regenwater ( in Limburg) is 6.1. KH 0,00 en GH 2.
Met de IE methode breng je dan de KH en Gh naar waardes tussen 3-4 en dan via een CO2 installatie breng je de PH naar 5,8. Ga niet lager, want dat is alleen geschikt voor enkele heel specifieke vissoorten of tijdens kweekpogingen, om schimmelvorming op eitjes tegen te gaan.
Dit moet je NOOIT doen in een bak met weinig of geen planten, de PH is dan bijna niet stabiel te sturen, maar zal als een gek op en neer racen. ( eigen ervaring) kan op een etmaal wel van 6.2 naar 5.1 schieten of nog hoger of lager.
 
Of...... als je geen chemicus (of ervaren aquariaan) bent en geen testspullen hebt, gewoon geen Ramirezies nemen en eerst eens een aquarium leren lezen 😀 Stabiele waardes zien te verkrijgen want die zijn goud waard 😀
 
@BigSmoke: dat is wel erg veel moeite (remineraliseren, CO2) om uiteindelijk waterwaarden te bereiken waaraan nog steeds een en ander scheelt voor ramirezi (de KH en GH 3-4 wil je ook gewoon richting de 0-1 voor langdurig plezier van deze visjes en zelfs een sterk verhoogde kans op kweekresultaten/de ervaring om hun broedzorg mee te maken verder dan wat eitjes die de eerste dag niet overleven).

Als je dan toch met de waterparameters aan de slag gaat, doe het dan goed en werk met nagenoeg puur regen-/osmosewater, aangezuurd en gestabiliseerd met turf in het filter: minder werk, minder schommelingen en een beter eindresutaat.

En als je gaat sturen slaat Meksjoef de spijker op de kop: dat kan enige oefening vergen en daarbij wil je geen ramirezi's as 'probeersel' hebben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
M&I.....Als je de Gh/KH zo laag maakt en je doet dat dan ook nog over turf, dan zit je met toevoeging van CO2 op een ontzettend smal paadje om de PH stabiel te houden. Er is dan imemrs zo goed als geen bufferwerking meer en de PH gaat dan geheid "zwabberen", of dat dan weer zo goed is voor je vissies, dat durf ik hardop te betwijfelen.
Overigens valt het me wel op dat je ontzettend kritisch staat tegenover mensen die op basis van ervaringen, en behaalde resultaten, meningen delen hier op AF. Dat mag, maar trek dan niet alleen de gegeven raad in twijfel, maar onderbouw dan WAAROM, dat in jouw ogen zo is. Niemand heeft de wijsheid in pacht, en we kunnen allemaal leren van voortschrijdend inzicht, maar dan moet dat wel op feiten stoelen, niet alleen op een mening..
 
Bigsmoke, in ons alternatief zit géén CO2. Die schommeling door CO2 treedt dus ook niet op.
En onderbouwing geven we keurig: KH en GH nog een stuk dichter bij de 0.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan