Tussen kunst en kitsch: Opstart rio 240


I

Isjthar

Guest
Hallo iedereen,

Ik heb nu een ongeveer anderhalf maand een nieuwe rio 240 bak. Ik loop tegen een aantal dingen aan en daar heb ik dan ook wat vragen over.

879283ishtjar_0_82_isjthar_4.jpg

667667isjthar_0_82_isjthar2.jpg


- Hoe is de samenstelling van planten in het aquarium? zijn er genoeg planten?
- Ik heb er een nieuwe achterwand van juwel in. Helaas laat bij eentje de verflaag op sommige plekken los. Kan in deze veilig in het aquarium laten zitten?


217661isjthar_0_82_isjthar3.jpg




332725isjthar_0_82_isjthar1.jpg

(de foto staat op zijn zij)
- Sinds een paar dagen zie ik een soort witte waas op het wateroppervlak. Is dit een zogenaamde kaamlaag? Moet ik hiervoor de 'uitlaat' van het pompje op het wateroppervlak richten. Welke kant kan ik sowieso dit pompje het beste op laten richten?

- Volgens mij is de opstartbruin alg op zijn einde, maar begint er nu een hardnekkige groene alg. Ik heb het licht per dag 12 uur lang aanstaan. Heeft iemand hier suggesties over?
 
Hoi, eerst en vooral welkom.
Wat is de bedoeling van je aquarium? Ik zie maanvisjes maar kan de rest van de visjes niet herkennen. Hoe lang heeft de bak ingedraaid?
Als dit bedoeld is als een biotoop dan zou ik wat meer hout gebruiken, is dit een gezelschapsaquarium dan zou ik enkele snelgroeiers bij planten. (zou ik zeker aanraden in het begin , ook in het geval van een biotoop)
Weet dat de echinodorus-planten, sterk gaan groeien en heel de achterkant in beslag gaan nemen, als ze heel goed groeien zelfs heel de bak, Kijk maar eens in mijn album, dit is na de snoei
514437_0_82__dsc0088.jpg

Ik zou er met de tijd zeker enkele uit halen.

Volgens mij is je achterwand wel veilig tenzij je algengrazende meervallen hebt, bvb ancistrus of pleco. Maar dat weet ik niet zeker.

De kaamlaag komt van een onbalans in het aquarium, in feite zijn het afgestorven bacteri�n. Zo lang het niet te erg wordt is het geen probleem rustig verder laten indraaien en zeker nu niet te veel vis bijvoegen, snelgroeiers kunnen ook hier helpen. De uitstroom op het wateroppervlak richten is ook een goed idee.

Over algen ga ik me niet uitlaten, daarvoor zijn er veel slimmere leden aanwezig :p
 
Dankjewel Babysnake!Het wordt/is een gezelschapsaquarium. Op het moment heb ik er:
- 7 corydoras arcuates
- 7 luipaardanio's langsluier
- 2 maanvissen

Helaas zoek ik voor de danio's een overnemer want ik heb het idee dat ze te druk zijn voor de maanvissen. Ik zat er nog wel over na te denken om er een algeneter bij te doen. Ik vrees dat ik dat dan maar moet laten.

Ik heb de bak twee weken laten indraaien (meer geduld had ik helaas niet).

Dat is een behoorlijke bos die je daar hebt gesnoeid. Bedankt voor de goede tips.
 
maanvissen zijn eigenlijk groepsdieren, die je minstens met 5 houdt, maar dan wordt een rio240 al snel te klein naar mijn mening. De meningen hierover zijn wat verdeeld. Maar alsje ze wil houden zou ik er 3 bijzetten, met veel water verversen moet het lukken, het wordt dan wel een intensief te onderhouden aquarium. De Danio's zijn inderdaad erg druk en willen liever wat koeler zitten, een onverwarmde bak is ideaal voor hen.
 
Inmiddels zijn er een aantal dingen veranderd in mijn aquarium.
- de verf(?) van de achterwand van Juwel is helemaal losgelaten. Dit zie je voornamelijk bij de linkerwand Het liefst haal ik de achterwand eruit maar dat gaat moeilijk met een draaiende bak.

- mijn planten groeien niet. Ik gebruik geen voedingsbodem, maar ik gebruik mestbolletjes en wekelijks vloeibare mest. Zoals te zien op de foto zijn mijn enchinodorus erg klein. De plant met dunne slierten (ik weet de naam niet) krijgt allemaal bruine blad en gaat kapot. En een andere plant zoals te zien op de foto groeit niet goed in deze bak.

417758isjthar_0_82_20160316_134541.jpg


341639isjthar_0_82_20160316_134611.jpg


458387isjthar_0_82_20160316_134641.jpg


663246isjthar_0_82_20160316_134712.jpg


Ik vraag me af wat er mis gaat met de planten, waarom wil niks groeien? Ik vraag me ook af of er genoeg stroming in de bak zit, hoe kan ik hier achterkomen? Ik heb nu alle standaard apparatuur erin zitten. (alles wat standaard bij de rio 240 zit).
 
Zelf zou ik wat hoge en makkelijke planten erbij zetten zoals de Zwaardplant en bepaalde Echinodorussen.
Je kan beter voor je probleem met de planten even een topic aanmaken in de sectie planten met je probleem ;)
 
Ziet er mooi uit
 
Wat zijn je waterwaardes? Voeg je CO2 bij?
 
Vind je indeling in elk geval super mooi! Heb zelf nog wat te weinig ervaring om je te helpen met je planten. Ze doen het bij mij wel heel goed, maar dat is meer geluk, hihi. Ik gebruik zelf eens in de week vloeibare mest, de profito, en iedere dag een beetje van easy carbo.

Heel veel succes!
 
Bij de aquariumzaak bij mij om de hoek vertelden ze me dat die planten met de lange slierten niet te diep met hun wortels in de grond moeten zitten. In principe moeten die zelfs op de grond komen. Ik hoop dat het bij jou ook werkt, ik heb precies hetzelfde probleem namelijk. We zullen zien!
 
Bedankt voor de reacties en de tips. Met veel voorbereiding heb ik het aquarium toch helemaal leeggehaald, achterwand eruit gehaald en opnieuw ingericht. De opstelling is vrijwel hetzelfde maar ik heb nog wat hout toegevoegd en nieuwe planten. Ik heb ook meteen nieuwe lampen gekocht en easycarbo. Poeh, dat was even een rib uit mijn lijf, maar wel hartstikke blij mee. Nu hopen dat de planten het goed doen.
 
Juwel achterwanden zijn niet bepaald goedkoop, ik zou zeker eens bij de Lfs gaan informeren hoe dit zit met die loslatende verf. Anders zeker vragen om een tegemoetkoming! Dit lijkt mij niet normaal. Maar misschien deed je dit al?
Waarom nu al nieuwe lampen? Je aquarium is nog geen jaar oud, gezien de data van dit topic? Je hebt nu nieuwe planten. Ik zou je willen adviseren om goed te bezien welke plant wat nodig is. Als voorbeeld; passen je planten bij elkaar? Sommige planten gedijen het best in zacht zurig water, anderen prefereren wat harder water. (Het is niet duidelijk te zien maar die "slierten" bij jou lijkt op Vallisneria nana. Een plant die bijvoorbeeld graag wat harder water heeft.) Lichtbehoefte is ook belangrijk evenals de behoefte aan meer of minder CO2. Zo is er nog wel meer op te noemen. Kortom, probeer volgende teleurstellingen te vermijden door je te informeren!


Succes!

Groet,
Ben.
 
Ja, voor de achterwanden heb ik bij de desbetreffende winkel een vergoeding gekregen. Ik begin nu eerst met gemakkelijke planten en planten die het al wel goed deden zoals de anubias. Inmiddels heb ik aardig wat info hier op het forum en het internet opgedaan. Deze kennis heb ik toegepast op het 'vernieuwde' aquarium. Nu moet ik alleen even geduld hebben met het zien van het resultaat :D
 

Terug
Bovenaan