Twee discussen ademen snel


O

OrionPax

Guest
Hallo,

Ik heb de laatste tijd waargenomen dat twee van mijn discussen sneller zijn gaan ademen. Ongeveer 70-80 keer per minuut.

Bak Vision 260
4 discussen, 40 kardinalen, 3 algeneters en nog wat kleine bijvissen.
Ik ververs 3x per week minimaal 50 %.

Waarden zijn OK, PH aan de hoge kant (tussen 7.5 en 8.2)

Ik heb recentelijk een stromingspompje geplaatst dat 8 uur per dag stroomt, zou dat het kunnen zijn?

Discussen schuren niet en ik zie ook geen wormpjes uit de kiewen komen. Kieuwdeksels staan wel wat wijd uit bij het ademen en dan is een wit vliesje zichtbaar aan de rand. (maar dat zie ik bij de andere ook als ze eens flink hun kiezen open zetten, dus is dat OK?)
Ze ademen wel goed met beide kiewen.

Ik zal sowieso het stromingspompje wat verminderen.

Verder heb ik ook drijfplanten en de uitstroom van de pomp staat op het wateroppervlakte gericht en veroorzaakt dat golfjes.

Ik heb een dubbele luchtpomp er in die ik eventueel aan zou kunnen zetten maar gezien het aantal verversingen vraag ik me wel af of het aan het zuurstofgehalte ligt.

Hebben jullie een idee of suggesties?
 
Zie het even aan; zolang ze zich niet afzonderen, donker worden en niet eten zal het wel loslopen. ....
 
Zijn het jonge dieren? En doen ze het altijd,of ademen ze snel na het eten?
 
Nee, het zijn geen jonge dieren, ik schat 18 maanden of zo.
Ze ademen steeds snel.
Het gekke is juist dat het de meest actieve discussen zijn, ze zijn alert en eten goed. Ze zwemmen ook goed rond.

Ik heb het stromingspompje vanmiddag uitgezet en de twee bruisballen aangezet.
Het lijkt iets rustiger maar ze ademen nog steeds snel.

ik denk dat ik op beide maar even een tijdklokje zet: overdag wat stroming extra en 's nachts wat bruis...
de vorige keer dat ik dat echter deed werd mijn PH zo hoog aangezien de bruisballen de CO2 verwijderen.
Ik ben bezig een bio CO2 setje in elkaar te knutselen, wellicht dat dat helpt om de ph naar beneden te krijgen.
maar dat ga ik nog niet aanzetten zolang ze zo snel ademenen.
 
NO3 = tussen 10 en 25
NO2 = 0-1
(gemeten met een stripje, meer heb ik niet)

Ik heb van de week nog een ammoniak meting gedaan en daar kwam 0 uit. (daar heb ik wel een druppeltest voor)
 
Ik zou zeker even een nitriet-druppeltestje halen. Die moet namelijk echt 0 zijn. Alles er boven is niet goed. Als je vissen goed eten en zich normaal gedragen hoef je nog even niks te doen qua medicatie. Wel zou ik even dagelijks verversen ( 50%) tot dat je nitriet weer nul is.
 
Helaas zijn de winkels vandaag dicht :(
Wel heb ik er net even weer een stripje in gehangen en nitriet slaat nu helemaal niet meer uit.

Overigens denk ik niet dat ik de symptomen dan slechts bij twee discussen zou zien maar bij meer vissen...
 
Theoretisch is 0 niet haalbaar,maar dat terzijde het dient dicht bij 0 te zijn idd. Ik zou me er niet heel druk om maken,wel in de gaten houden.
 
vandaag de hele middag bruissteentjes aangezet op aanraden van utuka en dat heeft geholpen.
Net een extra filtertje geplaatst met een diffuser en een betere uitstroom op mijn filter.
Het lijkt dus toch zuurstof te zijn.
Alle discussen ademen rustiger, eentje nog wel wat sneller maar ik heb goede hoop voor morgen.
 
Ik vermoed te weinig waterbeweging i.c.m. een wat volle bak.
 
Ademen ze altijd snel?

Als ik ze voer, lijken het net piranha's zo fanatiek zijn ze op hun eten.
Hoe vaak ik ze ook voer en hoeveel ik ze ook te eten geef, blijven ze zo fanatiek en uiteraard ademen ze dan na zo'n aktie wat sneller dan normaal in rust.

Zoals ik het lees heeft het gewoon te maken met zuurstof gebrek. zoals je zelf al aangeeft. Een beste bezetting en wellicht te weinig water beweging.

Bij discussen adviseren ze vaak een bruissteen.
 
Dat is afhankelijk van een aantal dingen of je een bruissteen nodig hebt. Is niet een standaard gegeven :) Een bruissteen maakt je water ook harder volgens mij
 
Ik heb een extra filtertje met een diffusor opgehangen en op mijn andere filter een spray-pijp (hoe heet zo' n ding met gaatjes).
En het gaat nu aanzienlijk beter.
Net zelfs weer eitjes gelegd en bevrucht ;)
 
Richvio zei:
Dat is afhankelijk van een aantal dingen of je een bruissteen nodig hebt. Is niet een standaard gegeven :) Een bruissteen maakt je water ook harder volgens mij

Harder weet ik niet, maar het verwijdert CO2 waardoor de ph waarde stijgt... dat heb ik zelf ondervonden.
Op deze manier heb ik daar minder last van dan met beluchting.
 
Richvio zei:
De ph bedoel ik ook :)

Je kan dat be�nvloeden door bijvoorbeeld de bruissteen langs houden te laten stromen. Dit geeft juist zuur af.

Maar over het algemeen discussen houden van warm water zoals we weten. Warmte trekt zuurstof uit het water. Mits daar komt bij dat de planten het over het algemeen ook niet geweldig doen op 30 graden. Ik houd me discussen me leven lang al op 28 hooguit 29 graden omdat ik dan toch nog kan genieten van veel planten pracht.

Echter heb ik er wel altijd een bruissteen in hangen en komt me ph niet boven de 7 uit.
 
Nou. Bij mij be�nvloed hij wel degelijk de ph. Heb hem ook niet nodig. Heb door een andere manier enorm zuurstofrijk water
 
Ik heb de temperatuur ook wat lager gezet, op aanraden van Utaka ...
Staat nu op 27.8
 
hier filmpje van de discus met snelle ademhaling en later in t filmpje 1 die rustiger ademt.
de bak is rijk aan planten en de waardes zijn goed.
 

Bijlagen

  • VID_20230409_155909.mp4
    5.9 MB
hier filmpje van de discus met snelle ademhaling en later in t filmpje 1 die rustiger ademt.
de bak is rijk aan planten en de waardes zijn goed.

Dit komt 7 jaar na de vorige post ? Die Discus is al even aan het happen zeg…
 
Fizz heeft zelf ook een topic met dit probleem en daar staat deze video ook. Ik denk dat Fizz dit of verkeerd heeft gepost en ter info de video heeft geplaatst.
 
Fizz heeft zelf ook een topic met dit probleem en daar staat deze video ook. Ik denk dat Fizz dit of verkeerd heeft gepost en ter info de video heeft geplaatst.
Dat klopt inderdaad verkeerd gepost.
 

Terug
Bovenaan