Twee vragen ivm voorfilter en algemeen onderhoud.


Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
Berichten
1,266
Locatie
Assen
Om het onderhoudsgemak van mijn Eheim 2275 wat te vergroten ga ik hem voorzien van een Eheim installatieset met voorfilter op de instroom. Ik vroeg me echter af of ik dan nog iets zou moeten doen met de inrichting van het filter zelf, aangezien daar ook een voorfilter in zit. Zal ik de spons in dat voorfilter gewoon laten zitten, of vervangen door een biologisch materiaal?

En daarnaast ben ik nog benieuwd wat het beste onderhoudsmiddel voor de pompkop en rubbers is. Ik smeer deze nu regelmatig even in met zuurvrije vaseline uit een spuitbus, maar Eheim zelf beveelt (uiteraard) de Eheim onderhoudsspray aan. Kan ik die beter gaan gebruiken of is dan een "Wij van WC Eend"-verhaal? En hoe vaak moeten de rubbers in de kop vervangen worden? Mijn filter draait nu bijna 3 jaar probleemloos en ik wil dat graag zo houden.
 
Om het onderhoudsgemak van mijn Eheim 2275 wat te vergroten ga ik hem voorzien van een Eheim installatieset met voorfilter op de instroom. Ik vroeg me echter af of ik dan nog iets zou moeten doen met de inrichting van het filter zelf, aangezien daar ook een voorfilter in zit. Zal ik de spons in dat voorfilter gewoon laten zitten, of vervangen door een biologisch materiaal?

En daarnaast ben ik nog benieuwd wat het beste onderhoudsmiddel voor de pompkop en rubbers is. Ik smeer deze nu regelmatig even in met zuurvrije vaseline uit een spuitbus, maar Eheim zelf beveelt (uiteraard) de Eheim onderhoudsspray aan. Kan ik die beter gaan gebruiken of is dan een "Wij van WC Eend"-verhaal? En hoe vaak moeten de rubbers in de kop vervangen worden? Mijn filter draait nu bijna 3 jaar probleemloos en ik wil dat graag zo houden.

Bij een apart voorfilter zou ik het voorfilter in de Eheim vervangen door biologisch materiaal. Waarom zou je anders een apart voorfilter willen? Rubbers vervangen in een filter doe je pas wanneer ze problemen geven, lijkt me. Zelf smeer ik ze ook nooit in met vaseline zolang e.e.a. naar wens draait. Wel als er een begin van lekkage zou zijn.
 
Als mijn potfilters open zijn gegaan smeer ik ze gewoon even met een vinger in met vaseline voor ik de boel weer sluit. Eigenlijk van oudsher zo geleerd, of het perse nodig is weet ik niet. Ik heb wel een 2215 eheim die al zeker 20 jaar oud is en het nog prima doet. In de loop der jaren wel eens een rotor en toen ook de pakkingring vervangen maar dit was meer uit voorzorg dan noodzaak. Ik bedoel, kwaad zal die vaseline blijkbaar niet doen :)

Wat je met de indeling van je filter moet doen vind ik lastig. Net als benvo zegt mijn gevoel ook verwijderen en ruimte maken voor meer biologische media al denk ik niet dat het voorfilter al je mechanische filtrage kan overnemen. Dus om hier meer over te zeggen zou ik moeten weten hoe de indeling van je filter nu precies is.
 
Laatst bewerkt:
Ik smeer ook nooit rubbers in moet ik zeggen en heb in al die jaren nog geen problemen gehad. Het wel insmeren zal denk ik geen kwaad kunnen maar ja ik ben wat gemakzuchtig denk ik.
 
Ik smeer ook nooit rubbers in moet ik zeggen en heb in al die jaren nog geen problemen gehad. Het wel insmeren zal denk ik geen kwaad kunnen maar ja ik ben wat gemakzuchtig denk ik.
Ik doe het ook, beter voorkomen dan genezen.
 
Ik smeer ze dus ook wel regelmatig in, maar dat doe ik dan dus met zuurvrije vaseline die ik ook voor fietsonderhoud heb staan. Doe ik al jaren en nooit last mee gehad, maar toch... Doen jullie ook nog iets aan de connector van een Prof 4+? In de handleiding stond er niks over, maar ik heb wel eens iets gelezen dat je die ook in moet vetten om te voorkomen dat hij vast gaat zitten en af kan breken.

@DanielHoogland Er zitten 4 mandjes in, waarvan de onderste 3 vol zitten met Siporax. In het bovenste mandje zit SubstratPro met daarop filterwatten en dan daarop nog het voorfilter met daarin een mat. Ik lees trouwens ook nog wel eens wat over filterdoek ipv watten tegen zweefvuil, maar wat wordt daar precies mee bedoeld?
 
Er zitten 4 mandjes in, waarvan de onderste 3 vol zitten met Siporax. In het bovenste mandje zit SubstratPro met daarop filterwatten en dan daarop nog het voorfilter met daarin een mat. Ik lees trouwens ook nog wel eens wat over filterdoek ipv watten tegen zweefvuil, maar wat wordt daar precies mee bedoeld?
In dat geval is de enige echte mechanische filtrage dus je voorfilter en de filterwatten. Dat zou niet echt mijn keus zijn maar als dit al voor jou werkt, prima. Ik zou die voorfilter dan gewoon lekker laten zitten. Met drie mandjes vol siporax heb je al voldoende biologische media. Door je extra voorfilter zal het interne voorfilter een stuk minder vuil opvangen en hierdoor verhoogt dit de stand tijd van je filter en hoef je deze minder vaak open te maken. Die mat zal natuurlijk ook gewoon biologisch actief zijn en eventueel nog wat extra vuil vangen en dat lijkt me prima en voldoende.

Filterdoek? Als je die fijne witte filtermatten bedoelt dan is dat wij mij betreft gelijk aan watten alleen dan in 'mat' vorm. Wellicht wat gemakkelijker te gebruiken en altijd dezelfde dikte. Ik gebruik zelf meestal filterwatten.
 
In dat geval is de enige echte mechanische filtrage dus je voorfilter en de filterwatten. Dat zou niet echt mijn keus zijn maar als dit al voor jou werkt, prima. Ik zou die voorfilter dan gewoon lekker laten zitten. Met drie mandjes vol siporax heb je al voldoende biologische media. Door je extra voorfilter zal het interne voorfilter een stuk minder vuil opvangen en hierdoor verhoogt dit de stand tijd van je filter en hoef je deze minder vaak open te maken. Die mat zal natuurlijk ook gewoon biologisch actief zijn en eventueel nog wat extra vuil vangen en dat lijkt me prima en voldoende.

Filterdoek? Als je die fijne witte filtermatten bedoelt dan is dat wij mij betreft gelijk aan watten alleen dan in 'mat' vorm. Wellicht wat gemakkelijker te gebruiken en altijd dezelfde dikte. Ik gebruik zelf meestal filterwatten.

Aangezien ik verder geen last heb van perfectionisme ben ik nu natuurlijk heel nieuwsgierig naar hoe jij hem dan in zou delen. :) Het leek mij namelijk dat Siporax net zo goed mechanisch kon filteren als het Eheim Mech wat er eerst in zat, met als bijkomend voordeel dat de mechanische filtratie dan ook biologisch effect heeft. Of zie ik dat verkeerd?
 
Aangezien ik verder geen last heb van perfectionisme ben ik nu natuurlijk heel nieuwsgierig naar hoe jij hem dan in zou delen. :) Het leek mij namelijk dat Siporax net zo goed mechanisch kon filteren als het Eheim Mech wat er eerst in zat, met als bijkomend voordeel dat de mechanische filtratie dan ook biologisch effect heeft. Of zie ik dat verkeerd?
Laat ik voorop stellen dat dit mijn visie is en de meningen op dit forum nogal uiteen lopen. Ik wil dan ook niet beweren dat mijn mening/manier perse juist is maar wel dat het voor mij altijd goed werkt.

Het is eigenlijk niet de bedoeling om je biologische media bloot te stellen aan vaste vuil deeltjes omdat de poriën van de media daarmee verstopt kunnen raken waardoor de doorstroming van water stopt en die 'gang' dus onbruikbaar wordt voor bacteriën. De bacteriën die er in zaten zullen afsterven door gebrek aan zuurstof. Feitelijk verklein je dus het oppervlakte van je poreuze biologische media en verlaag je de efficiëntie er van. Dit kun je niet makkelijk meer herstellen door de media te spoelen, dat super fijne vuil zit dan vaak echt vast in de poriën. Na verloop van tijd zal dit uiteraard toch mineraliseren en komt de gang wel weer vrij, ideaal is het echter niet.

Siporax is gesinterd glas met heel veel kleine poriën en maak niet de fout om dit te vergelijken met die Eheim mech. Op het oog ziet het er redelijk hetzelfde uit maar eheim mech is gemaakt van glad keramisch materiaal en is juist bedoelt om mechanisch te filteren. De grootste vuil deeltjes raken makkelijk gevangen tussen de eindeloze gangen die deze media creëert voor het water en ideaal gezien dus de eerste stap van je mechanisch filter proces. Daarna ga je over op spons van grof, naar fijn en uiteindelijk superfijn (die filterwatten/matten).

Grof heb je nu al als voorfilter om je inlaatpijp heen dus wat ik zou proberen is dat voorfilter schuim vervangen door deze of soortelijke filtermat (fijn 30ppi) en daarop een laag filterwatten. Dat moet, als ik het zo inschat net passen. Het water in je voorfilter gaat naar de bodem van dat bakje toch? En komt dan door de filtermat omhoog en gaat over de rand naar beneden in je filter?
Zo maak je van je voorfilter dus je volledige mechanische filtrage en zorg je dat het water zo schoon mogelijk is voor het in aanraking komt met je siporax. De 30ppi filtermat is om er voor te zorgen dat je filterwatten niet te zwaar belast worden en snel dichtslibben met slechte flow tot gevolg. Vuil spreiding dus, daarom van grof (buiten-voorfilter)--> medium (30ppi schuim in voorfilter bakje)--> fijn (fiterwatten of mat).

Hoe je het nu hebt, door pas in de laatste fase je fijne mechanische filtrage te doen stel je de siporax bloot aan het fijne vuil met dus kans op verstoppen. Het is zo bovenop wel makkelijk te vervangen, daarom komt het denk ik uit de Eheim fabriek zo geleverd.
Wil er wel bij zeggen dat, omdat je drie mandjes vol hebt en in de regel 1L siporax genoeg is voor 200L water je waarschijnlijk voldoende media gebruikt om nog efficient genoeg te blijven, al verstoppen er wat poriën. Maar nu weet je in ieder geval waarom.

Richard van Pondguru heeft een hele playlist van video's die hij 'pimpt' en gebruikt hetzelfde principe. Hij gebruikt biohome ipv sopirax maar goed, dat werkt redelijk hetzelfde. Hier de video over jouw Eheim. Hij gebruikt alleen het gehele onderste mandje voor de mechanische filtrage. Wat ik wellicht ook zou doen, mits je genoeg siporax kwijt kan in die twee overgebleven mandjes in plaats van dat geprop in je voorfilterbakje. Ook nog het overwegen waard.

 
Laatst bewerkt:
Ik heb die video zelf eens bekeken en dat voorfilter mandje lijkt me net te klein (en ingewikkeld) voor wat ik net suggereerde. Dan toch het onderste mandje 'opofferen' voor mechanische filtrage en blijven er drie mandjes over voor biologische media, lijkt mij voldoende!
 
Ik heb die video zelf eens bekeken en dat voorfilter mandje lijkt me net te klein (en ingewikkeld) voor wat ik net suggereerde. Dan toch het onderste mandje 'opofferen' voor mechanische filtrage en blijven er drie mandjes over voor biologische media, lijkt mij voldoende!

Ik heb hem ook bekeken en er zit zeker wat in om het zo te doen. Enige wat ik me dan wel afvraag is hoe vaak die sponzen er dan uit moeten. Zoals je in het filmpje ziet komt het plaatsen van de mandjes vrij precies en ik haal ze er dan ook zo min mogelijk uit. En welke fijnheid aan sponzen gebruikt hij? Grof, medium en fijn zegt me niet zoveel. Kan ik daarbij gewoon op de kleur af gaan?
 
Ik heb hem ook bekeken en er zit zeker wat in om het zo te doen. Enige wat ik me dan wel afvraag is hoe vaak die sponzen er dan uit moeten. Zoals je in het filmpje ziet komt het plaatsen van de mandjes vrij precies en ik haal ze er dan ook zo min mogelijk uit. En welke fijnheid aan sponzen gebruikt hij? Grof, medium en fijn zegt me niet zoveel. Kan ik daarbij gewoon op de kleur af gaan?
De kleur zegt helaas niet veel dat is puur cosmetisch. Wellicht bij filterschuim.eu een noppenset bestellen zoals deze dan heb je ze alle drie. Ook de webshop van die biohome verkoopt een setje grof en medium matten (hier). Maar ook bij tuincentra/vijvershops/aquariumwinkels etc kun je dat wel kopen. Het is ook niet super belangrijk hoe grof of fijn je doet als er maar gradatie in zit zodat je het vuil kunt spreiden over alle drie de sponsen en zo verleng je de intervallen tussen schoonmaken. Hoe vaak je hem moet schoonmaken durf ik niet te voorspellen dat ligt voornamelijk aan de hoeveelheid zweefvuil wat het filter te verwerken krijgt. Met je voorfilter filter je het meest grove vuil er al uit dus dat zal wel mee vallen. Als je die elke week bij waterwissel gewoon even schoon maakt moet je filter maanden kunnen staan.

Ik heb het zelf iets anders opgelost. Ik heb geen voorfilter in mijn aquarium maar een aparte potfilter zonder motor met drie lagen spons (weer grof/medium/fijn/+filterwatten) in serie staan met mijn JBL potfilter. Die filtert dus eerst mechanisch en de JBL zit helemaal vol met biomedia. Wellicht voor jou ook nog een idee.

Op deze manier dus. Het witte potje bevat de sponsen die je rechts ziet en spoel ik eens in de 2 maanden uit. Die JBL ben ik al maanden niet in geweest. Witte potje zonder motor koop je gewoon op aliexpress. Ik had de HW-603 no pump versie gekocht. De bijgeleverde connectoren zijn voor 26/22 slang.

IMG_0541.JPG
IMG_0621 (2).JPG
 
De kleur zegt helaas niet veel dat is puur cosmetisch. Wellicht bij filterschuim.eu een noppenset bestellen zoals deze dan heb je ze alle drie. Ook de webshop van die biohome verkoopt een setje grof en medium matten (hier). Maar ook bij tuincentra/vijvershops/aquariumwinkels etc kun je dat wel kopen. Het is ook niet super belangrijk hoe grof of fijn je doet als er maar gradatie in zit zodat je het vuil kunt spreiden over alle drie de sponsen en zo verleng je de intervallen tussen schoonmaken. Hoe vaak je hem moet schoonmaken durf ik niet te voorspellen dat ligt voornamelijk aan de hoeveelheid zweefvuil wat het filter te verwerken krijgt. Met je voorfilter filter je het meest grove vuil er al uit dus dat zal wel mee vallen. Als je die elke week bij waterwissel gewoon even schoon maakt moet je filter maanden kunnen staan.

Ik heb het zelf iets anders opgelost. Ik heb geen voorfilter in mijn aquarium maar een aparte potfilter zonder motor met drie lagen spons (weer grof/medium/fijn/+filterwatten) in serie staan met mijn JBL potfilter. Die filtert dus eerst mechanisch en de JBL zit helemaal vol met biomedia. Wellicht voor jou ook nog een idee.

Op deze manier dus. Het witte potje bevat de sponsen die je rechts ziet en spoel ik eens in de 2 maanden uit. Die JBL ben ik al maanden niet in geweest. Witte potje zonder motor koop je gewoon op aliexpress. Ik had de HW-603 no pump versie gekocht. De bijgeleverde connectoren zijn voor 26/22 slang.

Bekijk bijlage 288135Bekijk bijlage 288136

Daar heb ik ook wel aan gedacht en ik heb nu ook nog een e902 als backup op deze bak draaien. Doordat ik lekkage heb gehad wil ik echter terug naar 1 filter omdat ik die dan in een bak kan zetten, wat met twee niet gaat lukken in mijn kast. Vandaar dat ik dit voorfilter gekocht heb. Ik ga achter die matten aan!
 
Met filterdoek bedoelt men denk ik filtervlies.

Volgens mij heeft dat geen voordelen tov filterwatten zover mij bekend is.
Nou, toch wel. Filtervlies is namelijk geen filterdoek maar iets wat eruitziet als geplette watten, dacht ik. Filterdoek ziet er anders uit maar is volgens mij ook wat anders. JBL heeft het wel maar ook tante Ali biedt iets dergelijks aan. Het voordeel zit hem met name in de herbruikbaarheid en gemak. Je kan dubbele lagen op pas maken die, als je voorfilter gespoeld moet worden, je er zo uitpakt en mee spoelt. Dat doek gaat maanden en maanden mee. Wanneer je lagen in je voorfilter maakt passen bovendien je sponzen gewoon nog. Zelf vind ik de werking beter maar vooral fijner in gebruik als watten.

IMG_20200125_134516.jpgIMG_20200125_134522.jpg
 
Mijn JBL voorfilter, het bovenste mandje dus is voorzien van meerdere lagen die er voor zorgen dat er geen grover vuil in het biologische deel terechtkomen. Hierdoor behoeft het filter maar eens in het jaar worden schoongemaakt. In dat bovenste mandje zit van boven naar beneden: Grove spons, midden fijne spons en filterdoek als onderlaag. Alleen ook dit mandje wordt van tijd tot tijd gespoeld.
 
Nou, toch wel. Filtervlies is namelijk geen filterdoek maar iets wat eruitziet als geplette watten, dacht ik. Filterdoek ziet er anders uit maar is volgens mij ook wat anders. JBL heeft het wel maar ook tante Ali biedt iets dergelijks aan. Het voordeel zit hem met name in de herbruikbaarheid en gemak. Je kan dubbele lagen op pas maken die, als je voorfilter gespoeld moet worden, je er zo uitpakt en mee spoelt. Dat doek gaat maanden en maanden mee. Wanneer je lagen in je voorfilter maakt passen bovendien je sponzen gewoon nog. Zelf vind ik de werking beter maar vooral fijner in gebruik als watten.

Bekijk bijlage 288158Bekijk bijlage 288159

Zou dit beter het vuil tegenhouden dan een laag filterwatten van bv 3cm?
 
Nou, toch wel. Filtervlies is namelijk geen filterdoek maar iets wat eruitziet als geplette watten, dacht ik. Filterdoek ziet er anders uit maar is volgens mij ook wat anders. JBL heeft het wel maar ook tante Ali biedt iets dergelijks aan. Het voordeel zit hem met name in de herbruikbaarheid en gemak. Je kan dubbele lagen op pas maken die, als je voorfilter gespoeld moet worden, je er zo uitpakt en mee spoelt. Dat doek gaat maanden en maanden mee. Wanneer je lagen in je voorfilter maakt passen bovendien je sponzen gewoon nog. Zelf vind ik de werking beter maar vooral fijner in gebruik als watten.

Bekijk bijlage 288158Bekijk bijlage 288159
Ik ken het niet maar ziet er wel interessant uit. Toevallig een naam of linkje van de aliexpress versie? De moeite om eens wat te bestellen en uit te proberen!
 
Ik gebruik nu die pakken met filtervlies zeg maar van zo n 2 cm dik maar wil het ook weleens proberen als dat beter moet werken.
Ik gebruik nu ook die pakken. Ik ben vooral benieuwd in de herbruikbaarheid en hoe snel het dicht slibt.

Dit ga ik gebruiken
Ja dat zou ik ook gebruiken bij een bioloog. Prima spul :)
 
Ik ben vooral benieuwd in de herbruikbaarheid en hoe snel het dicht slibt.

Ja ik gooi een stuk gelijk weg als ik het gebruik en ik gebruik ook watten maar merk weinig verschil. Door de Manen zit het vrij snel vol en moet ik het om de 2 weken vervangen.
 
Zou dit beter het vuil tegenhouden dan een laag filterwatten van bv 3cm?
Dat denk ik niet. Maar het is ook niet slechter dan filterwatten. Maar daar ging het me dan ook niet om. Wel om het gemak en de hergebruikbaarheid, zoals ik hierboven ook specifiek aangaf. Verder is het van belang dat er met filterdoek is te werken met lagen. Watten maakt e.e.a. al zo dik dat er hooguit nog een spons bovenop kan. Nu heb ik een drielaags voorfilter welke mijn biologische massa een jaar lang vrij houdt van schoonmaak.
 
Laatst bewerkt:
Maar om ff naar de kern te komen:

Heb je nu problemen met biologisch onbalans en/of zweefvuil?

zo nee dan zou ik naast dat voorfilter op de instroom (dat je filter een langere standtijd heeft zonder open te hoeven is altijd fijn natuurlijk, zowel voor het filter als voor jezelf :)) niks veranderen, die voorfilterspons in het filter laat je lekker zitten.

1. deze zal een stuk langere standtijd krijgen, biologisch dus ook sterk.
2. mocht er nog wat vuil zijn heb je nog een verdedigingslaag
3. Zo te lezen heb je al zoveel "bio media" (vergis je niet, sponzen zijn net zo hard bio media) dat ik het toevoegen van extra als niet nuttig beschouw.
 
Maar om ff naar de kern te komen:

Heb je nu problemen met biologisch onbalans en/of zweefvuil?

zo nee dan zou ik naast dat voorfilter op de instroom (dat je filter een langere standtijd heeft zonder open te hoeven is altijd fijn natuurlijk, zowel voor het filter als voor jezelf :)) niks veranderen, die voorfilterspons in het filter laat je lekker zitten.

1. deze zal een stuk langere standtijd krijgen, biologisch dus ook sterk.
2. mocht er nog wat vuil zijn heb je nog een verdedigingslaag
3. Zo te lezen heb je al zoveel "bio media" (vergis je niet, sponzen zijn net zo hard bio media) dat ik het toevoegen van extra als niet nuttig beschouw.
Volledig mee eens, hij vroeg zelf om de extra uitleg hoe ik het zou doen ;)

Als het nu prima werkt dan kun je het inderdaad ook gewoon zo laten want het zit prima in elkaar zo.
 
Dank allen! Ik kon niet zo snel aan geschikte sponzen komen en heb vanmiddag eerst maar eens de installatieset met voorfilter geplaatst en de JBL ontmanteld. Nu kan de Eheim in een bak in de kast staan en heb ik ook weer voldoende ruimte in de droogkamer om slangen en kabels fatsoenlijk door te voeren...

In de JBL zat ook Siporax en nog een hoeveelheid Eheim Mech Pro, wat ooit in de Eheim zat. Dat heb ik nu eerst in de onderste mand van de Eheim gestopt en de Biomech en Substrat Pro die nog in de bovenste mandjes van de Eheim zaten vervangen door Siporax uit de JBL. De opbouw is nu dus een mandje Mech Pro onderin, met daarop 3 manden Siporax.

Voorlopig laat ik het maar even zo staan, omdat het op zich inderdaad prima werkte. Mijn reden om naar verbetering te zoeken was puur dat die JBL er onderuit ging en ik de filtratie dan optimaal wil maken met de Eheim. Wat ik altijd nog kan doen is de Mech door sponzen vervangen of de huidige grove voorfiltermat door een fijnere, waardoor ik wel de genoemde opbouw krijg.

Maar goed, dat zien we wel tegen de tijd dat de hele bak leeg moet omdat de kast en de vloer vervangen moeten worden als gevolg van die lekkage...
 
Volledig mee eens, hij vroeg zelf om de extra uitleg hoe ik het zou doen ;)

Als het nu prima werkt dan kun je het inderdaad ook gewoon zo laten want het zit prima in elkaar zo.

Oh ik bedoelde het ook niet naar iemand specifiek hoor met "naar de kern komen" :)

gewoon meer voor mezelf :D
 

Terug
Bovenaan