Wat is er nieuw

Tweede filter en vulling

Tirroj

Well-known member
Lid geworden
9 oktober 2021
Leeftijd
46
Ik wil een tweede filter bijplaatsen. Wordt wederom oase biomaster 850. De ander werkt prima.

Qua vulling denk ik aan siproglass. De onderste mand dan met filtermat en watten en de rest met siproglass.
Het reeds draaiende filter wil ik dan op termijn ook zo opbouwen….

Wat zijn jullie gedachtes hierbij?

Je moet er alleen aan denken om filter media altijd zo op te bouwen dat je ( gezien vanaf de inlaat) van grof naar fijn gaat, NOOIT andersom.
Verder raad ik je aan om 250 gram Purigen ( in een echte Seachem The BAG) als enerlaatste filtermedium toe te voegen aan 1 filter.
Je zult versteld staan van het resultaat.

Ik moest siproglass even googelen, kende het niet.

Gek verhaal wat erbij staat van de fabrikant. Op de een of andere manier zijn deze (op het gat na) solide bonken materiaal zogenaamd 30x effectiever dan keramische ringen EN ze verzorgen denitrificatie. Ik geloof er geen zak van. 😛

Ik ga hier geen filtermedia-oorlog voeren, geloof maar gewoon wat je wilt. Maar mijn voorkeur, na de mechanische voorfiltering*, zou zijn één van de volgende dingen: grove filterspons, k1 / k1 micro / k+, of van die ronde nylon pannensponzen (lol yep). Je moet "hol" en redelijk grof oppervlak bieden, wil de balans tussen de waterstroom, het aangeboden oppervlak en de ruimte voor groei van de biofilm optimaal zijn.

*door bijv een simpel netje om de aanzuigkorf, dat heb ik bij al mijn potfilters

Je moet er alleen aan denken om filter media altijd zo op te bouwen dat je ( gezien vanaf de inlaat) van grof naar fijn gaat, NOOIT andersom.
Verder raad ik je aan om 250 gram Purigen ( in een echte Seachem The BAG) als enerlaatste filtermedium toe te voegen aan 1 filter.
Je zult versteld staan van het resultaat.
Thnks! Neem de tip mee….

Ik moest siproglass even googelen, kende het niet.

Gek verhaal wat erbij staat van de fabrikant. Op de een of andere manier zijn deze (op het gat na) solide bonken materiaal zogenaamd 30x effectiever dan keramische ringen EN ze verzorgen denitrificatie. Ik geloof er geen zak van. 😛

Ik ga hier geen filtermedia-oorlog voeren, geloof maar gewoon wat je wilt. Maar mijn voorkeur, na de mechanische voorfiltering*, zou zijn één van de volgende dingen: grove filterspons, k1 / k1 micro / k+, of van die ronde nylon pannensponzen (lol yep). Je moet "hol" en redelijk grof oppervlak bieden, wil de balans tussen de waterstroom, het aangeboden oppervlak en de ruimte voor groei van de biofilm optimaal zijn.

*door bijv een simpel netje om de aanzuigkorf, dat heb ik bij al mijn potfilters
T lijkt op zelfde spul als siporax….

Ik vind de meningen leuk. En heb ook al gelezen hier. Maar benieuwd naar ideeën voor mijn opstelling.

Dus thnks voor je input!

Volgens mij is je opzet helemaal prima.
Ik sluit me aan bij Gino: "Ik ga hier geen filtermedia-oorlog voeren, geloof maar gewoon wat je wilt."
Kunt er ook lavastenen in gooien; werkt ook prima.
Mechanisch werkt biologisch, biologisch werkt mechanisch.

Ik gebruik al vele jaren de voorfilter welke Eheim levert ( of leverde??) bij zijn Eheim 2200 serie. Zijn sneeuwwit maar na een maand heel onopvallend licht bruin/beige.
Die knijp ik., als de uitstroom van de fllter beduidend minder wordt, na de pomp even te hebben uitgezet, uit onder de lopende kraan en klaar ben je.
Met de 2 verpakt. Na een maand of 6 vervangen, ze worden langzaam aan heel soepel en dan werken ze niet fijn meer.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan