Wat is er nieuw

Tweede filter Rio 400

• Onderwerp starter Onderwerp starter AkitaLuna
  • Startdatum Startdatum
A

AkitaLuna

Guest
Op mijn 400l heb ik momenteel een Tetratec 1200 Plus staan tot 500L (interne filter heb ik eruit gehaald). Maar heb het gevoel dat die filter het alleen niet trekt dus wil ik er aan de andere kant ook nog eentje bijzetten.

Liefst een zuinige budgetvriendelijke filter en aangezien ik al heel wat goeds gehoord heb over JBL is mijn oog hierop gevallen. Maar welke?

Zou ik dan voor de e1501 gaan of gaat de e901 al voldoende zijn?

Voor de CO2 zou ik ��n van mijn twee filters dan ook willen voorzien van de Aqua Medic externe reactor 1000.

Tips?

Tja, Bij mij staat er Rechts een Eheim op, die blaast het water er Links in.
Wil je het voor de Co2 willen doen, zou ik er dan toch de 1501 bijzetten.

Is de stroming te sterk, dan de 901.

Misschien anderen met andere mening. kan,he.

Bertus zei:
Tja, Bij mij staat er Rechts een Eheim op, die blaast het water er Links in.

Als tweede filter bedoel je? En heb je beide uitstromen dan aan dezelfde kant staan of interpreteer ik dat verkeerd?

Nee, aan 1 kant, Rechts het filter,,, en links de uitstroom., is sterk genoeg om alles naar rechts te blazen.

Als tweede filter lijkt me dan de JBL e900 wel voldoende. Ik heb zelf een JBL 1500 (Oude versie) en ben er erg tevreden me, prima filter.

Bertus zei:
Nee, aan 1 kant, Rechts het filter,,, en links de uitstroom., is sterk genoeg om alles naar rechts te blazen.

Ah op die manier. Dus ��n filter met uitstroom aan ��n kant en instroom aan de andere.

Heb het hier in het begin zo geprobeerd, maar dat wou ook niet lukken. Nu staan beide (in -en uitstroom) aan dezelfde kant, maar als ie niet sterk genoeg is gaat dat zeker niet natuurlijk.

Ga toch de 1501 bestellen. Beter beetje overkill als weer te weinig. Als ie paar dagen draait haal ik de andere eraf, alles nieuw erin en dan zie ik wel of hem nog nodig is.

Bedankt voor de reacties. 🙂

Dat is inderdaad zo, mocht er toch teveel stroming zijn dan kun je het filter altijd remmen door middel van de kraantjes.

Wat ik wel raar vind is dat mijn planten meer dan genoeg bewegen doorheen de bak. Uitstroom loopt gelijk met de achterwand dus zou in principe heel de bak moeten rondgaan. Toch blijft er nog erg veel (zweef)vuil achter.

Heb je een foto van je bak?
Ja dus , zie ook een donkere bodem? onder het zand?

En zweefvuil moet er toch uit gefilterd worden.
Regelmatig de witte schoonmaken.

Of extra binnenfilter die het stof eruit haalt.

Hier even een recente van daarnet.

215151akitaluna_0_85_deskto.jpg

Die wat in mijn topic staan zijn al redelijk oud. Die 'zwarte' boord gaat schaduw geweest zijn aangezien het zand daar wat (te) dik lag. Dat is intussen al minder. Krijg wel redelijk rap een groen laagje (alg?) tussen het filterzand en de voorruit maar dat lijkt me enigszins normaal?

Filterwatten knijp ik om de 2 weken uit in emmer aquariumwater. Ook al eens een (dubbele) laag nieuwe gestoken (met nog een stuk oude erbij).

dusdanig veel zweefvuil kan duiden op rottend (kien)hout

caddyladdy zei:

Kan ik dat nog ergens anders aan zien dan?

Het kienhout zit er nog niet zo heel lang in (maand of 6) dus zou me wel snel lijken. Ook gekocht bij een grote LFS (niet dat dat iets wilt zeggen op zich).

AkitaLuna zei:
caddyladdy zei:

Het kienhout zit er nog niet zo heel lang in (maand of 6) dus zou me wel snel lijken. Ook gekocht bij een grote LFS (niet dat dat iets wilt zeggen op zich).

Ja, even voelen of het kienhout zacht of hard is. Indien je er gemakkelijk stukken kan afhalen is het waarschijnlijk rot.

Ludger zei:
AkitaLuna zei:
caddyladdy zei:

Ja, even voelen of het kienhout zacht of hard is. Indien je er gemakkelijk stukken kan afhalen is het waarschijnlijk rot.

Dat is dus, gelukkig, niet het geval. Alles nog hard. 🙂 JBL e1501 is ondertussen onderweg dus hopelijk zien we binnenkort resultaat.

Ik denk dat het zeker wel gaat helpen. Een filter welke op het meeste gunstige geval mogelijk 1200 Liter per uur pompt lijkt me niet voldoende voor een aquarium van 400 liter ook al wordt door de fabrikant beweerd van wel. Ik zelf heb bijvoorbeeld een JBL 1500 op een aquarium met een inhoud van 180 liter, perfect al zeg ik het zelf 😉

Ludger zei:
Ik denk dat het zeker wel gaat helpen. Een filter welke op het meeste gunstige geval mogelijk 1200 Liter per uur pompt lijkt me niet voldoende voor een aquarium van 400 liter ook al wordt door de fabrikant beweerd van wel. Ik zelf heb bijvoorbeeld een JBL 1500 op een aquarium met een inhoud van 180 liter, perfect al zeg ik het zelf 😉

Ja, die beginnersfoutjes he.

Achteraf gezien was ik beter meteen voor de e1901 gegaan maar ach, nu hebben we nog een reserve voor moest het nodig zijn. 🙂

Hij staat er zonet op. Ben benieuwd binnen paar uurtjes. Zal ook nog wel wat spelen worden met plaatsing van in -en uitstromen.

Heb al verschillende dingen gelezen:

- Instroom aan elke kant en uitstromen via spraybars van achterruit naar voorruit laten stromen.

- Beide in -en uitstromen aan dezelfde kant en richting.

- Instroom aan elke kant en uitstromen schuin tegen voorruit laten stromen.

- ...

Wat is het nu. 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan