Wat is er nieuw

Tweede filter toevoegen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Aukeveldman
  • Startdatum Startdatum
A

Aukeveldman

Guest
Goedenavond,
Ik heb een aquarium van 140*50*50 (+/- 410 liter) en deze bak draait met een externe filter. Maar ik ben nog niet helemaal tevreden over de staat van de bak. Ik heb nog wel last van zwevende deeltjes in het aquarium en ook vaak nog wel wat afval op de bodem, nu zag ik ergens om nog een filter toe te voegen. Om zo meer beweging enzo in de bak te krijgen.
Hoe denken jullie hier over?

Bedankt alvast,
Auke

Handig te weten welk filter je hebt?

Afval op de bodem zal je blijven houden al zet je er 10 filters op dat word nooit allemaal opgezogen, wat hier goed werkt daartegen is corydorasjes in je bak doen, die woelen de hele dag in de bodem en dan heb je dus dat het gaat zweven en wel opgezogen word door je filter, moet wel je bodem geschikt zijn voor corydorasjes

Je huidige filter moet wel in staat zijn om de boel schoon te houden. Hoe ziet je beplanting eruit? Welke bewoners zitten er in je bak? Wat en hoe voer je? De inhoud van je filter speelt ook een rol? Allemaal al vragen die van belang kunnen zijn om de oorzaak van je zweefvuil probleem te achterhalen.

Je huidige filter moet wel in staat zijn om de boel schoon te houden. Hoe ziet je beplanting eruit? Welke bewoners zitten er in je bak? Wat en hoe voer je? De inhoud van je filter speelt ook een rol? Allemaal al vragen die van belang kunnen zijn om de oorzaak van je zweefvuil probleem te achterhalen.
Beplanting gaat goed, valisneria vaak snoeien en ook mn anubias en cryptocoryne groeien en bloeien heel goed. Ook weinig alg verder.
4 maanvissen
6 boesemani regenboogvis
4 rode regenboog
3 heckeli cichliden, kleintjes
5 corydoras
2 ancistrus
2 kleine l201
15 kardinaaltjes
Ik voer fijn granulaat om de dag en zo nu en dan wat diepvries voer. En ik ververs elke week 1/3 water

Bruto (uitgaande van binnenmaat 140 x 50 x 50) is jouw bak 350 L. Verder uitgaande van 10% verlies door bodem etc heb je 315 L en het filter pompt 600 gallon = 2271 L. Bruto dus zeven keer de inhoud, wat op zich heel mooi is.

Maar het kan zijn dat de stroming niet goed verdeeld raakt waardoor je her en der vuilophoping hebt. Op welke manier komt het water vanuit het filter weer de bak in?

Edit: rekenfoutje verbeterd

Bruto (uitgaande van binnenmaat 140 x 50 x 50) is jouw bak 350 L. Verder uitgaande van 10% verlies door bodem etc heb je 315 L en het filter pompt 600 gallon = 2271 L. Bruto dus zeven keer de inhoud, wat op zich heel mooi is.

Maar het kan zijn dat de stroming niet goed verdeeld raakt waardoor je her en der vuilophoping hebt. Op welke manier komt het water vanuit het filter weer de bak in?

Edit: rekenfoutje verbeterd
Haha bedankt voor je berekening
Ik heb meerdere standen geprobeerd: hoog de bak in, scheef naar beneden, zo'n sproeibuis en ook wel es 2 buisjes. Nu gewoon wat scheef de bak in.

:deal:

Okeej. Elke bak is weer anders. En planten en decoratie spelen ook mee in het geheel. Wat meerdere mensen hier (onder wie @benvo ) met succes doen is een spraybar over ongeveer de hele lengte plaatsen en het water van boven via de voorruit naar beneden laten cirkelen. Lokaal kan ook een stromingspompje helpen.

Is het evt mogelijk om d.m.v. foto's de situatie te laten zien? 🙂

:deal:

Okeej. Elke bak is weer anders. En planten en decoratie spelen ook mee in het geheel. Wat meerdere mensen hier (onder wie @benvo ) met succes doen is een spraybar over ongeveer de hele lengte plaatsen en het water van boven via de voorruit naar beneden laten cirkelen. Lokaal kan ook een stromingspompje helpen.

Is het evt mogelijk om d.m.v. foto's de situatie te laten zien? 🙂
Oh ja dat is wel een goede, over de hele bak water in laten stromen en dan eventueel met een stromingspomp/wavemaker het water van links naar rechts te laten gaan?

Voorheen in een ander aquarium had ik altijd roofvissen die altijd druk in de weer waren en altijd met de bodem bezig waren, en daardoor veel beweging in de bak had. Toen echt altijd kraakhelder water, en nu een beetje een gezelschap aquarium en lang zo helder niet, dus beetje frustrerend

I snap what you mean

Oh ja dat is wel een goede, over de hele bak water in laten stromen en dan eventueel met een stromingspomp/wavemaker het water van links naar rechts te laten gaan?
Dat zou best eens kunnen werken ja. Heb het zelf eigenlijk nog niet op die manier geprobeerd. Is voor mijn bak ook onhandig (drijfplanten) en niet nodig.

Keep us posted

Een filter is geen stofzuiger.
Het is een waterzuivering apparaat.

Lees dit eens voor bodemvuil.

https://www.aquainfo.nl/mineralisatie/
Ik heb dat artikel eerder gezien. Het ontbreekt erin nog aan handvatten voor een praktische toepassing. Oftewel hoe komt men erachter welke C/N-verhouding de verschillende voersoorten hebben? Er wordt gesproken over een voederlijst maar de link ernaar is foetsie doetsie...

Ja inderdaad een mooi verhaal, maar zou ook niet weten wat ze met die voersoorten bedoelen..
Zou minder grind ook kunnen helpen?

Ik heb dat artikel eerder gezien. Het ontbreekt erin nog aan handvatten voor een praktische toepassing. Oftewel hoe komt men erachter welke C/N-verhouding de verschillende voersoorten hebben? Er wordt gesproken over een voederlijst maar de link ernaar is foetsie doetsie...
U vraagt, wij draaien.

https://www.aquainfo.nl/np-ratio-voedseldieren/

Daarnaast geld ook. Een hoogwaardig kwaliteitsvoer heeft betere C:N waardes.

Voeding wat als hoofdingrediënt vismeel bevat, heeft een hoge C:N waarde.

Vismeel is visafval inclusief graten, ingewanden en anderzins.
Dus bevat veel balaststoffen. Koolstof.
Evenals granen en meel. Dat is allemaal koolstof.
Dus kijk goed naar de volgorde van de ingrediënten. Het eerste ingrediënt is het meest, de laatste het minst.
Veel fabrikanten maken reklame met de laatste ingrediënten.
Met spirulina (0,005%) Dat zal ook werken......

Dus de bulk van het vlokvoer valt al af.

Afhankelijk van de inrichting van je bak wil het volgende ook een goede bijdrage zijn. Laat je bodem schuin aflopen richting je filterafzuiging, Dan dwarrelt je bodemvuil richting de lage kant en gaat mogelijk je filter het opzuigen. Succes

Haha bedankt voor de lijst
En die van het grind is ook een goede!

Haha bedankt voor je berekening
Ik heb meerdere standen geprobeerd: hoog de bak in, scheef naar beneden, zo'n sproeibuis en ook wel es 2 buisjes. Nu gewoon wat scheef de bak in.

Stel je voor dat je met een tuinslang, bijvoorbeeld, water in je bak spuit. Wat denk je dat er gebeurd? Juist, opdwarrelend vuil. Er ligt namelijk altijd wel wat op je bodem. Ik zou zorgen voor een betere spreiding van je inkomende water. Dat kan d.m.v. een spraybar. Wanneer je dit op een goede manier doet zal je zweefvuil probleem snel tot het verleden behoren.

Voorheen in een ander aquarium had ik altijd roofvissen die altijd druk in de weer waren en altijd met de bodem bezig waren, en daardoor veel beweging in de bak had. Toen echt altijd kraakhelder water, en nu een beetje een gezelschap aquarium en lang zo helder niet, dus beetje frustrerend
Een wavemaker, nóg meer beweging in je water met als gevolg nóg meer zweefvuil?

Klopt, maar als het zweefvuil dan weer weggefilterd wordt ben ik er ook vanaf toch?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan