Wat is er nieuw

Tweede filter

• Onderwerp starter Onderwerp starter Peter76
  • Startdatum Startdatum
P

Peter76

Guest
Hallo allemaal,
Ik heb een bak van 120cm met over de hele lengte een spray bar. Nu heb ik mij een tweede filter bij besteld. Hoe monteer ik die het best? Spray bar in twee doen? Of ander manier? Heb ook een co2 atomizer tussen uitstroom van huidige filter staan,hoe los ik dit op? Wil met twee filters werken (externe ).

Ik heb er 2 op de meterbak maar heb op de 1 een korte spraybar langs de zijruit en op de andere een uitstroommond. Beiden blazen vanaf de rechterruit dus naar links de bak in.
Echt technische adviezen kan ik je niet geven:sorry:

2 filters op een 120 bak is wel pittig hoor.
Als je niet teveel co2 wilt verliezen kan je beter de spraybar net onder het wateroppervlak plaatsen, voor de 2e filter kan je misschien een gewone uitstroom nemen die je dan op een plaats hangt waar wat minder stroming is?

Heb overal stroming,spray bar hangt net onder wateroppervlakte. Heb nu wat veel L nr s in bak zitten en zijn vervuilers zoals bekent is. Daarom tweede filter en ook als er eentje moest uitvallen,heb ik de andere nog. Zijn kostelijke vissen om ze te verliezen.

en ook als er eentje moest uitvallen,heb ik de andere nog

Dat is ook hier de reden om 2 te laten draaien en ik heb de uitstroom iets onder het water en amper tot geen oppervlaktebeweging. Wel erg veel planten voor de zuurstof.

Spray bar door de helft kan. Maar dan wel de aanzuig kruislings plaatsen.

Dus filter1 op linker spray bar aanzuig rechts. Filter2 op rechter spray bar aanzuig links.

Zo wordt de CO2 beter verdeeld. CO2 op filter1 komt uit linker spray bar. Gaat linker zuig in, komt dan weer uit spray bar rechts.

Dan maakt de co2 een langere weg zeg maar. Dat bedoel je dan zeker Marcel?

Dan maakt de co2 een langere weg zeg maar. Dat bedoel je dan zeker Marcel?

Nee.

Stel je zet CO2 op filter1 op de linker spray bar. De aanzuig ook links. Dus de stroming van het water blijft links. Hoe wil je rechts dan nog CO2 krijgen?

Spray bar zit op de achterwand!!

Ik denk dat er diverse mogelijkheden zijn,qua stroming zal je even moeten puzzelen, de spraybar in 2e is een goed idee zoals Marcel al zegt.

Zelf heb ik mijn zwaarste pomp op de spraybar over de hele lengte en net onderwater met een interne difussor erop, mijn 2e pomp met een korte spraybar net boven de 1e spraybar meer naar boven gericht om wat meer rimpeling in het water oppervlakte te krijgen.

Nee.

Stel je zet CO2 op filter1 op de linker spray bar. De aanzuig ook links. Dus de stroming van het water blijft links. Hoe wil je rechts dan nog CO2 krijgen?

Spray bar zit op de achterwand!!

Hier moet ik even over nadenken hoor🙂

Vandaag mijn filter binnen gekregen. Nu zitten er zwarte ruwe sponzen,actieve kool genaamd. Die beter vervangen door gowone spons? Schijnt actieve kool spons niet goed is?

Vandaag mijn filter binnen gekregen. Nu zitten er zwarte ruwe sponzen,actieve kool genaamd. Die beter vervangen door gowone spons? Schijnt actieve kool spons niet goed is?
Het is niet nodig, actieve kool haalt medicijn, kleurstoffen, geurstoffen en giftige stoffen (niet nitriet of ammoniak hoor), en ik lees dat het ook plantenvoeding op kan nemen. Dus je kunt het er gewoon uithalen en vervangen door een ander sponsje ofzo. En als je dan een kuur met een medicijn hebt gedaan kun je hem er een tijdje inhangen zodat de medicijnresten eruit gaan.😉

Welk merk filter heb je gekocht?

Is een tetra ex1200 filter

Hetzelfde als die ik in gebruik heb. Ga nu met twee filters filteren in mijn bak

Spray bar door de helft kan. Maar dan wel de aanzuig kruislings plaatsen.

Dus filter1 op linker spray bar aanzuig rechts. Filter2 op rechter spray bar aanzuig links.

Zo wordt de CO2 beter verdeeld. CO2 op filter1 komt uit linker spray bar. Gaat linker zuig in, komt dan weer uit spray bar rechts.
Dit heb ik inderdaad ook in mijn eerste bak en 2 externe filters waarvan een Sunsun die 1000 liter per uur filtert en een Tetra ex 800 plus en ook op een veilig gevoel moest 1 van de 2 uitvallen of stuk gaan dan is het geen echte ramp.
Op mijn 2de bak van 120 staat een JBL crystal profi e1501 die moet zwaar genoeg zijn en hier is het met aanzuigen uitmond.

Die zwarte sponzen in een tetratec zijn geen koolsponzen hè

Alhans die er standaard bijzitten niet. Dit zijn gewone sponzen die toevallig zwart zijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan