Tweede hands achterwand is paars?! Wat kan het zijn?


Susamsterdam

Member
Lid geworden
20 oktober 2020
Berichten
19
Leeftijd
54
Hoi allemaal,
Ik heb gisteren een tweede hands aquarium gekocht. De achterwand en delen van de stenen (het lijken bij beide de delen te zijn die boven de bodem uitstaken) zijn paars. Wat kan dat zijn? Is het schadelijk? Of met een goede poetsbeurt te verhelpen?
20201117_203048.jpg
20201117_203112.jpg
 
Het ziet er op somige plaatsen uit als penseelalg an voelt heel zacht aan. Maar waarom paars??
 
Ja, dankjewel, dat lijkt het wel te zijn. Hmm, ok, ik ga boenen. Die stenen krijg ik vast goed schoon. De achterwand is lastiger. Heeft iemand tips? Mischien in easy-carbo weken of zo? Voordat ik het in het aquarium gebruik?
 
Nouja dood is het al dus het zal met de tijd automatisch wel vergaan. Ik vind het zelf meestal niet zo storend eigenlijk en boenen op een achterwand lukt niet. Ik heb wel eens gelezen dat men met waterstofperoxide aan de gang is gegaan maar of dat echt werkt, ik durf het niet te zeggen.
 
Waterstofperoxide werkt echt wel goed. Gewoon er mee indeppen, en grote kans dat de kleur ook verdwijnt.
In elk geval is het niet giftig!
 
Ik vind die achterwand wel mooi zo, eigenlijk.
Persoonlijk zou ik het "losse" dode alg een beetje wegboenen en klaar.
 
Kan je waterstofperoxide in aquarium zelf gebruiken? Als je aqua gevuld is?
 
Kan je waterstofperoxide in aquarium zelf gebruiken? Als je aqua gevuld is?
Ja, in beperkte hoeveelheden.
ik gebruik dan wel eens een spuitje om dat zuurstofwater zo kort mogelijk bij de penseelalg te krijgen. Dan zet ik de pomp een paar minuten uit, en ik gebruik niet meer dan 10-20 ml.

Zuurstofwater geeft direct zuurstof af, en het verbrandt eigenlijk de alg. Je wil niet ineens een grote hoeveelheid in je aquarium gieten. Het breekt wel snel af, maar daar komt dus zuurstof bij vrij.
 
Ja, in beperkte hoeveelheden.
ik gebruik dan wel eens een spuitje om dat zuurstofwater zo kort mogelijk bij de penseelalg te krijgen. Dan zet ik de pomp een paar minuten uit, en ik gebruik niet meer dan 10-20 ml.

Zuurstofwater geeft direct zuurstof af, en het verbrandt eigenlijk de alg. Je wil niet ineens een grote hoeveelheid in je aquarium gieten. Het breekt wel snel af, maar daar komt dus zuurstof bij vrij.
Is dat waterstof peroxide.l bv zelfde als Söchting spul?
 
Is dat waterstof peroxide.l bv zelfde als Söchting spul?
Ja, maar Söchting is véél duurder.
Ik zie dat er Söchting is met 19% peroxide.
Daar moet je wel voorzichtig mee zijn met vissen in de buurt. Dat brandt de kiewen kapot als ze daar direct mee in contact komen.
Peroxide is vooral goed om te kuisen als je aquarium leeg is, of als je voorwerpen uit je aquarium wil reinigen.
Nadien is het dan echt totaal onschadelijk, en het trekt niet in stenen of zo.

Je kan zo'n achterwand of een paar stenene ook met bleekwater te lijf, en dat werkt, maar het duurt wel even voor de chloor dan weg is.

Peroxide in lage concentratie is totaal onschadelijk, en het breekt vrij snel af.
Als je het in contact brengt met algen of een bealgde steen dan zie je het direct bruisen, dat is zuurstof die vrij komt.
 
Je kan zo'n achterwand of een paar stenene ook met bleekwater te lijf, en dat werkt, maar het duurt wel even voor de chloor dan weg is.
Als hij in een grote bak zou kunnen dan kan dat prima en na het chloor even wat natuurazijn toevoegen aan het schone water en dan vervliegt het resterebde chloor als sneeuw voor de zon.
 
Als hij in een grote bak zou kunnen dan kan dat prima en na het chloor even wat natuurazijn toevoegen aan het schone water en dan vervliegt het resterebde chloor als sneeuw voor de zon.
Je moet daar voorzichtig mee zijn.
Bleek zal inderdaad geneutraliseerd worden door de azijn, maar dan krijg je dus chloorgas.

Je zal altijd mensen hebben die te veel bleek gebruiken, en daar dan een halve fles azijn bij gieten (is al gebeurd in toiletten bv).
Dan krijg je net te veel chloorgas dan goed is voor je, en daar zijn al ongelukken mee gebeurd.

Poetsvrouwen gebruiken graag bleek in het toilet, en tegen de kalk doen ze er dan nog wat azijn bij. Als je toilet dan niet verlucht is....
Als dat dan in grotere hoeveelheden gebeurt, dan gebeuren er ongelukken en belanden mensen in het ziekenhuis.
Daarom werk ik liefst met Peroxide op aquariumspullen.
 
ik heb thuis de 6% oplossing van Sochting..
 
onwijs, maar bedoel meer 6% is dat dan wel gewoon veilig?
om dat tegen de achterwand aan te spuiten? ook al is de bak gevuld.
 
onwijs, maar bedoel meer 6% is dat dan wel gewoon veilig?
om dat tegen de achterwand aan te spuiten? ook al is de bak gevuld.
Ik heb het al gedaan, maar dan niet meer dan 20ml per dag.
 
een beetje glorix 50% verdund er overheen smeren en dan een uurtje in de zon leggen
uv licht maakt dan ozon aan en versterkt de werking.

daarna een keer afspoelen met verdund azijn en schoon water
 
Je zal altijd mensen hebben die te veel bleek gebruiken, en daar dan een halve fles azijn bij gieten (is al gebeurd in toiletten bv).
Dan krijg je net te veel chloorgas dan goed is voor je, en daar zijn al ongelukken mee gebeurd.

Ik bedoelde ook dat je de achterwand eerst goed moet afspoelen en dan weer in schoon water zetten en dan er wat azijn bijdoen. Dan zal er nog minimaal chloor aanwezig zijn namelijk.
 

Terug
Bovenaan