Wat is er nieuw

tweede pomp/filter

• Onderwerp starter Onderwerp starter Displaynaam
  • Startdatum Startdatum
D

Displaynaam

Guest
Heeft een tweede pomp/filter nut? Ik ben al de hele tijd aan het google maar kan niet echt een antwoord vinden.

Mijn bak is 100cm breed, gewoon een vraagje?

Ligt eraan wat voor een pomp je nu al hebt 😉

Juwel Bioflow Binnen Filter. Volgens mij de 200 l/h

dan is het inderdaad de moeite wel waard want wat je nu hebt is niet veel...

Maar wat voor vissen heb je erin ?en wat zijn de maten van je bak? 100cm breed weet ik, maar hoe hoog en diep?

Ik heb nu misschien 10 vissen(zijn er pas een hoop dood gegaan, dat is een heel andere verhaal)

100x40x50

Een tweede filter is sowieso best handig,zeker in jouw geval omdat je huidige filter niet echt royaal is voor je bak.

Als je de mogelijkheid hebt zou ik er een filter bijzetten, liefst een externe. Als je er 1 pakt die bv 800 l/h doet heb je nog wat speling met je bestand qua keuze.2/3 keer je bak rond pompen in theorie is het meest ideale.
Als je externe dan goed ingedraaid/meegedraaid heeft kun je het binnen filter eruit doen en heb je gelijk wat ruimte 😉

Bedankt!

Diesel1610 zei:
d100cm breed weet ik, maar hoe hoog en diep?
Displaynaam zei:
Juwel Bioflow Binnen Filter. Volgens mij de 200 l/h
Ik snap deze twee berichten tezamen niet.

De meterbak van Juwel (Rio 180) heeft standaard toch een veel zwaardere pomp dan 200 L/uur (600 dacht ik)?

~ Ivo

Geen idee eigenlijk, maar ik ben van mening dat je zowiezo die interne mag weggooien ivm ruimte en capaciteit.
vanaf 150l is een externe wel het beste.

Maar wat snap je niet ivo?
Dat een meterbak van Juwel altijd een zwaarder intern filter heeft? Het hoeft geen meterbak van Juwel te zijn, kan best een mix zijn van bv MP ?

Diesel1610 zei:
Dat een meterbak van Juwel altijd een zwaarder intern filter heeft? Het hoeft geen meterbak van Juwel te zijn, kan best een mix zijn van bv MP ?
Op dat laatste doel ik inderdaad. Is het een willekeurige bak met een 200 L/uur juwel bioflow (bestaan die uberhaupt) of... ?

Overigens ben ikzelf van mening dat de standaard binnenfilter een normale visbezetting prima aankan, zeker die van de wat kleinere bakken.
Ga je over naar wat zwaardere vervuilers dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.

~ Ivo

10 vissen op 200 liter is geen gek bestand doorgaans. Wat voor vissen zitten erin?
Maar 200 l/h op 200 liter vind ik wat weinig. Ik denk niet dat er een goede stroming is op deze manier.

Hoop dat TS nog even kan antwoorden....

Diesel1610 zei:
Geen idee eigenlijk, maar ik ben van mening dat je zowiezo die interne mag weggooien ivm ruimte en capaciteit.
vanaf 150l is een externe wel het beste.

Volgensmij heeft zelfs de rekord 60 een juwel intern filter van 400 l/ph. 200 l/ph bestaat volgensmij niet eens van de juwel filters.

vroeger had je een 280 l/h in de 60 cm bakjes

een nieuwe rio 125 heeft standaard een 400 l/h pomp mee

Sorry voor de verwarring ff korte uitleg: mijn pomp ging kapot die was 200 l/u ben naar een aquarium zaak geweest en heb gevraag om een nieuwe pomp voor mijn aquarium.
Toen heb hij er 1 aangewezen en heb ik die gekocht. Van Juwel voor 200liter bak dacht dat ook de l/u was sorry. Het is 500 l/u van Juwel.

Sorry voor mijn grote fout hebben jullie allemaal antwoord gegeven op verkeerde gevens. Dit keer 100% zeker en met de nieuwe info:

500 l/u voor 200 liter bak, heeft het nu om een buitenfilter er bij de zetten?
Als ik nou gewoon een 800 l/u (teveel?) buitenfilter er bij koopt en er bij plaats? Of is dat te veel van het goede? De verkoper vond 500 l/u te weinig (al heb ik het bij hun gekocht en gevraag wat het beste was voor mijn bak) en beveelte mij aan om een 800 l/u externe filter te kopen?

De reden dat ik het vraag is omdat deze pomp lijkt minder krachtig dan mijn 200 l/u pomp. Maar misschien is deze wel efficienter? Hij maakt om het even stom de zeggen minder bubbels
En wil niet dat weer al mijn vissen dood gegaan...

Diesel1610: Er zaten meer vissen in maar er zijn er paar dood gegaan,door de. Er zitten nu twee vlindervissen,2 dwerg affinis en 6 neon tetra.

Je huidige filter is idd wat aan de magere kant voor je bak,je hebt nu op het moment weinig vissen dus ook weinig belasting van het water en is het geen ramp maar neem aan dat je in de toekomst toch wel meer bewoners neemt en dan is een (extra) filter die bruto 4 keer de inhoud van je bak kan filteren wel goed.

Waarom twee vlindervissen, wat Moet je ermee?

Seabait: Ik ga er overna denken en ik dank u voor het advies.

Bertus:Ik kreeg twee vlindervissen er bij toen ik mijn aquarium een jaartje terug gekocht, kan ze moeilijk weggooien plus ze zijn wel mooi.

500 liter per uur te weinig voor een 200 liter aquarium? Dat vind ik wel erg kort door de bocht...

De eheim 2213 eens als voorbeeld: 440 liter per uur en volgens Eheim geschikt voor aquaria tot 250 liter. Ik ken ook iemand die een 2213 op een 240 liter bak heeft en geen centje pijn.

~ Ivo

Ik heb deze pomp pas gekocht de verkoper zij dat die goed genoeg was. Later had ik twijfel en ging ik via google nog meer twijfel.

Indergeval kan ik een tweede pomp er bij plaatsen? Want ik heb deze nu al. Heeft het nut heeft het voordeel een tweede pomp er bij plaatsen?

Displaynaam zei:
Ik heb deze pomp pas gekocht de verkoper zij dat die goed genoeg was. Later had ik twijfel en ging ik via google nog meer twijfel.

Indergeval kan ik een tweede pomp er bij plaatsen? Want ik heb deze nu al. Heeft het nut heeft het voordeel een tweede pomp er bij plaatsen?

Het altijd beter zo kan je altijd 1 pomp goed schoonmaken en zal de bacterie cultuur minder verstoord worden.

Wat voor filter is het dan (merk, model)?

Een tweede filter heeft inderdaad wel nut, maar de vraag is of het nodig is.

~ Ivo

kpaulu: Dus het heeft nut? maar moet de tweede pomp/filter dan wel boven de 500 l/u zijn of hoe die niet zo sterk de zijn i.v.m dat er al 500 l/u pomp/filter in zit.

Mascha&Ivo: pomp: juwel eccoflow 500 en filter ook van Juwel weet alleen de naam niet.

Wij hebben Vader ook een keer willen verrassen,met 2 vlindervissen.
Zaten ook bij kleine visjes.in de winkel.

10 minuten in de bak en 6 neon tetra,s minder.
Hup ,uit de bak en terug gebracht.
Foutje,niet bedankt.

Gelukkig niets over gehoord.

Mascha&Ivo zei:
500 liter per uur te weinig voor een 200 liter aquarium? Dat vind ik wel erg kort door de bocht...

De eheim 2213 eens als voorbeeld: 440 liter per uur en volgens Eheim geschikt voor aquaria tot 250 liter. Ik ken ook iemand die een 2213 op een 240 liter bak heeft en geen centje pijn.

~ Ivo

Kan zo snel niet vinden dat iemand hier neerzet dat het filter te weinig zou zijn maar vind het zelf zeker niet royaal zoals eerder aangegeven.
Fabrikanten overdrijven weleens meer over hun eigen producten natuurlijk 😉
Had zelf eerst enkel een 2213 op m'n Vission 180 staan maar was maar magertjes hoor en had echt geen overdreven bestand.

Seabait zei:
Kan zo snel niet vinden dat iemand hier neerzet dat het filter te weinig zou zijn maar vind het zelf zeker niet royaal zoals eerder aangegeven.
Nee, maar de term 'mager' kan wel zo worden begrepen. Even wat extra uitleg vragen moet kunnen.
Bovendien suggereert de volgende zinsnede (met onderstreept woordje 'wel') wel degelijk dat het te weinig zou zijn nu: "en dan is een (extra) filter die bruto 4 keer de inhoud van je bak kan filteren wel goed".
Mogelijk niet zo bedoeld, maar ook dan geldt dat even navraag moet kunnen 😉

Seabait zei:
Fabrikanten overdrijven weleens meer over hun eigen producten natuurlijk 😉
Dat zou dus in dit geval niet handig zijn, want hoe minder overdrijving hoe eerder je een grotere filter met hoger prijskaartje kunt verkopen.

Seabait zei:
Had zelf eerst enkel een 2213 op m'n Vission 180 staan maar was maar magertjes hoor en had echt geen overdreven bestand.
Waaruit trok je die conclusie? Kon je geregeld NH3/4 meten? NO2?
Mijn uitspraak geen centje pijn was gebaseerd op het afwezig zijn van NH3/4 en NO2, een - voor zover mogelijk - objectieve maatstaf.

~ Ivo

Mocht de ts nog vragen over m'n reacties hebben zal ik daar graag antwoord op willen geven maar dat in mijn ogen onzinnige gemier van je over een aantal woorden van mij ga ik niet verder voeden hoor Ivo 😉

Net of het prijskaartje van o.a. Eheim nog niet hoog genoeg is.... en de opgegeven liters die het filter per uur zou verwerken is zonder filtermateriaal en dat zetten ze toch ook niet op de doos bv.
Afhankelijk van het filtermateriaal kan dit enorm afwijken.

Ik ben geen mannetje van de testjes en trek/trok m'n conclusie puur aan wat ik in de bak zie gebeuren.
Veel vuil bleef bv her en der in de bak hangen en nu niet meer dus lijkt me prima! 😉

Je kunt natuurlijk ook even vermelden of je het wel of niet zo hebt bedoeld, in plaats van het hebben over onzinnig gemier. Want als ik in je woorden lees wat ik hierboven schrijf kunnen anderen dat ook erin lezen, dus ook onze vraagsteller Displaynaam en om hem/haar gaat het... niet?

Seabait zei:
Ik ben geen mannetje van de testjes en trek/trok m'n conclusie puur aan wat ik in de bak zie gebeuren.
Veel vuil bleef bv her en der in de bak hangen en nu niet meer dus lijkt me prima! 😉
Duidelijk.

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
Je kunt natuurlijk ook even vermelden of je het wel of niet zo hebt bedoeld, in plaats van het hebben over onzinnig gemier. Want als ik in je woorden lees wat ik hierboven schrijf kunnen anderen dat ook erin lezen, dus ook onze vraagsteller Displaynaam en om hem/haar gaat het... niet?~ Ivo

Gaat juist wel om de ts maar die maakt het niet zo lastig,verder eigenlijk niemand en is dat echt iets Ivo's! 😉

Nu ik het nog eens lees klinkt onzinnig gemier een stuk minder aardiger dan dat ik het bedoelde trouwens dus mijn excuus.

No problem 🙂

Bertus: Ja ik miste ook ineens ook een paar vissen...

Verder ik hou het maar goed in de gaten, en overweeg om over een enkle weken een externe filter de kopen.

Dit is mijn 3de topic en krijg alleen maar goed advies!

Ja,kleine visjes zijn voor hun.

hebben een laadklep,kan wel een flink visje in.

krekeltjes gaan voeren.

Displaynaam zei:

Verder ik hou het maar goed in de gaten, en overweeg om over een enkle weken een externe filter de kopen.

weet je ook wat voor Filter je erbij gaat halen?

Displaynaam zei:

Ja, dat weet ik toch!!
We sturen je niet met een kluitje in het riet.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan