Wat is er nieuw

tweede potfilter ?

Hancock

Well-known member
Lid geworden
18 juli 2010
Ik heb een vraag over het plaatsen van een tweede filter. Ik moet mijn aquarium nog opstarten maar ben op 't moment nog alle techniek aan het uitproberen en alles nog aan het uitdenken. Ik wil naar een aquarium van 1.50 x 50 x 60 of 1.60 x 60 x 70 of eentje van 1.60 x 60 x 60. Ook daar ben ik nog niet uit 🙂 maar goed, de vraag: Ik heb via via een goede eheim potfilter kunnen overnemen. Werkt nog prima, het is een Eheim 1200 Xl dus eentje met 1x retour en 2x aanzuig aansluitingen. Welke filter kan ik daarnaast het beste gaan gebruiken ? Ik dacht aan JBl 1500 of een kleinere versie van Eheim. De laatste zijn volgens mij altijd 'stiller' maar omdat de Eheim die ik nu heb staan al best wat volume heeft vroeg ik me af of een JBL 1500 al niet te groot zou zijn. Over alle aansluitingen moet ik mijn hoofd ook nog buigen. Hoop dat iemand ervaring heeft met .......en mij op de goede weg kan helpen. Bij voorbaat dank

Ik heb nu 2 keer een JBL e1500 staan naast elkaar! pakt aardig wat ruimte in maar ik vind het waard. Denk er over na om alles in PVC uit te voeren! Maar lees je eerst heel goed in en bekijk bouwverslagen van andere mensen en stel vragen voor je begint te lijmen! Ik dacht dat ik aan alles gedacht had maar ben momenteel mijn hoofd aan het breken hoe ik sommige "fouten" (vergetelheden) nu op moet lossen... Maar Ik denk er zelf over na om mijn nano in PVC uit te voeren! Dit werkt supper en als je een paar kraantjes van EHEIM koopt zit je toch al snel aan de zelfde kosten.
2017-01-14 14.42.55.jpg

Je kan ook denken aan een instelbare pomp (e reeks) dan kan je de flow sturen zodat het niet ineens te veel is een als hij zachtjes draait is tie nog zuiniger ook

Ik heb zowel Eheim als JBL staan maar kan niet zeggen dat de Eheim echt stiller is. Ik vind ze beiden behoorlijk geruisloos en ze staan in de woonkamer.

Ik werk met de 1200xlt dus met heater en een 2224 ... ik moet zegge dat de 2224 echt totaal ruisloos is en de 1200xlt die hoor je wel maar mag ik wel als je ziet wat een bak beest het is 😛

Hoe belangrijk is het geluid? Een beetje geluid mag wel?

Je Eheim 1200 Xl is denk ik direct de top van het geluid. Ik heb er ook 1 gehad, die was niet echt stil te krijgen.
Maar in een huiskamer is dat nou ook weer niet zo erg..

Nee het geluid was ook maar bijzaak. Ik dacht alleen dat de eheim filters stiller zouden zijn dan andere. Vandaar dat ik benoemde. Blijkt dus dat een JBL ook zo goed als geen geluid maakt. Dan keer ik daarmee terug naar de oorspronkelijke vraag wat verstandig is om als tweede filter aan te schaffen. Tot dusver is de 2224 genoemd en een instelbare pomp voor flow sturing. Nu kan ik dat ook al met de 1200xl die ik nu heb liggen. Een JBL 1501 vind ik persoonlijk nogal een grote pomp om er naast te hangen, maar dat kan ik natuurlijk mis hebben. Dus ben er nog niet wat nou verstandig als tweede pomp.

Ligt er aan waarvoor je de 2e pomp voor wil gebruiken. Gewoon als back up, voor stroming of voor echt extra filteren.

JBL 1501 is lomp. Maar lomp is beter, want dat betekend meer filter massa (meer buisjes en sponsen etc.).

De stroming kan altijd harder of zachter worden gezet met volgens mij elke pomp.

Eheim experience 350 is misschien ook een leuke.

2224 is inderdaad stiller dan stil. Ik slaap er letterlijk naast (1m afstand) en open kast en hoor helemaal niets. Maar die zijn al oud en vervangen door Eheim.

Google ff en je vindt genoeg (Eheim) filters.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan