Wat is er nieuw

Tweedehands Juwel Rio 240

• Onderwerp starter Onderwerp starter MennoMD
  • Startdatum Startdatum
M

MennoMD

Guest
Goedemiddag!

Vandaag heb ik spotgoedkoop een Juwel Rio 240 Beuken Aquarium Inclusief Meubel op de kop weten te tikken.

Het enige dingetje bij deze bak is; hij is als terrarium gebruikt.
En, de deksel is niet meer aanwezig. Maar, dan nog was de prijs een lachertje. (35 euro, kon ik hem niet voor laten staan..)

Gelukkig ben ik iemand die absoluut niet vies is van een beetje klussen, en heb ik de nodige materialen snel binnen bereik.

Hij staat nu midden in de woonkamer, omdat ik mezelf er mentaal op aan het voorbereiden was om te gaan testen hoe waterdicht hij nog is.
Echter viel mij toen op dat in het midden normaal een soort van dwarsbalk hoort te lopen, en deze vakkundig weggebroken is.

Aangezien de deksel ook mist, lijkt het mij niet een groot probleem hier een passende oplossing voor te maken.
Toch is een bijpassende bovenkant, kant en klaar mooier. Lijkt mij.

Zijn er voor deze bakken ook losse onderdelen te verkrijgen?
Anders; wat voor materiaal is een goede dwarsbalk van te maken? hout waterdicht maken is natuurlijk een optie, maar de bevestiging zal niet snel de krachten kunnen houden van het kunststof wat er vast in zat.

Daarom schakel ik graag hulp in van een ervaringsdeskundige en/of iemand die verstand heeft van dit soort zaken.

Bedankt!

De stabilisatie strip voor de Juwel 240 is te koop bij Veldhuis aquarium voor 11 euro.
Informeer wel even of hij ook voor jou model geschikt is , er is een oud en een nieuw model van juwel

Groet John

Bij Zoo plus kan je de lichtkap bestellen voor 110 euro incl TL lampen .
Wel even informeren of daar ook de 2 kleppen bij zitten.

Dat zou je dan totaal inclusief aquarium 155 euro kosten , vraag mij af of je voor dat geld of iets meer niet een compleet aquarium tweedehands had kunnen kopen.

Groet John

Het ging me vooral om de stabilisatie-strip, Bedankt daarvoor!

Wat de lichtkap betreft, zat ik er meer over na te denken om hier zelf iets voor te maken.
In mijn kennissenkring zal ik goedkoop aan veel materialen kunnen komen.
Toch ga ik even informeren wat de prijs is, en wat ik dan krijg bij zooplus.

Ook dit valt me nog zeer mee, ik woon zelf in het noorden van het land, en ook op marktplaats is het aanbod voor grotere aquaria matig.
In ieder geval een leuke klus, voor hopelijk een mooi resultaat!

Oke, De stand van zaken op dit moment;

Zojuist alle kit en houten blokjes die erop zaten weggehaald en de restanten van de oude stabilisatie-strip.

Ook ben ik bezig met de elektronica bij elkaar zoeken voor de lichtbalken.
Hiervoor heb ik nu twee evsa'tjes liggen van Philips die beide een TL5 lamp van 54 watt aankunnen.
Deze heb ik gekozen omdat de orginele lichtbak ook tweemaal een 54 watt lamp heeft, maar ik deze ook apart kan inschakelen.

Ook heb ik een kleine laag water erin zitten om te kijken of de bodem goed waterdicht is.

Mijn stappenplan op dit moment;

- wachten op de Stabilisatie strip en deze bevestigen
- complete bak testen op waterdichtheid en zo nodig waterdicht maken.
- lichtbak maken en aansluiten
- achterwand maken.
ik weet nog niet of ik dit in stenen ga doen, of met schuim/epoxy.
- de nodige delen afwerken met epoxy.
- Techniek mooi wegwerken. Ook deels in achterwand verstoppen.
- zand/grind er in verwerken.
- planten en vullen met water.

Nu ben ik nog op zoek naar diverse dingen, als een buitenfilter.
Heb nu een eheim 2324 op het oog.
Lees en leer hier veel op dit forum. Ook al plaats ik niet veel berichten, ik hang hier toch veel rond.
Zie dat veel vragen al eerder beantwoord zijn.

Mocht ik ergens iets vergeten zijn, of mocht je opmerkingen hebben, lees ik dat natuurlijk graag!

EDIT:
ik ben eigenlijk nog op zoek naar een systeem waarmee ik makkelijk water kan verversen. Maar, zonder aftappunt bij een afvoer.
Zal dus bijvoorbeeld met twee grote jerrycans kunnen, en afsluiters voor de filterpomp. Echter twijfel ik hierover, ik denk vast weer te moeilijk. Zijn er mensen die hier oplossingen voor gemaakt hebben?

wat je stappen plan betreft zou ik eerst de bak tot de helft met water vullen om te kijken of het onderste deel water dicht is
mocht je moeten kitten maakt het niet hebben van een strip het wat makkelijker
kan je in een keer je kit rups door trekken
je kan hem ook helemaal vullen dan voor de zekerheid even een lijmklem in het midden er op zetten eventueel met twee latten tussen bak en lijmklem

toevoeging
zie ook dat je een achterwand zelf wilt maken dan zou je kunnen overwegen het bovenstaande eerst te doen dan de achterwand en dan pas de strip
kun je mooi je achterwand in 1 stuk laten

wat je water verversen betreft zonder aftap punt bij een afvoer blijft het toch een geval waar moet ik met het water heen
twee jerrycans is een oplossing maar ook die moeten leeg
zou daar nog eens over na denken
is een slang geen optie dan

groet

jaap

Klinkt veelbelovend zeg. Dan heb je niet net als ik 2 linkerhanden dus 😀.

Ik hou er wel van een project te hebben met een beetje uitdaging. 😉

Zelf doe ik veel met elektra, ook in het loodgieterswerk kan ik mijn weg redelijk vinden, alleen nooit eerder heb ik zoveel dingen moeten overwegen om vissen goed gezond te kunnen houden.

De opties worden flink beperkt als ik zie welke materialen slecht zijn onderwater en last krijgen van condens etc.

Ik krijg altijd een heel goed gevoel als ik met een heel klein budget, een mooi resultaat krijg. Natuurlijk is het absoluut niet de bedoeling om te besparen op kwaliteit, maar wat ik zelf kan, doe ik ook het liefst zelf.

Edit: ik las te snel, had de reactie van jaap nog niet gelezen.

Maar dat is zeker een goed punt. Echt een dingetje wat ik had gedaan, waar ik later dubbel werk aan had gehad. bedankt!

Het vullen blijft een puntje. Ik ga hier eens goed over nadenken, misschien dat ik later op een goede oplossing kom.

MennoMD zei:
Oke, De stand van zaken op dit moment;

Zojuist alle kit en houten blokjes die erop zaten weggehaald en de restanten van de oude stabilisatie-strip.

Ook ben ik bezig met de elektronica bij elkaar zoeken voor de lichtbalken.
Hiervoor heb ik nu twee evsa'tjes liggen van Philips die beide een TL5 lamp van 54 watt aankunnen.
Deze heb ik gekozen omdat de orginele lichtbak ook tweemaal een 54 watt lamp heeft, maar ik deze ook apart kan inschakelen.

Ook heb ik een kleine laag water erin zitten om te kijken of de bodem goed waterdicht is.

Mijn stappenplan op dit moment;

- wachten op de Stabilisatie strip en deze bevestigen
- complete bak testen op waterdichtheid en zo nodig waterdicht maken.
- lichtbak maken en aansluiten
- achterwand maken.
ik weet nog niet of ik dit in stenen ga doen, of met schuim/epoxy.
- de nodige delen afwerken met epoxy.
- Techniek mooi wegwerken. Ook deels in achterwand verstoppen.
- zand/grind er in verwerken.
- planten en vullen met water.

Nu ben ik nog op zoek naar diverse dingen, als een buitenfilter.
Heb nu een eheim 2324 op het oog.
Lees en leer hier veel op dit forum. Ook al plaats ik niet veel berichten, ik hang hier toch veel rond.
Zie dat veel vragen al eerder beantwoord zijn.

Mocht ik ergens iets vergeten zijn, of mocht je opmerkingen hebben, lees ik dat natuurlijk graag!

EDIT:
ik ben eigenlijk nog op zoek naar een systeem waarmee ik makkelijk water kan verversen. Maar, zonder aftappunt bij een afvoer.
Zal dus bijvoorbeeld met twee grote jerrycans kunnen, en afsluiters voor de filterpomp. Echter twijfel ik hierover, ik denk vast weer te moeilijk. Zijn er mensen die hier oplossingen voor gemaakt hebben?

Welkom op het forum! Verversen kun je ook doen met behulp van een opvoerpompje met een slang eraan. Hang je het pompje in het aquarium en je laat de slang in de tuin/wc/gootsteen lopen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan