Twijfel aquarium aanschaf


Rudy P

Well-known member
Lid geworden
24 maart 2015
Berichten
80
Hallo allen!

Ik heb nu een rio 125 maar deze past na verbouwing niet meer in het interieur.

Dus op zoek naar wat anders.

Ik kan max 130cm kwijt. Nu was mijn oog gevallen op de Eheim vivaline 240. Deze bak is mooi, en leverbaar in antraciet. Nu kan ik ook wit kwijt, juwel heeft tegenwoordig mooi hoogglans wit.

Voordeel voor mij aan de Eheim:
-Aluminium schuifdeksels, geen plastic kapjes meer.
-makkelijk verplaatsbare en uitbreidbare verlichting
-geen trekstrip

Nadeel en voordeel tegelijk is de hoogte van de bak. Hij is 50 cm hoog. Vergelijkbare bakken van andere merken gaan richting de 60 en soms zelfs 66. Voordeel is dat ik makkelijk bij de bodem kan zonder moeilijk te doen (ben niet zo groot), nadeel is wat beperking qua visbestand.

Het budget is 700 euro voor de bak en meubel. Techniek tel ik niet mee.

Iemand nog een gouden tip?

Dank,
 
Ik heb zelf de Aquatlantis Fusion maar er zijn nu nieuwe modellen op de markt maar of je die voor 750 vindt met kast in die maat dat betwijfel ik een beetje.
 

Kun je het huidige meubel niet restylen? te denken valt aan laminaat eroverheen plakken, of betimmeren met steugerhoutdelen
Dat vereist wel wat aanpaswerk. En opzich zie ik het ook wel zitten om een wat grotere bak te gaan houden.

Ik heb zelf de Aquatlantis Fusion maar er zijn nu nieuwe modellen op de markt maar of je die voor 750 vindt met kast in die maat dat betwijfel ik een beetje.
De nieuwe modellen kom ik zo rond de 750 uit excl. Levering. En dan heb ik eigenlijk net niet de goeie kleur.

Bedankt voor het meedenken.

Opzich heeft die Eheim alles wat ik zoek, alleen twijfel ik wat door de hoogte van de bak.
 
Dan zou je of je budget moeten oprekken of sparen of MP afzoeken naar die eheim.
 
Eheim heeft de kwaliteit van Eheim

Maar wat ook een fraaie optie zou zijn (ook vanwege de huidige actie bij Petsplace) is een Vision 260 (compleet met onderkast € 593)

Heb je wel een blikvanger met prima maten 120 x 64(h) x 46
 
Je kan ook eens bij van Wolferen informeren. Die kunnen wel wat maken voor dat bedrag
 
Ik vind die hogere aquaria juist wel mooi, kunnen planten mooi groot worden. Nadeel is wel dat het soms lastig is om de lagere planten voldoende licht te geven, maar het is wel mogelijk.

Nog een tip: ik heb toen mijn aquarium bij de Hornbach gehaald. De Hornbach heeft zo'n regel/actie dat wanneer je product bij een ander goedkoper kunt vinden (moet wel een Nederlands bedrijf/webshop zijn) je het product voor die prijs krijgt + 10% extra korting. Met een aquarium kan die korting in euro's dus best oplopen 👍🏻

Heb je al naar het merk Akvastabil Fusion gekeken? Ik ken dit merk zelf eigenlijk niet, maar ik vond het mooie maten en een mooi exterieur hebben :)
 
Ik ben het helemaal eens met het voordeel van hoge bakken, dat de planten er veel natuurlijker in de hoogte kunnen groeien. Vandaar dat ik stem op zo hoog mogelijk😄
 
@Rudy P erg interessant onderwerp. Volgens mij hebben we vergelijkbare eisen. Ik ben ook op zoek naar een nieuw aquarium:
Ongeveer 120x50x50 qua maten, dus niet iets vierkants. De kast moet mooi aansluiten op het aquarium en dus niet overhangen zoals bij die van Juwel. Liefst in het wit en dan strak. Niet steigerhout ofzo.

Ik heb gekeken naar
  1. CIANO Emotions Pro 120 = +/- 600 euro
  2. Aqualantis Volga 350 = +/- 780 Euro
  3. Eheim Vivaline LED+ 240 = +/- 610 Euro
  4. Eheim Proxima LED 250 = +/- 800 Euro
  5. Oase highline 200 = +/- 1080 Euro
Waar zit het grote prijs verschil in? Filter en verwarming heb ik al.
 
@Rudy P erg interessant onderwerp. Volgens mij hebben we vergelijkbare eisen. Ik ben ook op zoek naar een nieuw aquarium:
Ongeveer 120x50x50 qua maten, dus niet iets vierkants. De kast moet mooi aansluiten op het aquarium en dus niet overhangen zoals bij die van Juwel. Liefst in het wit en dan strak. Niet steigerhout ofzo.

Ik heb gekeken naar
  1. CIANO Emotions Pro 120 = +/- 600 euro
  2. Aqualantis Volga 350 = +/- 780 Euro
  3. Eheim Vivaline LED+ 240 = +/- 610 Euro
  4. Eheim Proxima LED 250 = +/- 800 Euro
  5. Oase highline 200 = +/- 1080 Euro
Waar zit het grote prijs verschil in? Filter en verwarming heb ik al.

Kleine correctie
De nieuwere Juwels zijn tegenwoordig met aangelsoten zijkant

Afwerking, design en kwaliteit bepalen een deel van de kostprijs
Exclusieviteit is ook een factor, hoe meer er verkocht worden des te goedkoper het geproduceerd kan worden

Een kale bak van de Trofis Colissa 1200 weegt nagenoeg 2 keer zoveel als de vergelijkbare Rio 240 (echt waar, ik heb ze allebei getild)

De mooiste is naar mijn smaak de Oase, maar helaas ver buiten mijn budget
 
@Rudy P erg interessant onderwerp. Volgens mij hebben we vergelijkbare eisen. Ik ben ook op zoek naar een nieuw aquarium:
Ongeveer 120x50x50 qua maten, dus niet iets vierkants. De kast moet mooi aansluiten op het aquarium en dus niet overhangen zoals bij die van Juwel. Liefst in het wit en dan strak. Niet steigerhout ofzo.

Ik heb gekeken naar
  1. CIANO Emotions Pro 120 = +/- 600 euro
  2. Aqualantis Volga 350 = +/- 780 Euro
  3. Eheim Vivaline LED+ 240 = +/- 610 Euro
  4. Eheim Proxima LED 250 = +/- 800 Euro
  5. Oase highline 200 = +/- 1080 Euro
Waar zit het grote prijs verschil in? Filter en verwarming heb ik al.
Haasie,

Ik ben uiteindelijk voor de Eheim vivaline 240 gegaan. Hij staat nu en nog geen spijt.

Voordeel aan de Eheim TOV bijvoorbeeld Juwel (voor mij dan):
Geen trekstrip door gebruik van dikker glas
Schuifpanelen als afdekking. Heel makkelijk toegang tot de bak dus, en ook grote decoraties (hout of achterwand uit één stuk) is simpel te doen.
Komt met een extern filter.
Komt met een mooie dunne en makkelijk verplaatsbare LED lamp
Door het ontbreken van trekstrips enzo makkelijk DHZ lampen ofzo in de bak te maken.

Juwel is met zijn onderkasten fors vooruit gegaan. Ik had een (nieuwe) Rio 125. Kast loopt bijna helemaal onder het aquarium door. Laatste 2 cm niet. Maar deuren zijn mooi hoogglans wit en het geheel is strak. De oude kasten oogten wat goedkoop, de nieuwere ogen luxe.

Er was wel één klein dingetje aan de Juwel waar ik me aan irriteerde. Binnen een jaar na aanschaf ging het witte plastic van het aquarium wat vergelen. De kast niet. Er wqs tegen het einde een duidelijk kleurverschil.

Het grote voordeel van Juwel tov de Eheim is dat als je de 350 zou pakken je meer hoogte (en liters) hebt.

Ik heb meerderee Juwels gehad en wilde eens wat anders. Niets ten nadele van Juwel.
 
Kleine correctie
De nieuwere Juwels zijn tegenwoordig met aangelsoten zijkant

Afwerking, design en kwaliteit bepalen een deel van de kostprijs
Exclusieviteit is ook een factor, hoe meer er verkocht worden des te goedkoper het geproduceerd kan worden

Een kale bak van de Trofis Colissa 1200 weegt nagenoeg 2 keer zoveel als de vergelijkbare Rio 240 (echt waar, ik heb ze allebei getild)

De mooiste is naar mijn smaak de Oase, maar helaas ver buiten mijn budget
De OASE bakken zijn inderdaad heel mooi. Zo ook de luxere serie van Eheim. In mijn geval beiden boven budget.
 
Ik zie dat ik de keuze moet aanvullen met:
5. Trofis Colissa 1200 = +/-580 Euro

@Scalari op de website van Juwel zie ik dat de Juwel 350 nog steeds een beetje overhangt. kijk ook hier:


Bedoel je een ander type? De lido? die is weer meer vierkant.
 
Ik zie dat ik de keuze moet aanvullen met:
5. Trofis Colissa 1200 = +/-580 Euro

@Scalari op de website van Juwel zie ik dat de Juwel 350 nog steeds een beetje overhangt. kijk ook hier:


Bedoel je een ander type? De lido? die is weer meer vierkant.
Ze hangen inderdaad nog net een beetje over.
 
Ik zie dat ik de keuze moet aanvullen met:
5. Trofis Colissa 1200 = +/-580 Euro

@Scalari op de website van Juwel zie ik dat de Juwel 350 nog steeds een beetje overhangt. kijk ook hier:


Bedoel je een ander type? De lido? die is weer meer vierkant.

Colissa is te smal voor TS
Specificaties Colisa A-1200:
Afmetingen aquarium: 120 cm x 42 cm x 65 cm. Glasdikte: 10 mm. Inhoud circa. 245 liter

Min 2 x 1 cm. glas maakt de bak 40cm inwendig

Het is wel een oer en oer degelijk ding, maar helaas te diep daarom heb ik em verkocht
 

Terug
Bovenaan