Twijfel CO2 set (cadeautje )


Zo’n ding is niet helemaal dicht, althans de twee die ik heb niet. Er zit lucht tussen het aquariumwater en de vloeistof in die continue-tester. Het aquariumwater stroomt er langs, CO2 komt in de lucht terecht en komt zo in aanraking met de meet-vloeistof. althans, dat lijkt mij de werking van zo’n ding als ik er logisch over na probeer te denken.
 
Hehe hij doet het, ging water verversen en gooi altijd alles in die hoek (waar het eitje zit), een paar uur later keek ik nog maar weer eens en wel verrek groen. En een mooi kleurtje ook gok het op ca 30 mg/l. Hij hangt precies aan de andere kant van mijn bak en uitstroom, ongeveer waar het tegen die want komt in het midden staat het eitje ong. Ik begreep overgens uit de instructies dat ik hem met de zuignap naar beneden in de bak moest plaatsen, maar er moest dus blijkbaar water in... Dacht al hoe kan dat ding nu zo iets meten...

Dit staat in het boekje:
Plaats met de zuignap naar beneden, en zet hem zo vast.
Zie er op toe dat in de opening van de witte dop een lucht laagje ontstaat dat de indicatorvloeistof van het water gescheiden houd.
De indicatie vindt plaats als gevolg van diffusie.

Dus ik dacht dat er geen water bij mocht komen..

?Afijn door de stroming van het vullen zal het eitje dan wel gevuld zijn?, als die troep maar niet in mijn bak komt maar daar is vast wel over nagedacht.
Maar dat is dus ca 170/180 BPM, dat is aardig wat voor een 112 ltr bak. Houd dat nu ook in dat ik veel meer voeding moet toepassen omdat er nu meer word opgenomen/verbruikt door de sterke planten? Zo had ik 3 dagen geleden wat drijf plantjes gekocht en dacht is dit alles, nu lijken het wel gemuteerde lellibladen.

Gaat nog een hele missie worden hier een goed schema aan te hangen hoeveel zooi ik er wel niet allemaal aan toe moet voegen, nou ja heb alles komt het eindelijk van pas.
 
Zo’n ding is niet helemaal dicht, althans de twee die ik heb niet. Er zit lucht tussen het aquariumwater en de vloeistof in die continue-tester. Het aquariumwater stroomt er langs, CO2 komt in de lucht terecht en komt zo in aanraking met de meet-vloeistof. althans, dat lijkt mij de werking van zo’n ding als ik er logisch over na probeer te denken.

Inderdaad, zo werkt het in principe, ik weet dat de checker niet compleet dicht mag zijn om te kunnen meten, het zou moeilijk meten zijn als er geen uitwisseling van gassen mogelijk is nietwaar;)
Maar ik bedoelde het anders eigenlijk.
De allereerste checker die ik kocht kwam met één flesje reagens (broomthymolblauw) en de handleiding zei dat de checker zelf gevuld moest worden met 3 ml aquariumwater gemengd met een aantal druppels van de reagens. (Ik dacht dat het één van dennerle was maar ben niet meer zeker. )
Alleszins merkte ik snel dat dat geen juiste/efficiënte manier was. Als je zelf moet mengen heb je 4KH of 2KH water nodig in het ei en werkt een mengsel van reagens en aquariumwater niet zoals het moet...
Dus ik vroeg me gewoon af hoe de handleiding bij deze checker is, dus wat er juist in de checker moet.
Ik gebruik nu druppels plus 4KH water als basis maar een 'ready to use'-vloeistof die je rechtstreeks kan gebruiken is eigenlijk nog handiger.
Maar Tuinkabouter heeft waarschijnlijk gelijk dat deze geleverd wordt met een kant en klare oplossing, moeilijk te zien op de foto's. Nog zo handig want dan moet je dus niets zelf mengen en is de foutmarge kleiner. De handleiding zou het inderdaad wel vermelden als er nog gemengd moet worden...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@RonG ja het kan zijn dat je overige voedingstoffen ook harder gaan.
Het KAN het hoeft niet.

Maar meten is weten in dit verhaal ;)
 
het hele eitje is wit, dus dat komt goed met aflezen.
Verder heb ik het volgens het boekje gedaan en in de instructies staat nergens iets over dat het 10 cm onder het water opp moet zoals in de link van gast07. Maar zover mogelijk van je co2 uitlaat/difusor in een plek waar stroming is, nou dat is niet zo moeilijk met een 950 ltr pomp die vol open staat op een bak van 112 ltr.
Stom toevallig wel de test ongeveer daar geplaatst (10 cm onder water opp), verder kun je weinig fout doen.
Maar als je hem met de zuignap naar benden plaatst komt er toch automatisch de benodigde lucht in en hoef/kan je verder niks doen?
Verder moeten er dus eerst belletjes in komen en dan begint i te meten.


7977ee64d8ec2c5a9a7d8151d1dd3dfa.jpeg


7977ee64d8ec2c5a9a7d8151d1dd3dfa.jpeg



Deze laatste foto heb ik net genomen na een minie aanpassing 3/4 uur geleden. Water is een beetje troebel omdat ik een zak silcaex er in had en het eheim substraat weer terug erin heb gedaan, en die zwarte buisjes heb vervangen voor Balance balls van proline van tetra. Dus wat van die filter opstart zooi er in gedaan.

7977ee64d8ec2c5a9a7d8151d1dd3dfa.jpeg

Dit is wel prima zo toch dit is toch rond de 30 mg/l?
Maar ja wel 180 + bellen per min, dat leverd deze kleur, iets donkerder dan aanbevollen maar een planten bak moet dat 25/30 mg/l zijn zoals in mijn geval. Maar vind het wel erg veel bpm, kan het niet meer bij houden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan