Twijfel tussen 2 merken.


Patje1976

Well-known member
Lid geworden
8 november 2019
Berichten
85
Leeftijd
47
Zoals het er nu naar uit ziet gaat eind van het jaar de box van de jongste de deur uit en gaan we het een en ander verplaatsten in de woonkamer en komt er plaats voor een groter aquarium en we zitten te denken aan een bakmaat van 120cm tot 150cm breed ongeveer met een bijbehorend meubel erbij.
Ik heb al veel info opgezocht en in een paar winkels gaan kijken naar verschillende merken.
In principe ben ik niet tegen 2de hands maar vaak is er wel iets in een advertentie wat me niet bevalt zoals; compleet visbestand overnemen, of krassen, geen led (of niet degene waar ik zelf voor zou kiezen) of simpel gezegd niet onze kleur.
Dus blijven we steken bij nieuw en dan specifiek 2 merken/types
De Akvastabil Fusion 130 set, of de Aqualantis Fusion 120 set (met het 40mm meubel)
De Akva geeft ons nog de vrije keus mbt verlichting (waarschijnlijk de Fluval Aquasky LED 2.0)
En qua filtering zal waarschijnlijk gekozen gaan worden voor een Oase Biomaster Thermo 600.
En de Co2 zal door middel van een Co2 reactor die ik onder in het kastje monteer.
Maar wat zijn voor jullie de voors en tegens zijn bij deze bakken ?
 
De tegens bij deze bakken is dat ze geen 150cm zijn.
Als je 150cm kwijt kan zou ik daar zeker voor gaan.
Dan is die fusion 120 maar 40 diep dat vind ik zelf te weinig, de 130 is wel 50 diep wat ik netter vind.

Voor een bak van 150 zou ik kijken naar 50 a 60 diep en 60 hoog.

Misschien kan je een bak op maat laten maken?
 
Bak op maat hebben we ook naar gekeken (net als een 150cm bak) maar dat wordt een iets te dure grap, want dan zitten we alleen voor de bak met meubel al dik over de €1000,- en de door mij voorgestelde Aqualantis zit rond de €850.- inclusief licht (moet dan nog wel een controller op) en de (ondiepte) is voor ons ook wat die bak laat twijfelen, en ik kan de Akva vinden voor €645,- (zonder lampen) en als ik daar de Fluval lamp bij neem komt ie op ongeveer hetzelfde uit als de Aqualantis en dat vinden we een mooie prijs (en het filter moeten we zoiezo bij beide kopen.
 
Die heb ik ook al gezien ja, maar dan is hij voor die 10 cm wel een stuk duurder, en als ik hem dan vergelijk met de ptijs van een Akvastabil dan zou ik voor de laatste kiezen.
Beide merken vinden we prachtig, en als er geen verschillen blijken te zijn in kwaliteit (of iig geen verschillen waar wij ons aan zouden kunnen "irriteren") dan kiezen we voor de minst dure optie.
Ik wil de combi bak/meubel/licht/filter rond de €1000.- houden
 
je hebt bij de Aquatlantis volgend mij dikker glas. De Akvastsabil heeft volgens mij dunner 8 mm rondom en 10 bodem.
de Fusion 10mm en de40mm kast oogt en is erg robuust.
 
Dat van de glasdikte klopt inderdaad en de 40mm kast oogt niet alleen robuuster maar ik heb me laten vertellen dat de 19mm kast wel eens op de hoeken door wil buigen met eventuele alle gevolgen van dien.
 
Ik zou doorsparen en er eentje op maat laten maken.
zo heb je er eentje die helemaal naar je zin is in de maten die jezelf kwijt kan.
persoonlijk vind ik wat diepere bakken altijd mooi maar dat is standaard niet te vinden.
dat het wat meer kost vind ik zelf niet belangrijk omdat het vele jaren mee zal gaan.
 
Het is niet zo zeer dat ik door moet sparen om een grotere of maatwerk bak te kopen, het is meer "een limiet" die wij aanhouden wat we prijs technisch acceptabel vinden, want als het om de ruimte gaat kan ik zelfs nog wel een 220cm bak kwijt van een meter diep.
 
Die heb ik ook al gezien ja, maar dan is hij voor die 10 cm wel een stuk duurder, en als ik hem dan vergelijk met de ptijs van een Akvastabil dan zou ik voor de laatste kiezen.
Beide merken vinden we prachtig, en als er geen verschillen blijken te zijn in kwaliteit (of iig geen verschillen waar wij ons aan zouden kunnen "irriteren") dan kiezen we voor de minst dure optie.
Ik wil de combi bak/meubel/licht/filter rond de €1000.- houden
Ok maar dan moet je bij de Akva nog wel de verlichting kopen en de Aquatlantis is compleet voor zeg maar 1100 euro. Het enige dat ik weet dat diverse leden deze bak hebben en er tevreden over zijn. Natuurlijk moet jezelf je keuze maken.
 
Ok maar dan moet je bij de Akva nog wel de verlichting kopen en de Aquatlantis is compleet voor zeg maar 1100 euro. Het enige dat ik weet dat diverse leden deze bak hebben en er tevreden over zijn. Natuurlijk moet jezelf je keuze maken.

Dat klopt, die Akva is met een fluval Aquasky 2.0 ongeveer dezelfde prijs als een Aqualantis waar de verlichting al inzit (daar moet ik dan wel nog een losse controller voor kopen)
 
Als ik kijk op de Aquatlantis website dan wordt de Fusion nu geadverteerd als de Fusion Pro en komt hij met een extern filter. Dit heb ik echter nog niet gezien in de winkels.

Die heb ik ook al gezien ja, maar dan is hij voor die 10 cm wel een stuk duurder

Niet enkel 10cm dieper maar ook hoger, bijna 100 liter extra inhoud

Dat klopt, die Akva is met een fluval Aquasky 2.0 ongeveer dezelfde prijs als een Aqualantis waar de verlichting al inzit (daar moet ik dan wel nog een losse controller voor kopen)

Voor een EasyLed control 2 heb ik hier in België € 60,00 betaald, dit is dan wel niet de Luminus.
 
Het is niet zo zeer dat ik door moet sparen om een grotere of maatwerk bak te kopen, het is meer "een limiet" die wij aanhouden wat we prijs technisch acceptabel vinden, want als het om de ruimte gaat kan ik zelfs nog wel een 220cm bak kwijt van een meter diep.
Ik zelf heb eigenlijk nooit een bak kunnen vinden die helemaal naar mijn zin was.of te ondiep of te laag etc.
nu aantal jaren bezig met zeewater en dan is het nog lastiger omdat je ook veel ruimte in het meubel wil voor een sump en alle apparatuur.
er zijn vele bakkenbouwers waar je een offerte kunt opvragen.
de ene zal beduidend goedkoper zijn dan de ander dus kan je mooi vergelijken wat de “meerprijs” is dan wanneer je een standaard bak koopt.
 
Het is niet zo zeer dat ik door moet sparen om een grotere of maatwerk bak te kopen, het is meer "een limiet" die wij aanhouden wat we prijs technisch acceptabel vinden, want als het om de ruimte gaat kan ik zelfs nog wel een 220cm bak kwijt van een meter diep.
Dan zou ik dat zeker overwegen die 220 cm dan een meter diep is nu ook weer overdreven
Waarom omdat de meesten er toch achter komen op den duur dat een grotere bak toch ook wel heel mooi is :D
Trouwens weet niet of je al eens gekeken hebt naar vol glas bakken in plaats van merk gebeuren vaak betaal je bij merk gebeuren ook een stuk naam.
 
Dan zou ik dat zeker overwegen die 220 cm dan een meter diep is nu ook weer overdreven
Waarom omdat de meesten er toch achter komen op den duur dat een grotere bak toch ook wel heel mooi is :D
Trouwens weet niet of je al eens gekeken hebt naar vol glas bakken in plaats van merk gebeuren vaak betaal je bij merk gebeuren ook een stuk naam.

dit hoor je Idd heel vaak dat de hobby zo goed bevalt dat de bak al gauw te klein is.
 
Dan zou ik dat zeker overwegen die 220 cm dan een meter diep is nu ook weer overdreven
Waarom omdat de meesten er toch achter komen op den duur dat een grotere bak toch ook wel heel mooi is :D
Trouwens weet niet of je al eens gekeken hebt naar vol glas bakken in plaats van merk gebeuren vaak betaal je bij merk gebeuren ook een stuk naam.
Een meter diep Is wel mooi maar dan loop je weer tegen andere problemen aan.
heb zelf voor 80 diep gekozen zodat deze nog door de deur kon.
 
dit hoor je Idd heel vaak dat de hobby zo goed bevalt dat de bak al gauw te klein is.
Ik weet er alles van, ik heb jaren terug al aquaria gehad maar doordat mijn vrouw en ik een grote kinderwens hadden en wat niet wou lukken (5 miskramen in de totaal 6 jaar in de medische molen te hebben gezeten was voor ons de lol er vanaf, nu we bijna 10 jaar verder zijn en ondertussen toch spontaan zelf zwanger zijn geraakt en de eindstand op 1 prachtige dochter van ruim 3 hebben en sinds 7 maanden een zoontje, en doordat mijn dochtertje de sissen bij de Intratuin altijd zo leuk vindt zijn we weer begonnen half vorig jaar met een oud 20 liter bakje wat we nog hadden staan, en na wat "upgrades" in een goed half jaar 110 liter verder inclusief een compleet Co2 systeem met een 2 kg fles om daar voorlopig geen upgrade nodig te hebben.
En aangezien er hier ook nog een verdieping op het huis geplaatst gaat worden over niet al te lange tijd zullen we toch al niet te klagen hebben over de diverse uitgaven.
En opzich een bak aanschaffen van over de 2 meter kan wel maar daar hoort ook weer meer techniek in, meer filtering, verwarming, inrichting, en niet te vergeten onderhoud.
Dus zolang ik niet de loterij win of vroegtijdig met pensioen kan zal het bij een 120cm tot 150cm bak blijven want met 2 kinderen en een bbq hobby moet ik toch mijn tijd (en centen) wel goed verdelen.
 
Je hebt helemaal gelijk hoor, verstandig om vooraf zo over de kosten na te denken. Niet bij iedereen staat de aquarium hobby op nummer 1 van het prioriteiten lijstje :)

Akvastabil Fusion vind ik een erg mooi aquarium en dat zou denk ik mijn keus zijn.
 
Misschien een hamburger minder eten dan :D ;)
Het gaat bij mij wel wat verder dan een burgertje of een lapje vlees.:D
Ben meer van de low and slow en de grote stukken vlees met veel voorbereiding en bbq controllers enzo (staan 4 bbq's in de tuin die veel hun eigen doel hebben.
 
O jee, nou ja je hebt er plezier in moet je maar denken want anders zou dit er niet staan.
 
En of dat ik er plezier in heb, maar dat neemt niet weg dat ik een mooie bak in de woonkamer wil hebben staan. en denk dat met 1 van de 2 merken wel een eyecatcher zal hebben.
 
Mooi dat jullie kinderwens toch nog is uit gekomen :thumbs:gefeliciteerd met zoon en dochter
Voor de rest helemaal gelijk niet hoger springen als de knip toe laat.
 
Nou,... misschien dat ik alles nog maar wat laat bezinken want we zijn daarstraks naar de nieuwjaarsbeurs van de Siervis in Oosterhout geweest waar het reuze gezellig was en we wat leuke dingetjes hebben meegenomen.
Komt mijn vrouw ineens met een berekening van een Akvastabil 160 (160x60x60) en dan geen verlichting van Fluval maar dan een set inclusief controller van Buy at John (die stond ook op de beurs) en kwam dan "maar" €300.- duurder uit dan de 2 eerder genoemde opties, en dan zouden we wel van 325 liter naar 576 liter gaan en dat is die €300,- ons wel waard. :D :D :D
En aangezien we nog tijd genoeg hebben ga ik voor die laatste maat toch ook nog maar eens wat offertes opvragen bij wat bakkenbouwers.
Dus maar eens kijken of we een beetje goede recensies kunnen googelen voor bakken bouwers.
Jeetje,.... wie had dat kunnen denken hahahahahaha, (ja,... mijn vrouw is meestal mijn restrictie, en dat is vaak ook wel nodig ook lol)
 
Laatst bewerkt:
Qua zelfbouwbakken zou ik niet de eerste de beste beunhaas aannemen die het voor een aanlokkelijk bedrag aanbiedt want daar is garantie tot aan de voordeur.

Van Wolferen aquariumbouw hebben wij al onze zelfbouwbakken vandaan, uitermate tevreden over
 
Qua zelfbouwbakken zou ik niet de eerste de beste beunhaas aannemen die het voor een aanlokkelijk bedrag aanbiedt want daar is garantie tot aan de voordeur.

Van Wolferen aquariumbouw hebben wij al onze zelfbouwbakken vandaan, uitermate tevreden over
Daar heb ik toevallig een aanvraag gedaan :-D en kreeg als antwoord;
in 140x50x60 met 50 wh zoals daar ( zonder overloop) komt neer op 955 euro (Dat was een aquarium compleet met onderkast erbij).
 
Zou de onderkast zelf maken, bespaart behoorlijk
In principe zou ik dat wel kunnen, maar daar ontbreekt de zin in, bovendien wil ik dan toch de kap en meubel van hetzelfde materiaal en voor je het weet ben ik daar een heel weekend aan bezig en ben ik met alle spullen die er voor nodig zijn net zo veel kwijt als dat ik het laat maken.
 
Ook ik heb destijds een offerte opgevraagd bij van wolferen. Ben er ook wezen kijken.

uiteindelijk heb ik mijn bak laten maken door aqualife.
Die leveren echt strak werk.
 

Bijlagen

  • EDC69713-E160-4FB1-A552-E2218EE6685F.jpeg
    EDC69713-E160-4FB1-A552-E2218EE6685F.jpeg
    51.1 KB · Weergaven: 136
Ook ik heb destijds een offerte opgevraagd bij van wolferen. Ben er ook wezen kijken.

uiteindelijk heb ik mijn bak laten maken door aqualife.
Die leveren echt strak werk.
Mijn volgende word ook aqualife.

Of ik dan ook de bekleding uitbesteed weet ik niet, nu alles zelf gedaan maar het gaat toch een stuk strakker als je er het goede gereedschap en werkplaats voor hebt
 
ik heb zowel een akvastabil als een aquatlantis :) toevallig vorige week een 2 meter variant binnen gekregen

aquatlantis is wel betere/degelijke kwaliteit als je kijk naar de bouw. Maar ik vind de prijs dusdanig lager met een akvastabil dat dit mijn voorkeur heeft :) en hij draait al 1.5 a 2 jaar bij mij en niets mee aan de hand. Beiden prima aquaria, maar de prijs van een akvastabil maakt het voor mij makkelijker haha


 
ik heb zowel een akvastabil als een aquatlantis :) toevallig vorige week een 2 meter variant binnen gekregen

aquatlantis is wel betere/degelijke kwaliteit als je kijk naar de bouw. Maar ik vind de prijs dusdanig lager met een akvastabil dat dit mijn voorkeur heeft :) en hij draait al 1.5 a 2 jaar bij mij en niets mee aan de hand. Beiden prima aquaria, maar de prijs van een akvastabil maakt het voor mij makkelijker haha



Is dat even grappig, ik heb een "abo'tje" op je kanaal dus weet ik wat je hebt staan ja, wel heel gaaf die 2 meter,... en wat verdwijnt zo'n meter "bakje" in het niet als hij zo naast die 2 meter staat.
 
Heeft even geduurd voor ik een update heb geplaatst maar er is wel een verandering gekomen in de positieve zin.
Het wachten gaat niet meer duren aan het eind van het jaar want we hebben besloten om het aquarium toch op een andere plaats te zetten nl onder de tv (die ga ik nog iets hoger hangen dan nu).
Ondertussen ook nog naar verschillende aquaria gekeken op het net en bij de lfs en Eheim is toch ook wel een mooi merk.
En ook alvast maar een upgrade gedaan met mijn Co2 en mijn Dennerle Space drukregelaar en 500 grams fles verruild voor een van Co2art en een 2 kilo fles. (en een nieuwe reserve fles van 500 gram (just in case)
Maar doordat het aquarium op een andere plaats komt bied het ook andere mogelijkheden (en beperkingen) gezien hij onder de trap in een nis komt te staan kan ik voor het mooie (en handige) een bak kwijt van 150cm ipv 130cm, ben alleen wel gebonden aan de diepte van de nis door de voorzetwand waar de tv aanhangt en dan heb ik 60 cm ruimte dus kan de maat van het aquarium (minus de ruimte voor leidingwerk en stroom e.d.) dus zou de bak in principe 150x50x60 kunnen worden (wh 50cm)
En om die lengte van 150 cm heb ik nog genoeg ruimte om in de bak te werken zonder mezelf tussen de bak en de schuinte van de trap te hoeven wurmen.
De nis waar de bak komt te staan heeft over heel de breedte een verhoging van 15cm.
Hoewel ik liever een bioloog zou hebben ipv een "normaal" extern filter is dat door die verhoging en de tv boven het aquarium niet handig doordat het meubel minder hoog gaat worden dan "normaal" ik schat zo'n 50cm totaal van bodem tot onderkant aquarium en dat is voor mijn beleving wat weinig en was ik alvast aan het kijken voor een groot (of 2 kleinere filters en heb ik van de week een Eheim 2080 (1200XL) op de kop kunnen tikken en ja ik weet dat die hoger is dan 50cm maar aan de rechterkant van de bak (trapkant) maak ik het meubel hoger door niet een vlak meubel te maken maar een soort middelhoge kast (zoals je ook wel eens ziet in een keuken met een half hoge kast aan het eind van het werkblad).
En nu toch ook maar eens wat bakkenbouwers gemaild met prijzen voor een bak met mijn specificaties want bij meeste fabrieksbakken is meestal wel weer iets wat ik zou willen veranderen en ik heb ondertussen al 1 offerte binnen gekregen van de Aquariumbouwer in Ijmuiden voor een bak met Dibond lichtkap en moet eerlijk zeggen, die prijs bevalt me eigenlijk een stuk beter dan een fabrieksbak hahahaha.

Dus het begin is gemaakt zullen we maar zeggen.
 

Terug
Bovenaan