Twijfel twijfel


Kwestie van smaak, ik vind dat juist mooi.

Maar moet het perse een groot koppel/harem zijn of mag het ook een kleine schoolvis zijn?
 
Kwestie van smaak, ik vind dat juist mooi.

Maar moet het perse een groot koppel/harem zijn of mag het ook een kleine schoolvis zijn?

Het mag van alles zijn, ik sta voor alles open een solitair levende vis mag ook...
Maar het moet eigenlijk om de Neon's en de Corydoras heen gebouwd worden...
De zwarte fantoomzalm vind ik ook wel een leuk visje zat ook te denken aan een grote school neons, met 8 fantoompjes erbij.....
 
Ook een leuke vis ja, steekt ook mooi af tegen de Neon's
Ja dat leek mij dus ook, echter weet ik niet of dit niet een beetje druk gaat worden... of dat er in een 1.20m bak wel een stuk of 20 a 25 neons kunnen en dan de fantoomzalm erbij een stuk of 8-10.....
en dan in de onderlaag de corydoras...
Is er dan nog plek voor een bodembewoner, die dan weer leuk afsteekt tegen de corydorassen?
 
15 Neons is ook wel voldoende, voor op de bodem kan je denken aan een leuke algeneter, Ancistrus dolichopterus bvb, deze heb ik ook en laat zich de hele dag zien, wordt ook niet zo groot.
 
15 Neons is ook wel voldoende, voor op de bodem kan je denken aan een leuke algeneter, Ancistrus dolichopterus bvb, deze heb ik ook en laat zich de hele dag zien, wordt ook niet zo groot.
Is dit ook nog een optie L015 Peckoltia Vittata? Kwam hem net tijdens t surfen tegen en vond de tekening wel erg mooi....
 
Zou moeten kunnen zo te lezen, maar deze soorten zijn (volgens mij) wel wat schuw en zal je minder vaak zien overdag

Hoe zit dat dan met voeding?
De neon's en fantoompjes eten neem ik aan klein granulaat of vlokvoer..
De panda's eten dit ook?
En de Ancistrus dolichopterus ... moet daar om de dag een tablet voor in de bak?
 
Tabletten idd, maar ze eten ook mee van het normale voer, en af en wat groente vinden ze ook lekker, rode muggenlarven is die van mij ook dol op.

Panda's eten bijna alles wat op de bodem terecht komt, zorg wel voor wat afwisseling.
 
Vroeger ook cory's gehad.
Ze aten gewoon mee met het reguliere tropisch aquariumvoer voor de andere vissen.
Eénmaal per week kregen ze een tablet. En ook éénmaal per week verse groente.
 
Tabletten idd, maar ze eten ook mee van het normale voer, en af en wat groente vinden ze ook lekker, rode muggenlarven is die van mij ook dol op.

Panda's eten bijna alles wat op de bodem terecht komt, zorg wel voor wat afwisseling.
Vroeger ook cory's gehad.
Ze aten gewoon mee met het reguliere tropisch aquariumvoer voor de andere vissen.
Eénmaal per week kregen ze een tablet. En ook éénmaal per week verse groente.
Dus inprincipe gewoon normaal voor de fantoom en neon's voeren en dan hebben de cory's genoeg, en dan 2x in de week een tablet in de week een tabletje met groenvoer voor de ancistrus?
 
Dus meer uitgebalanceerd zou zijn... 4 dagen vlok, 1 dag artemia, en dan 1 dag rust, en voor de bodembewoners 1 a 2 x in de week een tablet, enof een stukje komkommer ofzo...
Waarom de dag rust?
In de natuur vinden ze ook elke dag te eten, al is het misschien soms weinig.

Aan komkommer hebben de bodembewoners niet veel, is vooral water (Bertus zal dit tegenspreken, voert veel komkommer), maar in mijn ogen kun je bv beter kiezen voor Courgette of geblancheerde spruitjes/Brocolli/Spinzaie. @Nicolientje-W weet hier erg veel van!
Ik hoop voor je dat ze inhaakt op dit topic.

Zelf houd ik het bij granulaat en diepvries eens eens per week. Daarnaast ligt er 4 keer per week Repashy soilent green in het bakje , ideaal voor veel bodembewoners waaronder ook de Otocinclus. Of de soilent green voor jouw toekomstige bodembewoners geschikt is hangt af van het dieet dat ze zouden moeten hebben, maar Repashy heeft meer varianten. @Bertus combineert Repashy met zijn eigen mix.
Van de Repashy soilent green eten ook de Cory's mee, of dat zo ideaal is weet ik niet. Het bevat in elk naast algen ook dierlijke bestanddelen.

De soilent green voerde ik aanvankelijk dagelijks maar de Oto's eten inmiddels ook goed hun buikje rond van wat in de bak te vinden is, ze snoepen daarnaast mee van granulaat en zelfs van diepvriesvoer. Al is dat niet echt de bedoeling maar voorkomen kun je het niet.
 
ik vind de volgende vissen ook erg mooi voor op en rond de bodem samen met de panda's:

Apistogramma barlowi
Apistogramma borellii
Apistogramma cacatuoides

En dus de sleutelgat en schaakbord cichlide
 
Wat nog mooier is (en geheel in mijn cichliden straatje past natuurlijk :)) is een groep apistogramma te nemen ipv paar cory + koppel/trio apisto.
zeker van de Borelli moet dit mogelijk zijn!

ook is de combinatie cory + apisto altijd een risico(tje).

betreffende het voer... ik zou er niet zo strikt op kijken met dan dit, dan dat ect.
gewoon lekker afwisselen, eens in de zoveel tijd een dagje niet voeren is ook prima.
ik zelf voerde de cory's zo'n 4x per week een stukje tablet, maar in mijn gezelschapsaquaria voerde ik vooral ook veel diepvries artemia.. zo'n 2-3keer per week.
 
Wat nog mooier is (en geheel in mijn cichliden straatje past natuurlijk :)) is een groep apistogramma te nemen ipv paar cory + koppel/trio apisto.
zeker van de Borelli moet dit mogelijk zijn!

ook is de combinatie cory + apisto altijd een risico(tje).

betreffende het voer... ik zou er niet zo strikt op kijken met dan dit, dan dat ect.
gewoon lekker afwisselen, eens in de zoveel tijd een dagje niet voeren is ook prima.
ik zelf voerde de cory's zo'n 4x per week een stukje tablet, maar in mijn gezelschapsaquaria voerde ik vooral ook veel diepvries artemia.. zo'n 2-3keer per week.


Qua afwisseling in soort en gedrag en type vis leek het me mooi om ze te combineren met de panda, zou dat met de Borelli kunnen? of is er een andere soort waarmee dit "veiliger" is?
 
Of is minder vis ook minder afval, en minder kans op alg haha...?
 
Qua afwisseling in soort en gedrag en type vis leek het me mooi om ze te combineren met de panda, zou dat met de Borelli kunnen? of is er een andere soort waarmee dit "veiliger" is?
Het gedrag van de panda irriteert en stresst bodembewonende cichliden. Borelli is over het algemeen wel een rustigere soort, maar ik zou ze niet combineren met Corydoras in zo'n "kleine" bak.
Als je borelli's wilt zou ik de Corydoras weglaten en als je Corydoras wilt zou je bv. Laetacara's kunnen nemen.
 
Het gedrag van de panda irriteert en stresst bodembewonende cichliden. Borelli is over het algemeen wel een rustigere soort, maar ik zou ze niet combineren met Corydoras in zo'n "kleine" bak.
Als je borelli's wilt zou ik de Corydoras weglaten en als je Corydoras wilt zou je bv. Laetacara's kunnen nemen.
Zijn er verschillende kleur varianten van de laetacara? Wat is t verschil qua gedrag van de laetacara en een apistogramma?
 
Maar wordt t daar niet te druk met de neons en de fantoomzalm en dan ook de laetacara?
Sowieso zijn 2 scholen erg druk, ik zou er 1 kiezen en die iets groter maken dan je nu van plan bent. Dan valt de drukte van de Laetacara's (Nannacara mag volgens mij ook) erg mee.

Zijn er verschillende kleur varianten van de laetacara? Wat is t verschil qua gedrag van de laetacara en een apistogramma?
Er zijn verschillende soorten met verschillende kleuren. Nannacara's zijn ook leuk en kunnen ook. Die zijn fel blauw.
 
Sowieso zijn 2 scholen erg druk, ik zou er 1 kiezen en die iets groter maken dan je nu van plan bent. Dan valt de drukte van de Laetacara's (Nannacara mag volgens mij ook) erg mee.


Er zijn verschillende soorten met verschillende kleuren. Nannacara's zijn ook leuk en kunnen ook. Die zijn fel blauw.
Dus de neons een stuk of 20?
Welke kleur is de dorsigera... kom op t internet zoveel verschillende foto's tegen... zou wel wat mooi qua kleur willen afsteken tegen de neons...
 
een harem dwergcichliden kan heus wel bij een schooltje panda's, als je niet wil kweken met de dwergjes tenminste maar dat lijkt me niet je doel. Apistogramma borellii is een prima keuze, of een koppel Apistogramma agassizii . Wat dacht je van de Laetacara curviceps. Verder zijn er nog wel wat killivissen te vinden die zich meer in de hogere regionen ophouden.
 
een harem dwergcichliden kan heus wel bij een schooltje panda's, als je niet wil kweken met de dwergjes tenminste maar dat lijkt me niet je doel. Apistogramma borellii is een prima keuze, of een koppel Apistogramma agassizii . Wat dacht je van de Laetacara curviceps. Verder zijn er nog wel wat killivissen te vinden die zich meer in de hogere regionen ophouden.
Dat zijn leuke vissen idd maar wel wat tegenstrijdige informatie nu...
Welke van die 3 hebben de meeste kleur... zowel man als vrouw?
 
Ik wil natuurlijk wel door hout en planten zichtlijnen breken...
 
Sowieso zijn 2 scholen erg druk, ik zou er 1 kiezen en die iets groter maken dan je nu van plan bent. Dan valt de drukte van de Laetacara's (Nannacara mag volgens mij ook) erg mee.


Er zijn verschillende soorten met verschillende kleuren. Nannacara's zijn ook leuk en kunnen ook. Die zijn fel blauw.
Zwemen deze wat hoger?
 
Of is minder vis ook minder afval, en minder kans op alg haha...?
Vooral niet te veel voeren is minder afval, en minder kans op algen.
Er valt altijd overtollige voeding op de bodem, en daar zullen de corys wel gebruik van maken. ;)
Maar kans op algen is er altijd. Tekort aan plantenvoeding, te veel licht, te lang licht laten branden, ... genoeg oorzaken.
 
Vooral niet te veel voeren is minder afval, en minder kans op algen.
Er valt altijd overtollige voeding op de bodem, en daar zullen de corys wel gebruik van maken. ;)
Maar kans op algen is er altijd. Tekort aan plantenvoeding, te veel licht, te lang licht laten branden, ... genoeg oorzaken.

Alleen nu nog de keuze welke er mooi bij af zullen steken...
Dan denk ik dat ik voor de rust in de bak de fantoom laat vallen....
 

Terug
Bovenaan