Wat is er nieuw

Twijfel wel of geen blauwalg...

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sanneke80
  • Startdatum Startdatum
S

Sanneke80

Guest
Willen jullie eens met me mee kijken en denken?

Ik twijfel of ik last heb van blauwalg op het hout.
En het valt ook op dat er sinds een paar weken een soort donzige algenkussentjes op die 'armpjes' zitten.

Op de planten heb ik (nog) geen last van algen op wat staghorn na.

Het hout heb ik er nu even voor de zekerheid uitgehaald. Het grote stuk is nog behoorlijk zwaar, maar de 'armpjes' zijn zacht en buigzaam.

Kan slecht of zacht hout een (��n van de vele uiteraard) oorzaak zijn van de blauwalg (als het dat is)

397292sanneke80_0_85_2016_juwel_rio_12.jpg

621311sanneke80_0_85_2016_juwel_rio_12.jpg

123549sanneke80_0_85_2016_juwel_rio_12.jpg

Kun je het er ook als een vettige laag afwrijven Sanneke? Ik denk dat het geen blauwalg is gelet op de donzige structuur.

Het zacht hout zal rottend hout zijn, dat geeft natuurlijk prima voedingstoffen voor de algen.
Blauwalg stinkt echt heel erg (rot ei) dus als dat nu niet zo is zal het geen blauwalg zijn.

Staghorn duid ook op een "probleempje" natuurlijk.
CO2+waterflow ok? Misschien last van ammonium gehad (vuil in bodem, filter enz..enz.)?

Kijk of je het hout goed kunt schoon krijgen (niet in kokend water leggen o.i.d.) en dan beoordelen of het hout vervangen moet worden of slecht stukken er af gehaald kunnen worden.

Je kan bij de supermarkt van dat staalwol kopen om pannen schoon te maken. Daar schrob ik af en toe het hout mee omdat je vaak een donkere en vieze laag erop krijgt.

Precies, of een harde (schoon/nieuwe)afwasborstel (geen sop gebruiken he 😉 )... ook kun je het "steriel"maken in een badje met waterstof-peroxide, werkt heel goed op de blauwalg(bacterie). maar hier moet je wel mee oppassen en heeeeeel goed (en nog beter) spoelen enz... waterstof is in bepaalde concentratie erg dodelijk voor vis/garnaal/slak.

Ik heb zelf ondervonden dat het schoonmaken van het hout af en toe echt een must is. Het verkleurt helemaal donker tot zwart en die laag schrob je er zo af met dat staalwol.

Gozer zei:
Blauwalg stinkt echt heel erg (rot ei) dus als dat nu niet zo is zal het geen blauwalg zijn
Hoeft niet altijd hoor. Meestal ruikt het muffig en voelt het glibberig aan.

Het voelt als een vettig laagje aan en zo oogt deze alg mij niet toe.

Wouter18 zei:
Gozer zei:
Blauwalg stinkt echt heel erg (rot ei) dus als dat nu niet zo is zal het geen blauwalg zijn
Hoeft niet altijd hoor. Meestal ruikt het muffig en voelt het glibberig aan.

Mijn ervaring is toch echt dat het behoorlijk stinkt, en heb in het begin veel "last" van gehad en het was zeker geen muffig luchtje. Mogelijk als het net start (begin stadium) dat weet ik helaas niet, maar zeker niet als je er voldoende van hebt.

Zodra je in de buurt van het aquarium kwam was het al duidelijk.

Zover ik weet stinkt het ook behoorlijk maar goed wat de een vindt stiuken noemt de ander misschien muffig.

Dit is geen blauwalg

Denk eerder aan penseelalg gelet op de beschrijving van de TS.

Dank voor jullie reacties!

De alg stinkt niet, maar ik moet eerlijk zeggen dat mijn vader wel echte blauwalg heeft gehad en dat vond ik ook niet zo stinken eigenlijk. Bij hem ging het van de bodem op de planten en het zat heel snel overal op.

Bij mij zit het eigenlijk alleen op het hout en het verspreid ook niet, maar vond de kleur van de alg wat verdacht, vandaar dat ik twijfelde.

Ben blij dat jullie denken dat het geen blauwalg is.

Dat donsachtige zat alleen op de zachte delen van het hout.

Ik heb net nog even gevoeld aan het hout, maar het is wel heel zacht. Alle 'armpjes' zeg maar zijn nog steeds buigbaar, terwijl het hout er al vanaf vanochtend uit is. Eigenlijk is alleen het middelste blok nog keihard, maar ja, kan de armpjes er wel afzagen, maar dan hou je niks over.
446469sanneke80_0_85_2016_juwel_rio_12.jpg

Ik ga op de vivarium wel kijken voor een mooi nieuw stuk hout.

Goeie tips voor het schoonmaken trouwens!

De staghorn alg maak ik me niet zo zorgen om, ik zal wel eens zoeken wat daar de oorzaak van kan zijn.

Bedankt voor het meedenken!

Dat oogt al flink zwart en zo zag het mijne er ook uit. na het boenen was het weer mooi lichtbruin.

Ik zal het eens gaan proberen en zal een foto plaatsen als de metamorfose gelukt is 😛
Hij zal dan wel wat kortere armpjes hebben, want ik zaag al het zachte hout er gewoon van af.

Dat is geen blauwalg. Dat grijzige is staghornalg volgens mij.

Dat groene is ook alg, staat erg mooi op je hout.

Hier heeft iemand het op zijn steen:

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... er=1779898

Over of het mooi is kun je van mening verschillen 😀 😉

uiteraard!Sommigen zien er groen van....

Ja dat klopt en het is ook maar goed dat de smaken verschillen denk ik. Anders werd het zo eentonig 😉.

Hoi Ruben, die link die je gaf is idd precies hetzelfde groene alg als bij mij!

IK had deze alg nog nooit gehad dus herkende hem niet.

Thanks!

De alg uit het andere topic was dan wel niet pluizig als ik het zo lees.

Wacht ik ben misschien niet duidelijk genoeg geweest, sorry.

Ik heb drie verschillende 'structuren' om het maar even zo te noemen.

Zie foto hieronder:

-A- de groene alg daarvan twijfelde ik of het blauwalg was, maar gelukkig niet. (deze is diegene die Ruben aangaf in de link)

-B- de grijze staghorn alg, die herken ik aan de vertakte draadjes.

-C- de grijze fluwelen kussentje/bolletjes

A en C zitten alleen op t hout
B zit ook wat aan de plantjes

481587sanneke80_0_85_2016_juwel_rio_12.jpg

Zit dat "pluizige" op de plekken waar het hout zacht geworden is? Misschien is dat geen alg maar een schimmelachtige reactie op hout dat wellicht rot is? ik kom daar op omdat ik dat ook eens zag in een ander aquarium.

Groet,
Ben.

benvo zei:
Zit dat "pluizige" op de plekken waar het hout zacht geworden is? Misschien is dat geen alg maar een schimmelachtige reactie op hout dat wellicht rot is? ik kom daar op omdat ik dat ook eens zag in een ander aquarium.

Groet,
Ben.

Dat pluizige is inderdaad schimmel. Staghorn alg en schimmel hebben met elkaar te maken. Heb het voor je opgezocht.

Je bent hier: Aquascaping-blog � Staghorn alg

Staghorn alg
Een directe vertaling voor dit type alg heb ik niet onmiddellijk terug gevonden dus gebruik ik de Engelstalige term �Staghorn� alg. De alg is gemakkelijk te herkennen doordat het grijs-zwart van kleur is (soms ook met een rode tint) en een beetje de vorm aanneemt van een gewei.

Wat is de oorzaak van de Staghorn alg?

Er zijn meerdere oorzaken voor staghorn alg:

Een ammoniumpiek,
bijvoorbeeld door
het omwoelen van het substraat;
te weinig watercirculatie;
slecht onderhoud (bijvoorbeeld een verstopte filter) ;
een substraat vol mulm en ander vuiligheid zitten.

Volgende bron:
In de bodem leven rottingsbacteri�n en andere reducenten. Ze leven van de stikstofhoudende organische resten van organismen, waarin nog steeds energie zit. Ze zetten die stoffen om in het anorganische ammonium. Rottingsbacteri�n werken anaeroob, waarbij ammonium in de vorm van ammoniak de lucht in gaat (vandaar de stank). De anaerobe afbraak van eiwitten noem je rotting.

Kortom je hout is aan het rotten waarschijnlijk!

Blijkbaar floreert de groene alg er ook bij. Waarschijnlijk goeie omstandigheden voor deze alg/.

Bedankt Ben en Ruben!

Die pluizige bolletjes zit inderdaad alleen maar op de zachte delen van het hout.

Ik heb laatst de bodem (het zand gedeelte) inderdaad eens goed schoongemaakt en dus omgewoeld. En heb de planten er allemaal uit gehad en en heringericht.

Plus, dat bedacht ik me vannacht ineens, ik had eerst veel drijfplanten, erg mooi, maar dat nam te veel licht weg voor de andere planten dus een hele zooi ervan eruit gehaald.
Wellicht dat de groene alg ook daardoor een extra zetje kreeg.

Waterwaarde zijn nu
Nh4 0
Ph 7,7
No2 0
No3 50
Po4 3
O2 6

Ik ga het hout niet meer hergebruiken. Dat risico wil ik niet lopen.

Super fijn dat jullie meedenken.

Hier nog een totaalplaatje. Het hout stond voor de bubbels.
Foto is een beetje donker.

689489sanneke80_0_85_2016_juwel_rio_12.jpg

Altijd klaar Sanneke! Mooi aquarium, straalt rust uit!

Succes verder, Sanneke!

Groet,
Ben.

Super bedankt!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan