Twijfels over verlichting


FRMB

Well-known member
Lid geworden
28 mei 2020
Berichten
272
Leeftijd
26
Hoi allemaal,

Na een aantal jaren geen aquarium meer te hebben gehad, bijna 2 weken geleden toch weer een bakje gekocht. Het blijft toch in het bloed zitten ;) Het bakje dat ik heb gekocht is een startset van Superfish (de Start 50). Nu de bak dus bijna twee weken draait begin ik me af te vragen of de verlichting wel voldoende is. De cognacplant groeit wel iets, maar bladeren blijven geel/groen. De Alternanthera groeit, maar alleen aan de stengel. De rest van de planten laat niet veel verschil merken. Al heb ik wel het idee dat enkele bladen van de echinodorus wat roder kleuren.

In de kap van deze bak zit een ledbalk van 4W (wit als je er naar kijkt). Met mijn stomme kop ben ik er gewoon vanuit gegaan dat dit voldoende zou zijn. Vroegah was de meegeleverde verlichting namelijk meestal te veel voor een bak waaraan geen CO2 werd toegevoegd.

Afijn. Heeft iemand enig idee hoeveel lumen deze ledbalk oplevert? Persoonlijk denk ik ver onder de 15/liter, dit terwijl ik graag rode planten houd. Als jullie bevestigen dat deze lamp waarschijnlijk te weinig presteert, wat raden jullie mij dan aan te doen? Ik heb al zitten zoeken naar andere ledstrips. Zo kwam ik een ledbalk van 17 cm tegen bij Kitelight. Die beweren dat desbetreffende strip ruim 1000 lumen uitstraalt. Elders op internet lees ik dat ik hun berekeningen niet moet geloven. Bij Ledstrip Koning kwam ik ook ledstrips tegen. Deze zouden 1000 lumen per meter uitstralen. Twee strips van 30 cm zou dan voor 600 lumen zorgen. Samen met de huidige ledstrip moet de 15 lumen/liter dan wel behaald worden. Ik lees echter dat ledstrips slecht om kunnen gaan met warmte...

Kunnen jullie mij helpen? Alvast bedankt!
 
Een Ammania senegalensis (Je Cognacplant) maar ook een Alternanthera zijn planten die heel veel licht nodig zijn. Bodemvoedsel vinden ze ook fijn en de Alternanthera in elk geval wil ook CO2.
 
Alternanthera kan prima zonder CO2, maar dat is een andere (hoewel interessante) discussie.

Verder niemand een idee hoe de verlichtingscapaciteit uit te breiden is bij een bak als deze? Heb er ook nog over nagedacht een tweedehandse op de kop te tikken van het zelfde merk zodat ik de 2x de standaard verlichting heb in de bak. Zou dat wat zijn?
 
Ik denk dat je na 2 weken nog geen goed beeld kan hebben van hoe planten het in je aquarium gaan doen. Die zijn nog volop aan het wennen en wortelen.

Je Alternanthera reinecki kan leven met matig licht. Met matig licht heb je vaak geen of weinig co2 nodig.

Maar, dan zal je ook een andere plant zien dan wanneer de plant in normaal tot veel licht zou staan. En wanneer je meer licht geeft zonder co2 toe te voegen aan de bak, zal je veel kans lopen op algen in je aquarium.

Wanneer je je licht wil ophogen zijn de mogelijkheden ongekend. Verlichting variërend qua prijs van lampjes van 6 tot 10 euro van aliexpress (10 tot 15W ongeveer) tot verlichting van honderden euro's, al of niet regelbaar, instelbaar, dimbaar via een controller.

Je kan er zelfs een lamp van de IKEA opzetten.

Heb je voor jezelf duidelijk wat je zoekt?
 
Ik heb er verder geen ervaring mee maar ik kan me zo voorstellen dat een simpel superfish aquariumpje met een 4w nachtlampje niet echt voldoende is. Ik denk dat die bakjes meer bedoelt zijn voor een paar zielige gousvissen die het dan twee maanden uithouden (nee! ik adviseer niet om goudvissen te plaatsen ;) ).

Je zou kunnen kijken naar een waterdichte led-strip of zo'n retro-fit LED TL buis en die zelf in de kap moeten knutselen want ik neem aan dat de kap geen 'standaard' mount heeft voor verlichting?
 
Thanks voor jullie reacties! Ja, ben heel naïef geweest om zomaar een SF-bak te kopen....

Het liefste wil ik dat de verlichting in de huidige kap past. Een open bak lijkt me op een slaapkamer niet zo praktisch (meer geluid, meer vocht, meer geur). In de klep zitten twee klemmetjes waarin de huidige ledbuis zit, daar heb je niet veel aan. Misschien dat diagonaal een retro-fit LED past, maar dan hangt deze wel echt pal boven het water... De bak is in de breedte eigenlijk net te klein voor vergelijkbare type lampen. Een waterdichte ledstrip zie ik inderdaad ook als optie, lees daar alleen zoveel negatieve verhalen over (waterdichtheid, levensduur, daadwerkelijke sterkte).

Ik hoef ook geen poespas bij de verlichting hebben. Het moet aan en uit kunnen. En ervoor zorgen dat er iets van plantengroei mogelijk is. Desnoods moet ik overstappen naar alleen crypto's, echino's, mossen etc.
 
We kunnen wel met zekerheid stellen dat de verlichting te zwak is. Ik vermoed dat indirect zonlicht haast meer lumen oplevert.
Wat de open bak betreft: ik heb hier een open aquarium van 60L staan en ik merk totaal geen problemen qua reuk of vocht.
 
Geen reuk/vocht... Interessant. Hoef je ook niet vaak de bak bij te vullen wegens verdampen dus?
 
Bij een kamertemperatuur van 25 graden (daar zit ik tegenwoordig zo'n beetje op) verdampt er een centimeter water per week. Een liter of anderhalf, dus. Maar nee, geen last van reuk of vocht. Ik moet zeggen dat ik zeker vijf uur per dag de balkondeur open heb staan en dat ik tijdens het koken ook grondig afzuig.
 
Bij een kamertemperatuur van 25 graden (daar zit ik tegenwoordig zo'n beetje op) verdampt er een centimeter water per week. Een liter of anderhalf, dus. Maar nee, geen last van reuk of vocht. Ik moet zeggen dat ik zeker vijf uur per dag de balkondeur open heb staan en dat ik tijdens het koken ook grondig afzuig.

Maar hoe zit dat in de wintermaanden?
 
Dat valt enorm mee. Ik zou eens kunnen proberen hoe ik het geluid van de pomp ervaar als de kap er niet op zit. Anders is een open bak ook nog wel een optie. Wat zouden dan interessante lampen kunnen zijn?
 
Maar hoe zit dat in de wintermaanden?

Met droge verwarmingslucht is het misschien niet eens zo heel erg om meer vocht in de lucht te krijgen :unsure:
 
Maar hoe zit dat in de wintermaanden?
Ik kom over een jaar bij je terug. Het aquarium staat er pas vanaf 1 april :p
Met dien verstande dat het in de winter geen 25 graden zal zijn, binnen. De verdamping is dan vermoedelijk groter omdat de omgevingstemperatuur lager ligt dan de watertemperatuur.
 
Laatst bewerkt:

Zou dit bijvoorbeeld wat zijn?
 
Wat zijn de dimensies van je bak?
 
Goeie vraag. 43x28x39 lxdxh. Exclusief kap. Ongelukkige maat ook.
 
Wel even een segmentje hoger dan jouw suggestie maar deze lamp heeft uitschuifbare poten (300CA). Dat zou moeten passen. Ik heb zelf de 60cm-variant.
Ik heb ook wel eens gehoord van 'Chihiros' als ik mij niet vergis. En anders gewoon jouw suggestie bestellen en kijken of het past!
 
Poeh, wat een prijs.

Hebben jullie misschien nog ideeën/suggesties die minder kosten? Als ik hiervoor concessies moet doen in de planten etc. die ik kan houden, vind ik dat geen probleem.
 
Ik zou zelf op aliexpress zoiets kopen of deze. En dan in de 10W tot 15W versie en die zelf in de kap monteren, wellicht zelfs met wat kit of superlijm.
 
Alternanthera kan prima zonder CO2, maar dat is een andere (hoewel interessante) discussie.

Verder niemand een idee hoe de verlichtingscapaciteit uit te breiden is bij een bak als deze? Heb er ook nog over nagedacht een tweedehandse op de kop te tikken van het zelfde merk zodat ik de 2x de standaard verlichting heb in de bak. Zou dat wat zijn?

Alternanthera kan in z'n algemeenheid wel zonder CO2 maar het groeit het best in een zwak/zuur milieu. In onze bakken vraagt dit, gezien de hoge verlichtingsvraag, veelal naar CO2. Bij bepaalde soorten Alternanthera, met name de reineckki 'lila' zie je dit redelijk snel door kalkafzetting op de bladeren bij CO2 tekorten. Over die lichtvraag kan je ook een discussie voeren. Maar mensen kopen vaak Alternanthera om de prachtige rode kleuren die de soorten kunnen bieden. En dat betekend dan weer dat je aan voorwaarden moet voldoen. Dit geldt overigens voor veel planten. Wil je de optimale pracht zien dan zul je aan bepaalde eisen moeten voldoen en ja, elke plant kent op elk gebied een zekere tolerantie.
 
Ik zou zelf op aliexpress zoiets kopen of deze. En dan in de 10W tot 15W versie en die zelf in de kap monteren, wellicht zelfs met wat kit of superlijm.

Interessante linkjes! Die van 10W zou waarschijnlijk zonder te veel knutselwerk netjes in de kap passen. Heb dan meer dan een verdubbeling in wattage. Hoeveel lumen zou het ongeveer zijn? Kan ik uitgaan van 75 lumen per watt?


Wil je de optimale pracht zien dan zul je aan bepaalde eisen moeten voldoen en ja, elke plant kent op elk gebied een zekere tolerantie.

Daar ben ik het helemaal mee eens!
 
Interessante linkjes! Die van 10W zou waarschijnlijk zonder te veel knutselwerk netjes in de kap passen. Heb dan meer dan een verdubbeling in wattage. Hoeveel lumen zou het ongeveer zijn? Kan ik uitgaan van 75 lumen per watt?

Daar kan je zeker niet zomaar van uit gaan. Het probleem is als ze geen specs geven dat je dan geen idee hebt wat je in huis haalt. (Niet gecheckt welke infobze geven)
 
Geen enkele plant groeit zonder co2. Maar sommigen kunnen af met weinig co2.
 
Het is een 5730 led chip. Op internet vind ik dat je 45 lumen per ledje mag rekenen. Als ik die van 28 cm kies, kom ik uit op 21 lumen/liter. Eventueel kan de originele verlichting er naast geplakt worden. Het moet gek wezen als ik dan samen niet op 15 lumen/liter uit kom... Denk ik?
 
Ik zie ook deze nog. Lijkt dit jullie ook een goede optie? Vind die qua uitvoering net wat mooier mocht ik nog kiezen voor een open bak.
 
Ja die lijkt mij ook prima. Het zijn inderdaad allemaal 5730 LEDs en daar kun je de specs zo voor opzoeken. Ik heb het niet nagerekend maar jouw verhaal zal redelijk kloppen.
 
Ah, top!

Moet ik nog rekening houden met de capaciteit als ik toch kies voor een open bak? De verlichting hangt immers hoger :unsure:
 
We praten over enkele centimeters neem ik aan? Ik zou daar verder geen rekening mee houden voor die paar centimeter lucht.
 
Top. Ik heb een bestelling geplaatst. Het is deze geworden. Variant van 38 cm (dus bijna hele breedte van de bak) en 14 Watt. Las dat iemand op het forum ook goede ervaring hiermee heeft. En de kleur is net iets warmer de eerder voorgestelde exemplaren. Nu afwachten. Levering maximaal 20 juni. Ik zal jullie op de hoogte houden!

Bedankt voor het meedenken allemaal :)
 
Even een update hier! Kennen jullie Ome Ali die een pakketje komt brengen? Nou, die komt waarschijnlijk niet:

Mijn pakket 'ligt' al 2 weken in Luik. 'Onaangeroerd' volgens de Track & Trace. :br:
 
Niet al te veel zorgen om maken. Van mij heeft er ook een pakket in luik gelegen vanaf 4 juni en daar kwam eergister ineens beweging in. Toen zag ik die vrachtwagen in het nieuws en vreesde ik ook het ergste.. tot vandaag de postpode voor de deur stond met mijn pakketje. Ik denk zolang t&t aangeeft dat hij in luik ligt er nog niets aan de hand is. Het is daar momenteel gewoon een grote puinhoop met veel achterstanden.
 
  • Leuk
Waarderingen: FRMB
Niet al te veel zorgen om maken. Van mij heeft er ook een pakket in luik gelegen vanaf 4 juni en daar kwam eergister ineens beweging in. Toen zag ik die vrachtwagen in het nieuws en vreesde ik ook het ergste.. tot vandaag de postpode voor de deur stond met mijn pakketje. Ik denk zolang t&t aangeeft dat hij in luik ligt er nog niets aan de hand is. Het is daar momenteel gewoon een grote puinhoop met veel achterstanden.
Dat stelt me dan enigszins gerust :DD Idioot hoe lang een pakketje dan kan blijven liggen daar!
 
En ineens was daar de lamp :DD

De lamp was goed ingepakt en de reis daardoor goed doorgekomen. Ik zal binnenkort eens een foto-album starten voor mijn bak. Tot nu toe kan ik al wel mededelen dat de lamp een sterke behuizing heeft. Ik hoef niet bang te zijn dat de constructie (in het water) valt. Ook zag ik een groot verschil in lichtopbrengst t.o.v. de standaard led-lamp van SF.
 

Terug
Bovenaan